Gå til innhold

Motorbytte: GTi-R SR20DET i P11!!


WhipeOut

Anbefalte innlegg

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dag 3:

 

Søndag! Skal holde hviledagen hellig heter det.. Fu** det! Sov riktignok litt utpå formiddagen idag også, men noe måtte gjøres, så...

I og med at det meste av demontering var blitt gjort på de to første dagene, samtidig som mangler på deler gjorde det vanskelig å begynne å sette sammen igjen, ble denne dagen dedisert til små plukk. Alltid noe å gjøre. ;)

Først ute var bensinpumpe skift. Jeg har fått tak i en pumpe som visstnok ble brukt i en kjerre med 24ohk eller noe slikt så den skal holde. Den var også noe større i fysisk størrelse, så noen små modifikasjoner på innfestingen var nødvendig. Den nye pumpen er på plass, men må ordne ny kontakt til den. Det er ikke akkurat første prioritet fremover. Hadde ikke loddebolt tilgjengelig idag.

Ellers så ble resten av dagen brukt til mye små plukk. Jeg kom også frem til at all den dritten som var på motoren slik den stod, var unødvendig, så med såpevann og en skobørste/stålull fikk jeg bort mye av dritten og motoren ble mye penere å se på.

Helt på tampen på dagen, ble begge servopumpene tatt av. Vil tro at den pumpa som er yngst, kanskje også er minst slitt og dermed bedre. De så ut til å passe overens. Drivhjulet var litt mindre på Primera pumpa, men det kan strammes inn.

 

Ikke så mye spennende som ble gjort idag egentlig, men det var godt å ta det litt rolig idag også. Tilbragte 8 timer i garasjen idag også da. For en hviledag...

 

I natt/morgen er det Sverige tur som står for døren så jeg det er kanskje litt lurt å få seg noen timer på øyet.

 

Bilder ligger selvfølgelig på WhipeOut.net

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 4:

 

Denne dagen begynte noe tidligere enn de forrige. Det var tid for å dra til Sverige å hente girkasse. En god venn av meg, Emil, stilte med bil. Han kom rundt 0250. Siden jeg hadde jobbet i 8 timer i går og hadde sovnet da Emil kom, var jeg ikke mye bevisst de første minuttene. Det er i alle fall sikkert.

Så var det klart for den utrolig reisen til Karlstad hvor girkasse, drivakslinger og svinghjul lå og ventet på meg. Som dere kanskje vet, så bruker biler bensin og det blir etterhvert nødvendig med påfyll. Men da skal dere bare vite en ting. Hvis dere skal fylle bensin midt i ingen-manns-land i Sverige og støter på en bensinpumpe, så er det ikke sikkert at du får så mye bensin du vil ha ut av den pumpa. Den jeg benyttet stoppet på 19 liter og nektet å gå lengre... Fine greier. I tillegg så er det visstnok stas å ha en rein på taket. (Se galleriet)

Når vi endelig kom frem i Karlstad og fant terminalen til "Schenker", så viste det seg at de ikke tok imot kort!!! Hva er det for noe da?? En gigantisk terminal uten en skarve kortleser.. Makan! Måtte derfor rote oss inn i byen for å finne minibank. Den første vi fant var ute av drift. Den andre vi fant var ute av drift. Den tredje vi fant fungerte! Fine greier!

På vei tilbake til fedrelandet stoppet vi på alle bilhuggeriene vi kom over i håp om at noen hadde en travers fra en Primera 2.0. Dette fant vi selvsagt ikke før vi kom til Brumunddal, altså nesten hjemme.

På veien hjem holdt transporten på å ryke sammen. Den stakkar Ford Escort'en vi brukte begynte å lage umåtelig mange rare lyder og produserte varme så det holdt. Produksjon av varme var ikke akkurat nødvendig i og med at det var 27 grader ute. Varmt!! Vi kom tilslutt tilbake til utgangspunktet, og glad var både Emil og jeg for det!

Før jeg tok tak i arbeidet igjen, ble det en liten time på senga. Det var godt det! Usannsynlig trøtt!

Dagens spørsmål var om delene jeg hadde brukt hele dagen på å hente, ville passe på SR20DET motoren. GT girkassen viste seg å ikke passe helt som forespeilet. (Se galleri) Er ikke samme innfesting til motoren som på Gti-R kassa. Skal se nærmere på dette i morgen når jeg skal sette sammen svinghjul/clutch/girkasse. Får bare håpe på det beste. Drivakslingene passet godt med navet, men om alt stemmer etter motor/girkasse er på plass, gjennstår å se.

Nå har jeg vært våken i 22 timer, avbrutt av 1 times middagshvil og en 10min lang studering av innsiden av øyelokkene under kjøreturen.

 

Igjen: Takk Emil!!

 

God natt!

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Har ikke skrevet noe dagbok for gårsdagen enda. Forlot verkstedet kl 0300 i natt, så dagbok ble ikke prioritert da... ;) Har heller ikke lagt ut bildene fra i går enda.

 

Jeg skal forsøke å skrive noen ord om gårsdagen og dagen idag i kveld.

 

Det er bare en ting jeg ønsker å meddele akkurat nå:

 

MOTOREN STÅR I BILEN FESTET PÅ 2 AV 4 MOTORFESTER!!!!

 

Yeah!! yodude m'm :cocain: :D :respect

 

Got to go... Garasjen neste!! Moahaha

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 5:

 

Dette var den store dagen for sammensetting av motor og girkasse. Denne dagen gikk stort sett med til tilpassing av skruer. Makan!! Mye som var forskjellig sier du?? I og med at jeg må ha mindre svinghjul i GT girkassen enn det som står orginalt i GTi-R'en, stemte selvfølgelig ikke boltene til svinghjulet. GTi-R svinghjulet hadde helt annet "innpress" enn det svinghjulet jeg benytter. Dermed var det tid for kapping, filing og gjengemaker arbeid.

Etter boltene var kortet ned med rundt 5mm, la jeg på silikon på kanten hvor kobberpakningen skulle sitte. Kobberpakningen stemmer ikke helt med både motorblokk og girkasse, men bare det blir tett og dritt ikke kommer inn i "clutch-huset" så spiller det ingen rolle. Og btw: 93 Newton på en skrue er utrolig hardt! (Svinghjulet)

Så var det tid for clutch og trykkplate. NISMO lamellen ble lagt på etter det det gamle, men fremdeles gode øyemålsprinsippet. ;) Tid for trykkplate. Fikk lagt denne på og begynte å skru, men det sa raskt stopp. Første bolten knakk!! Også ved 28 Newton da! ARGH! Trengte det virkelig da. Hmf... Måtte ta av trykkplate og lamell igjen. Satte igang med borrmaskin for å få fjernet den delen som satt fast i singhjulet. Så var det samme opplegget igjen, med øyemål og det hele...

Monterte clutchlageret i girkassen og satte den på plass. Fikk her bekreftet at øyemål funker fint det! De boltene som stod i 4WD kassa, var noe for lang slik at jeOh g ikke fikk til å feste girkassa skikkelig uten å modifisere boltene, og siden klokka var 0300, så tenkte jeg " Dette tar jeg i morgen". Som tenkt, så gjort...

 

Dag 5 slutt....

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 6

 

Oh what a beautiful morning, Oh what a wonderful day! Masse tid på å modifisere girkassebolter, men det ble bra tilslutt. Da var hele greia satt sammen og klar for å løftes inn i bilen. Klokka var vel rundt 1330 eller noe slikt og assistanse kom ikke før 1900, så tålmodig som jeg er, så klarte jeg ikke å dy meg. Løfta opp motoren, dro den ut foran verkstedet, dyttet ut bilen og satt i gang med innlemping av min nye 2.0 TURBO. Siden jeg holdt på alene, så tok det naturligvis noe tid. Senke litt, dytte litt, senke litt, dytte litt.....

Det ligger masse bilder av dette på http://www.whipeout.net.

Det som er litt konge, er at jeg faktisk fikk inn motoren helt alene og fikk festet den på to av de fire motorfestene. Så usannsynlig fornøyd. Det gikk med to og en halv time, samt en forferdelig solbrent rygg... Hot!!

De to siste motorfestene sitter på traversen. Denne gikk selvfølgelig ikke rett på. Den tok bort i blokka. Vinkesliper på blokka er vel ikke så skøy, men det måtte til. Etter mye om og men, og men om mye, så passet også denne.

I og med at jeg bygger på en Primera som i utgangspunktet var en 1.6, så fikk jeg ikke til å bruke det fremre motorfeste jeg hadde fra før. Det blir nok en tur til huggeriet i morgen ja. Det skal på plass. Gjorde noen tapre forsøk på å modifisere det slik at det skulle passe, men kom frem til at det beste var nok å skaffe ett nytt. Motoren står nå festet i tre av fire motorfester og det er dermed mulig å begynne å jobbe litt med tilkoblinger her og der. Den første kontakten som ble koblet til, var en sensor på servo systemet av alle ting. Den bare var det og da måtte jeg bare koble. Hehe...

Enda en 12 timers dag var dermed over. Det er nå det som virkelig er spennende begynner. I morgen er det testing av drivasklinger som står for dør, samt begynne å se på det elektriske. Må også få skaffet det fjerde motorfestet. Det skal bli spennende.

 

Men nå er're vel natta gutter.. Night..

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser sinnsjukt bra ut dette, lykke til vidare. Stå på! Også så fin LED-guide du hadde :D

 

 

Takk, takk...

Det er vel bare å montere LEDs det.. ;)

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 7:

 

For en dag! Nå begynner ting å bevege seg sakte skal jeg si dere. Skremmende sakte. Har nå brukt en hel dag på å koble til kullfilteret og vannslangene til varmeapparatet. HELT UTROLIG! Måtte bytte noen slanger til filteret og måtte skjøte slangene til varmeapparatet i og med at de slangene som stod på motoren var tilpasset høyrestyrt bil.

 

Begynte også å se på det elektriske! Oh my god. Har støtt på noen problemer tidligere også, men jeg tror nok dette blir den største utfordringen. Utfordring ikke problem. ;) Har helt siden starten sett på dette som den største delen av prosjektet og jeg har nå muligens fått det bekreftet. Har såvidt startet arbeidet med å lokalisere de ledningenen som må kobles om eller strekkes på nytt, men det virkelige arbeidet skal bli lagt ned i helgen. Jeg håper at jeg skal få ferdig det elektriske mot slutten av søndagen. Fornøyd hvis det går raskere, men søndag kveld er målet.

Må nok komme meg opp tidlig i morgen ser det ut til... Hmf...

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi folks!

 

Har ikke blitt så mye skriving i det siste. Har jobbet fra morgen til natt hver dag i det siste. I seng rundt 4 eller noe slikt i flere dager nå.

 

Men nå kan jeg endelig meddele at jeg har prøvekjørt bilen!! Uten eksosanlegg, men dog...

 

OH MY DEAR LORD IN HEAVEN!!!

 

Har masse jeg kunne sagt her nå, men jeg har rett og slett ikke tid. Jeg skal tilbake til garasjen nå og montere sammen resten av bilen tenkte jeg. Interiør og slikt... Tenkte jeg skulle skrive litt lengre når jeg får eksosanlegget montert og får testet den litt mer. Men: OH MY GOD!!!

 

*Pooof*

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår