Wrooooom Skrevet Mars 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2003 Er det forskjell på hvordan man ettermonterer turteller i en bil med forgassermotor og en bil med injection og ECU? Hvor får man tak i en turteller som er litt stiligere enn de som selges på Biltema? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pahf Skrevet Mars 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2003 Syns huske at på den gamle 240'n min så kobla vi den på koilen tror jeg, og strøm og jording, på hver sin plass. lenge siden men tror det var sånt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wrooooom Skrevet Mars 19, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2003 Originally posted by pahf Syns huske at på den gamle 240'n min så kobla vi den på koilen tror jeg, og strøm og jording, på hver sin plass. lenge siden men tror det var sånt. Det kan godt hende det ikke er noen forskjell. Men ECU "vet" garantert hva turtallet er. Så derfor tenkte jeg at man kanskje skulle koble seg opp mot ECU. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Mars 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2003 Kan bli litt forskjellig ja. Feks. på en bil med fordelerløs tenning, eller mer enn 1 tennspole/coil. Da skal du kunne ta ut et turtall signal fra ECU (sluttrinn) ja. Da blir det bitte litt vanskeligere enn på en bil med 1 coil, og hvor man får signalet fra er forskjellig fra bil til bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriz CivicMan ;) Skrevet Mars 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2003 Originally posted by Wrooooom Er det forskjell på hvordan man ettermonterer turteller i en bil med forgassermotor og en bil med injection og ECU? Hvor får man tak i en turteller som er litt stiligere enn de som selges på Biltema? Jeg har ettermontert turteller i bilen min... Ravtice... Kjøpt på Powerzone i Sarpsborg... Koster 1595,- ... Veldig enkelt å installere.. 1. En ledning fra batteriet. +12V. 2. En ledning lysbryteren til lyset i dashbordet. (Jeg satte den på klokka, for når jeg skrur på lyset, så går lyset til klokka på) 3. En ledning til jord. 4. En ledning fra - signalet på coilen... (En plugg på fordeleren) Slenger ut noen bilder strax, må bare få tatt de først... Siter 92 Civic: Remux Exhaust, Green Air Filter, MOMO Tornado ratt & Momo pedaler. ..:: Honda Power ::.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriz CivicMan ;) Skrevet Mars 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2003 Faen... Siter 92 Civic: Remux Exhaust, Green Air Filter, MOMO Tornado ratt & Momo pedaler. ..:: Honda Power ::.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriz CivicMan ;) Skrevet Mars 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2003 Bilde 1: Sånn ser den ut... Siter 92 Civic: Remux Exhaust, Green Air Filter, MOMO Tornado ratt & Momo pedaler. ..:: Honda Power ::.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriz CivicMan ;) Skrevet Mars 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2003 Bilde 2: En annen vinkel... Siter 92 Civic: Remux Exhaust, Green Air Filter, MOMO Tornado ratt & Momo pedaler. ..:: Honda Power ::.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriz CivicMan ;) Skrevet Mars 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2003 Bilde 3: En vinkel til... :rolleyes: Siter 92 Civic: Remux Exhaust, Green Air Filter, MOMO Tornado ratt & Momo pedaler. ..:: Honda Power ::.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriz CivicMan ;) Skrevet Mars 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2003 Bilde 4: her er pluggen...Den hvite kabelen øverst er den som går til coilvolt-signalet... Pluggen som er på bildet er sikkert ikke lik på alle biler, men kabelen er ihvertfall grønn...(blå på min), og sitter på fordeleren... Siter 92 Civic: Remux Exhaust, Green Air Filter, MOMO Tornado ratt & Momo pedaler. ..:: Honda Power ::.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wrooooom Skrevet Mars 19, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2003 Originally posted by CivicVTEC Jeg har ettermontert turteller i bilen min... Ravtice... Kjøpt på Powerzone i Sarpsborg... Koster 1595,- ... Veldig enkelt å installere.. 1. En ledning fra batteriet. +12V. 2. En ledning lysbryteren til lyset i dashbordet. (Jeg satte den på klokka, for når jeg skrur på lyset, så går lyset til klokka på) 3. En ledning til jord. 4. En ledning fra - signalet på coilen... (En plugg på fordeleren) Slenger ut noen bilder strax, må bare få tatt de først... Meget fin sak, med shift-light også. :) Jeg har ingen fordeler, så det må sikkert kobles littegrann annerledes på min bil. Men det går sikkert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Mars 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2003 Originally posted by Wrooooom Meget fin sak, med shift-light også. :) Jeg har ingen fordeler, så det må sikkert kobles littegrann annerledes på min bil. Men det går sikkert. Si hva du har da? Tennspole på hver tennplugg? 1 dobbel tennspole med 2x2 uttak? dobbel spole med 2x2 uttak og 2innsignaler? Evt. ta et bilde så kan vi se? Kan bli vanskelig (umulig?) hvis du har flere tenningssignaler. Du kan kanskje også ringe importør eller merkeverksted og spørre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Mars 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2003 Visst alt annat er umulig kan du jo kjøpe et sånnt magnetfølersett som er beregnet å bruke ved ettermontering av turteller på dieselmotorer... To små brikker, den ene setter du på reimhjul/svinghjul, og den andre på et deksel like ved, slik at de passerer hverandre når motoren roterer...:D Koster et par hundrelapper tenker jeg.... Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2003 Sinnsykt kul turteller!!!:D:D:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wrooooom Skrevet Mars 19, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2003 Originally posted by boXer Si hva du har da? Tennspole på hver tennplugg? 1 dobbel tennspole med 2x2 uttak? dobbel spole med 2x2 uttak og 2innsignaler? Evt. ta et bilde så kan vi se? Kan bli vanskelig (umulig?) hvis du har flere tenningssignaler. Du kan kanskje også ringe importør eller merkeverksted og spørre. Jeg har ikke tilgang til digitalkamera der jeg er nå. Men jeg fant et bilde av en helt lik motor på nettet. Coil unit'n er til venstre i bildet rett foran metalldekselet med Skoda på. I tillegg står det følgende i Haynes Service and Repair Manual: "On the Simos 2P system, the ignition system is of the static (distributorless) type, consisting of two twin-output ignition coils. The ignition coils are housed in a single unit, which is mounted directly above the spark plugs - no HT leads are fitted. Each ignition coil serves two sylinders (one coil supplies cylinders 1 and 4, and the other cylinder 2 and 3). Under the control of the ECU, the ignition coils operate on the wasted spark principle, ie. each spark plug sparks twice for every cycle of the engine, once during the compression stroke and once during the exhaust stroke. The spark voltage is greatest in the cylinder which is under compression; in the cylinder on its exhaust stroke, the compression is low and this produces a very weak spark which has no effect on the exhaust gases. This arrangement means that direct ignition can be employed without the need for a seperate ignition coil for each cylinder." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg