Gå til innhold

Ang. skifting av instrument lys farge!

Ranger emnet


kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Originally posted by projektRUST

kimojajajajaja: jeg har bilder av instrumentpanelet mitt opplyst med 5 blå dioder og svart bakgrunn.. ligger på http://projekt-rust.tk en plass, husker ikke hvor ;)

 

jeg vil gi deg et tips.. har du tenkt å bytte farge på belysningen på knapper, instrumentpanel whatever: dropp tanken på gamle glødepærer og fargehetter. det funker ikke!!

 

og at dioder ikke gir nok lys? da setter du inn flere dioder, så enkelt er det :D

lyskildene i bryterene dine kan og bør erstattes av dioder.. står en FAQ/howto på gtiklubben.nu om akkurat det.

 

den grønne filmen du snakker om trenger du heller ikke bry deg om.. den skal du kaste langt langt vekk for den kommer du ikke til å trenge etter at du forstår hvor artig dioder er :-)

 

jeg har instrumentpanelet mitt liggende løst hjemme, så jeg skal prøve å få tatt bilder av det slik at du ser hvordan jeg løste problemet med diodene (det SER ikke videre pent ut, det trenger ekstern +12V tilkobling men resultatet er så porno at det oppveier for akkurat det..)

 

Hvordan kobler du til diodene ? Hvor tar du strøm fra, hvordan fester du dem ? diodeholder?

Er du glad, så blir det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimoajajaj

Kom til å tenke på en ting. Siden man får mindre lys ved bruk av farve hetter, man kunne ikke satt inn pærer med litt mer W styrke ?

 

Eller vil alt gå skeis (smelte hetten osv?)

 

Der har du fordelen med dioder, de bruker lite strøm og ikke blir de varme heller.

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kimoajajaj: der er bare 1 vei å gå, og det er dioder! ;) skal du være den kuleste i gata så må du ha et knippe velplasserte dioder!

 

ad. plassering i instrumentpanelet så burde det holde lenge med 5 stk dioder. i mitt så har jeg 2 dioder jevnt fordelt over hvert meter (speedo og turteller), og 1 diode som lyser ned langs indikatorlampene og klokka. jeg har behold glødelampa bak digitalklokka for det viste seg at grønnfargen der passet veldig bra til neon-blåfargen :)

 

ad monteringen så skulle jeg gjerne tatt et bilde av hvordan jeg gjorde det og vist det her, men selvfølgelig har noen tatt med seg minnekortleseren - så det går ikke. men kort fortalt så gjorde jeg det på denne måten: superlim.

 

enkelt og greit, de sitter fast uten videre problemer (diodene fra dioder.dk).

 

+12v i en golf er vel en smal sak å finne.. om du vil ha strøm kun når du har lys på de andre knappene (interiørlyset) så kan du for eksempel stjele pluss fra den ledninga som gir lys til varmeapparat-saken, eller du kan sette deg ned med et voltmeter og finne +12v på en av kretsene på instrumentpanelet.. hvis du tør =)

 

jeg orket ikke legge for lang tid i det så jeg har lagt opp ekstern strømledning til diodene, som stjeler strøm fra kabelen til varmeapparatlyset.

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørest jo enkelt ut Rust... men noe sier meg at du har fikla en del med dette før ?:)

 

Det er ikke mulig å stjele strøm fra den "original" strømmen, dvs få tatt strøm fra der pærene egentlig skal sitte. Er det mulig? eller er soklene på en måte fast i "krets kortet" eller hva jeg skal si.. Hadde jo vært fett å få kunne brukt den originale lys dimmeren.

 

Fortell meg hva slags dioder du kjøpte? Trenger man motstander også ? Hvordan bestilte du? Hvor mye kostet det og var det greit å bestille fra DAnmark ? .

Det finnes jo såkalte "diode pærer".. ?

Limte du diodene fast ?

 

Frister jo litt å prøve seg på dioder...

 

Det er en liten lednings stump fast i diodene så man slipper å lodde ledning fast til selve dioden ?.

 

Bare å klipe på kabel sko og koble i vei... ? =)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke så veldig vanskelig om man bare tenker litt og ikke forhaster seg :)

 

jeg så et eksempel på en som hadde tatt strøm direkte fra "kretskortet" på instrumentpanelet, men han brukte dioder som ikke var forberedt for +12 (altså uten motstander), og måtte begynne å lodde på sine egne motstander for å få spenningen riktig.

en annen ting er at dioder ikke kan dimmes i den forstand vanlig lys kan.. lavere spenning gir ikke så stort utslag på en slik diode pga de har en driftsspenning på ca 3,4 volt eller liknende. ergo de får nok strøm samme om du gir de 12 volt eller 9-10..

 

jeg kjøpte diodene fra dioder.dk helt i den spede begynnelse da den webshoppen begynte, og typen jeg kjøpte var av neon-blå. de er ikke så sinnsykt kraftige i den forstand, men lyser opp med en ganske mørk type blåfarge.

 

de er jo også neon-blå, dvs fluoriscerende farger reagerer på diodene sitt lys (sånn som de røde områdene på originalinstrumentskivene - de blir lys oransje - samme effekt som blacklight).

 

de kostet 25 kr per stykk, og da kom de ferdig laget til med 50 cm ledningsstump + motstand loddet fast på dioden. diodene og motstanden var også ferdig isolert med hylse av krympegummi. med andre ord plug&play dioder, klar for 12volt.

 

for å koble opp det hele er det bare å finne frem kabeltanga og el-tapen og begynne å avisolere :)

 

og det fine med dioder er at man ikke er begrenset til å ha de bare i instrumentpanelet.. se det veldig uklare vedlagte bilde

post-1860-13804851042543_thumb.jpg

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du lagde en 5-1 "forbindelse" ? :) 5 ledninger til en, for å si det sånn.

 

En annen ting jeg lurer på. Hvor sitter egentlig pærene ? Jeg tror de rett og slett lyser ned på skivene, stemmer det?. Når du monterer diodene, plasserer du dem på samme plassen som pærene? (det blir vell vanskelig siden det bare er en pære i hver klokke originalt.. ?) siden du brukte 2 i hver og 1 i midten.

 

Utrlolig hvor mye rart man kan lure på egentlig :)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort omtrent det samme som deg, bare det at jeg har valgt å bruke tynnere ledninger til lysdiodene.

(nettverkskabel som jeg hadde liggende)

Synes det ble penere...

 

-Hvor tok du drifts-spenningen til lysdiodene?

 

Jeg valgte å ta de fra lyspærefestene som var der fra før,

fordi da får jeg den fordelen av at jeg kan styre lyset med den orginale bryteren.(Måtte koble ut dimmeren)

 

Kristian

-86`VW Jetta G60 Turbo Megasquirt

x85`Audi Urquattro 10vt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke akkurat minste kvadratet på de kablene nei, men det var det de ble levert med :-)

 

jeg gikk på leting etter +12v og fant det borte på pluggen som gir strøm til lampen som bakbelyser varmeapparat-kontrollen. på den måte følger instrumentpanelet de andre lysene, til og med dimmeren (selv om den ikke gir særlig utslag på diodene).

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by projektRUST

et bilde sier mer enn to tusen fem hundre ord..

har fått knipset litt av instrumentpanelet i dag, ligger bilder under den nye seksjonen på http://projekt-rust.tk/

 

tror nok du får svar på det du lurte på når du ser der!

 

Dette var tungvint gjort.

 

Bruk de originale pæreholderne( Du trenger kun den ene) og lodd inn to ledninger.

 

Du kan du oxo dimme litt på de ved hjelp av dimmeren.

Tror og at du vil få et jevnere lys ved å legge diodene på skrå slik at de lyser på tvers over instrumentene. Dette kommer jo an på hvilken vinkel det er på spredningen av lyset på dioden.

 

Jeg har og satt inn diode på displayet, byttet ut lysdiodene i blinklys, oljelampe, ladelampe,,,,,,,, med blanke lysdioder. Oxo langlyset har fått diode. Der er det jo en lyspære med blå hette over.

mvh

F.L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GolfRallye

 

Dette var tungvint gjort.

 

Bruk de originale pæreholderne( Du trenger kun den ene) og lodd inn to ledninger.

 

Du kan du oxo dimme litt på de ved hjelp av dimmeren.

Tror og at du vil få et jevnere lys ved å legge diodene på skrå slik at de lyser på tvers over instrumentene. Dette kommer jo an på hvilken vinkel det er på spredningen av lyset på dioden.

 

Jeg har og satt inn diode på displayet, byttet ut lysdiodene i blinklys, oljelampe, ladelampe,,,,,,,, med blanke lysdioder. Oxo langlyset har fått diode. Der er det jo en lyspære med blå hette over.

 

jepp, tungvindt var det :-) jeg var ikke så intr. i å legge alt for mye tid ned i det, derfor den enkle løsningen.

diodene er plassert sånn at de lyser opp på skrå over platene, og gir et jevnt lys. det er også 25 andre plasser du kan sette inn dioder i en golf, men i denne sammenhengen var det instrumentpanelet.. der det er lys i en golf - der er det plass til en diode!!

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår