Gå til innhold

Racing_: Ford Mondeo 2.0 GLX - RS kitt, bilstereo, DVD osv

Ranger emnet

Racing_

Anbefalte innlegg

Har vært ute å sett mer på frontfangern idag. Ser faktisk ut som om jeg må kutte av to fester og fjerne ca 1 cm for så å plaste festene på igjen. Har merket feste med svart runding på tegningen. Det tar borti karosseriet før fangeren er helt på plass.

P7260139aa.jpg

Bakfangeren har jeg gitt opp foreløpig. Greit med litt tilpassninger, men ikke når man må kutte av fester siden de er for stor, sideskjørt er for kort og bakfanger må slåss på plass. Irriterende jah.... :mad:

EDIT: bildet ble stort...hvordan forminsker jeg det?

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 187
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

en kamerat av meg har nok brukt samme styling bakfanger på sin mondeo.. var et helvete.. masse tilpassing.. og hele saken er så bulkete å jævli.. blitt noen timer med sparkling og pussing på den ja.. men den er omtrent grei nå tror jeg.. også måtte innfestningene på bakfangern modifiseres endel.. dette er en v6 da men..

- 01 Vw Bora 1,8T highline

- 00 Vw Polo color concept 1,4tdi

x 88 Honda Crx 1,6

x 83 Ford Granada 2,3

x 87 Ford Sierra 2.0 is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Liten oppdatering.

Her er venstre sideskjørt forlenget med 9mm. Kuttet bare av, spjelket det og plastet med glassfiber og polyester.

P8200054.jpg

Her er de 2 øverste festene i frontfangeren kuttet av. Støpte først de nye skruene fast i netting, og laget deretter en mal slik at skruene skulle passe overens etter at de var kuttet av. Så ble de festet først med glassfibersparkel med fiber og når det var tørket ble malen fjernet og det ble plastet over for å få mer styrke.

P8200048.jpg

Malen påmontert og skruene festet med glassfibersparkel med fiber.

P8200050.jpg

Plastet over festene for å få mer styrke.

P8200056.jpg

Har også fått panserløftere påmontert. Tok sikkert bare 3 min å montere, passer rett i originale fester. Fungerer kjempefint så langt. Må bare få fjernet den originale stangen som holder panseret.

P8250061.jpg

Har også begynt sånn smått med bygging i bagasjerommet. Her er subkassen prøvemontert, og gulvet skjært til. Ingenting er festet enda siden jeg må få subkassen ferdig bygd, trekt med stoff og satt på plass før jeg kan feste plankene i gulvet og få skrudd fast gulvplatene. Subkassen er litt skrådd inn mot midten + oppover. Skal også dele kassen i to slik at hver element får hvert sitt kammer å spille i. I midten av kassen er det ikke satt inn noe enda, der skal kondensatorer felles inn i eget kammer med lys og glass over. Har også tatt hensyn til at jeg skal ha reservehjul, så luken i midten på gulvet kan løftes opp...her ser dere også hvor forsterkerene blir fellt ned, selvsagt med lys og glass over.

Fikk ikke lys oppå forsterkerene med neonlys, så har bestilt lysdioder i forskjellige varianter og farger for å forske litt med. Blir blått lys.

Subbene blir selvsagt Morel 10" siden jeg skal ha Morel inni bilen.

Vil ikke røpe mer om hvordan det blir, men har planene klar, blir blant annet å komme gassdempere og slikt etterhvert, dere får følge med :popcorn

Planen er å få et pent bagasjerom som ikke må rives hver gang man skal komme til baklyktene, skifte hjul, justere på forsterkerene osv.

P8260064.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tak i noen festebraketter slik at man kan bruke de originale standard tåkelysene i en RS fanger.

P8290004.jpg

Her er øylokkene som jeg skal få lakkert samtidig som bilen blir lakkert, så skal jeg prøve dem på og se hvordan det blir. Hadde egentlig bestilt av den korte typen som kun går over lyktene, men fikk den lange typen som også går over blinklyset. Begynner faktisk å få troen på disse nå, selv om jeg ikke likte de i begynnelsen. Blir de ikke bra får jeg ommarbeide de litt, de er laget i glassfiber så det går godt.

P8290006.jpg

Forsterkerene som skal brukes. Fikk heldigvis tak i en Phoenix Gold ZX450, men den må opplakkeres på toppen. Så jeg må se om jeg får tak i eller laget noen nye klistremerker som jeg kan klistre på etter lakkering.

P8290007.jpg

For en tid siden fjernet jeg stangen med Ford logoen i grillen. Ser at mange bare kutter stangen rett av, men da fjerner man også en del av grillen slik at man får et stygt hakk inn i grillen. For å unngå dette kuttet jeg stangen av litt lenger ut, varmet den opp med en varmluftpistol og bøyde den passelig på plass. Fjernet deretter overflødig plast, varmet opp på nytt og tok siste finishen for å få samme bue og linje som resten av grillen. Så var det bare å legge i litt finsparkel for å få en glatt finish.

Her er den original:

P6230093.jpg

Stangen fjernet og bøyd ned:

P7060006.jpg

Slik ser det ut etter siste finish:

P8290008.jpg

Slik blir det hvis man bare kutter rett av:

sportsgrill3.jpg

På selve frontfangeren vil det også bli slipet litt inn slik at grillen og frontfangeren går jevnt over hverandre. Slik det er nå så er frontfangeren lenger inn mot radiatoren enn grillen. Grunnen til at jeg fjernet stangen i grillen var at jeg ville ha netting der siden jeg skal ha netting i fangeren...+ at formen som nå er i grillen er veldig lik formen som er i RS fangeren slik at de samsvarer.

Skal snart begynne på siste tilpasningene på RS kittet.

hellothere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også bestilt noen blå lysdioder som jeg skal prøve å montere i alle knapper + instrumenter inni bilen. Vil ha blått lys istedenfor det originale grønnaktige lyset.

Også har jeg byttet hovedlysbryter siden jeg skal ha grøftelys. Den som sto i bilen hadde ikke tilkobling til grøftelys. Må bare få koplet opp ledningene.

Oppdateringer og bilder kommer etterhvert som det skjer noe spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks. Gjør mitt beste for at dette skal bli en strøken og pen mondeo. Det er min første bil som jeg bygger opp selv, så det tar litt tid.

Panserløfterne kjøpte jeg på http://www.autospar.no, total pris med frakt kom på rundt 450,- tror jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt med å bytte ut dashbord belysning fra original grønn-hvit til blå.

Venter enda på litt lysdioder før jeg får begynt på instrumenthuset og der man justerer varm-kald luft, viftehastighet og hvor luften skal blåse ut i bilen (den plassen rett under klokken).

Her er innsiden av bryteren til vindusheisene, den som står på førerdøren.

P9020051.jpg

Her er bryteren til vindusheisene med blå lysdioder, står på førerdøren.

P9040066.jpg

Her har bryteren til vindusheisen på passasjerdør fått blå lysdioder.

P9040067.jpg

Her har klokken og ikonet for bakrutevarmeren fått blå lysdioder. Her ser dere også hvordan fargeforskjellen er mellom blå og det originale grønn-hvite lyset.

P9040064.jpg

Blåfargen ser veldig skarp ut på bildet, men i virkeligheten er det et herlig blått lys som ikke sjenerer noe når jeg kjører.

Cd spilleren er en Pioneer DEH P8600MP og har stort sett akkurat samme lys som de blå lysdiodene som er montert. Men cd spilleren blir nok byttet ut mot en av Pioneer sine dvd spillere, etterhvert.

Tenkte jeg skulle ha røde visere i instrumenthuset.

Har også bestilt 2 stk 1 farads Stinger kondensatorer med blått digitalt display.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg var ferdig med å støpe på frontfangeren, men neida.

Fangeren ville ikke helt på plass så det måtte litt justering til.

Her er det kuttet ut mellom festene:

P9050068.jpg

Og plastet i på nytt, nå skal den passe bra. Får se om noe av det nye som er støpt kommer i veien, eller om jeg endelig kan begynne på finpussen.

P9050076.jpg

Selvfølgelig måtte det ytterste festet på høyre side side også oppgraderes. Så her er festet dratt ut et par mm slik at frontfangeren går i ett med forskjermen.

P9050074.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puttet du bare en lysdiode inn bak klokken der den lille lyspæra var, så ble det så fint lys? (er lenge siden jeg fiklet med den, men jeg tror der var en lyspære)

Heisann. Kjøpte ferdige lysdioder som står i slike sokkler, med ferdige motstander i sokkelen.. Akkurat maken til de originale så det er bare å bytte sokkelen. Originalt står det en lyspære ja.

I instrumenthuset og der man justerer varme (under klokken) er det sokkler som er større enn de som står i klokken og hovedlysbryteren. Har funnet noen større sokkler, men har ikke fått dem enda....venter de når som helst nå.

Oppdatering kommer når jeg får testet de store sokklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Kjøpte ferdige lysdioder som står i slike sokkler, med ferdige motstander i sokkelen.. Akkurat maken til de originale så det er bare å bytte sokkelen. Originalt står det en lyspære ja.

I instrumenthuset og der man justerer varme (under klokken) er det sokkler som er større enn de som står i klokken og hovedlysbryteren. Har funnet noen større sokkler, men har ikke fått dem enda....venter de når som helst nå.

Oppdatering kommer når jeg får testet de store sokklene.

Du har vel ikke flere bilder?

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider