Gå til innhold

Racing_: Ford Mondeo 2.0 GLX - RS kitt, bilstereo, DVD osv

Ranger emnet

Racing_

Anbefalte innlegg

De kjøpte jeg hos http://www.autospar.no og er beregnet til mondeo mk1. Skrudde bare ut 4 originale skruer totalt og festet demperen i de hullene. Lekende lett..

Søren heller. Ikke noe Daihatsu der. ;) Mon tro om man kan bruke f.eks. Honda CRX på min... Hmmm... Fant iallfall noe annet artig jeg trenger i fremtiden der, sentrallås RC og bagasjeromsåpner...

Uansett, takk for hjelpen, og lykke til videre med prosjektet!

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 187
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Søren heller. Ikke noe Daihatsu der. ;) Mon tro om man kan bruke f.eks. Honda CRX på min... Hmmm... Fant iallfall noe annet artig jeg trenger i fremtiden der, sentrallås RC og bagasjeromsåpner...

Uansett, takk for hjelpen, og lykke til videre med prosjektet!

Du kan jo prøve å søke etter panserløftere, må vel finnes til din og. Vet at mekonomen, bilutstyr nor osv selger panserløftere. Men tror de kanskje er sorte, sort plast på de kanskje.

Kommer jeg over flere butikker som selger panserløftere skal jeg si ifra.

MVH

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å søke etter panserløftere, må vel finnes til din og. Vet at mekonomen, bilutstyr nor osv selger panserløftere. Men tror de kanskje er sorte, sort plast på de kanskje.

Kommer jeg over flere butikker som selger panserløftere skal jeg si ifra.

MVH

Takker!

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel stort sett 3mm blå dioder. De er bestilt på http://www.lysdioden.com. Men ble litt for sterkt lys med de, så istedenfor å kjøpe nye dioder og gjøre jobben på nytt la jeg bare den lyseste biltema sotfilmen over ikonene på vindusheiser, lysbryter og slikt. Da ble det perfekt faktisk. Der man justerer varme hadde jeg en stor motstand så dær prøvde jeg forskjellige motstander til lyset ble behagelig. Husker ikke helt hvor stor motstand jeg brukte her, men måtte bruke større enn den jeg fikk med pga at lyset ble for sterkt.

Er bare å oppgi hvor mange dioder som skal kobles ilag eller om de skal kobles singel, og hvor de skal brukes så får du motstand med når du bestiller.

Hvordan hadde det gått å feste sotfilm rett over diodene, isteden for over ikonene? Har du satt vanlig dioder bak speedometeret også, eller har du dioder i sokel der? Hvor kjøper jeg bare motstander?

Mener ikke å ødelegge tråden din med alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde det gått å feste sotfilm rett over diodene, isteden for over ikonene? Har du satt vanlig dioder bak speedometeret også, eller har du dioder i sokel der? Hvor kjøper jeg bare motstander?

Mener ikke å ødelegge tråden din med alt dette.

Det hadde nok sikkert vært like bra å legge sotfilmen over diodene, men jeg la de over ikonene på innsiden siden jeg synes det ble lettere.

Ville heller ikke bytte dioder pga at de diodene jeg har nå var mer mørk blåfarge, noen andre litt svakere jeg hadde ble mer lyseblå i forhold.

Speedometeret har jeg ikke begynt på enda, det er det eneste som gjenstår. Så får se hvordan jeg gjør det der etterhvert.

Vet ikke helt hvor du får tak i kun motstander, elfa kanskje? Mine motstander fulgte med diodene, etterhvert som jeg oppga hvor mange som skulle tilkobles. Men den motstanden som ble brukt bak varmejusteringen med 17 dioder, der måtte jeg bytte ut den som fulgte med pga at lyset ble for sterkt. Satte på en større motstand for å dempe lyset litt.

Ingen fare, du ødelegger ikke tråden. Bare hyggelig å hjelpe litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok sikkert vært like bra å legge sotfilmen over diodene, men jeg la de over ikonene på innsiden siden jeg synes det ble lettere.

Ville heller ikke bytte dioder pga at de diodene jeg har nå var mer mørk blåfarge, noen andre litt svakere jeg hadde ble mer lyseblå i forhold.

Speedometeret har jeg ikke begynt på enda, det er det eneste som gjenstår. Så får se hvordan jeg gjør det der etterhvert.

Vet ikke helt hvor du får tak i kun motstander, elfa kanskje? Mine motstander fulgte med diodene, etterhvert som jeg oppga hvor mange som skulle tilkobles. Men den motstanden som ble brukt bak varmejusteringen med 17 dioder, der måtte jeg bytte ut den som fulgte med pga at lyset ble for sterkt. Satte på en større motstand for å dempe lyset litt.

Ingen fare, du ødelegger ikke tråden. Bare hyggelig å hjelpe litt ;)

He he, føler jeg maser mye jeg nå;)

Men kunne du ikke bare dimme lyset? har du ikke en sån dimmebryter til instrumentbelysning? Eller ville ikke det gi samme efekt?

Det blir å handle inn dioder til neste lønn, og da kommer det sikkert enda flere spørsmål;)

Tusen takk for hjelpen jeg har fått så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, føler jeg maser mye jeg nå;)

Men kunne du ikke bare dimme lyset? har du ikke en sån dimmebryter til instrumentbelysning? Eller ville ikke det gi samme efekt?

Det blir å handle inn dioder til neste lønn, og da kommer det sikkert enda flere spørsmål;)

Tusen takk for hjelpen jeg har fått så langt.

Joda, har dimmebryter. Men det er forskjell på lyspærer og lysdioder. Lyspærene har en gjevn kurve når man dimmer de, mens lysdiodene har en ugjevn kurve....de dimmes så mye mindre, og plutselig daler kurven slik at man får mye dimming. Så den dimmebryteren klarer ikke å dimme diodene så veldig mye. I speedoen har jeg enda lyspærer og den blir nesten helt mørk når jeg dimmer, mens der man justerer varmen, klokken osv nesten ikke merkes forskjell. Derfor måtte jeg prøve med motstander, legge sotfilm og slikt.

Vet ikke om du skjønte hva jeg mente nå? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm..

Dimme lysdioder?

De går på 20mA de, og lar seg ikke dimme hverken opp eller ned.

De jeg har i instrumentpanelet endrer ikke lysstyrke i det hele tatt når jeg justerer på voltstyrken. De bare slutter å lyse.

Det er jo mulig det har kommet forbedrede lysdioder på markedet da, men de "tradisjonelle" jeg lærte om på elektro lot seg iallefall ikke dimme.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm..

Dimme lysdioder?

De jeg har i instrumentpanelet endrer ikke lysstyrke i det hele tatt når jeg justerer på voltstyrken. De bare slutter å lyse.

Det er jo mulig det har kommet forbedrede lysdioder på markedet da, men de "tradisjonelle" jeg lærte om på elektro lot seg iallefall ikke dimme.

Hmm...rart. Mine mister pittelitt lys når jeg vrir på den dimmebryteren. Er det ikke bare motstanden man øker da? eller?

For når jeg øket motstanden der man justerer varme osv så ble det svakere lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm..

Dimme lysdioder?

Nå er jeg ingen elektriker. Går faktisk bare i 10.ende klasse. Men, dersom du bruker en transistor, øker du motstanden, og dioden lyser svakere og bruker mindre batteri. Uten transistor sprenger du ganske fort dioden. Jo sterkere transistor, jo mindre lys. Må da gå ann å dimme da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen elektriker. Går faktisk bare i 10.ende klasse. Men, dersom du bruker en transistor, øker du motstanden, og dioden lyser svakere og bruker mindre batteri. Uten transistor sprenger du ganske fort dioden. Jo sterkere transistor, jo mindre lys. Må da gå ann å dimme da?

Ja var det jeg og trodde. Motstanden bestemmer hvor sterkt de skal lyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke elektrikerne noe å gjøre med transistorer (du mente vel motstand)heller da! :hello:

Det du gjør når du bruker en motstand i serie med lys-diode`n er at du senker spenninga over lys-diode`n, jo større motstand jo mindre spenning over lys-dioden da lyser den jo mindre...

P.S : En transistor sitter å forsterker opp en spenning ikke minker den som en motstand gjør, enkelt forklart hvertfall, er ikke helt slik...

2000 - BMW 320i

2003 - KTM 525 EXC

1976 - Ford Taunus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke elektrikerne noe å gjøre med transistorer (du mente vel motstand)heller da! :hello:

Det du gjør når du bruker en motstand i serie med lys-diode`n er at du senker spenninga over lys-diode`n, jo større motstand jo mindre spenning over lys-dioden da lyser den jo mindre...

P.S : En transistor sitter å forsterker opp en spenning ikke minker den som en motstand gjør, enkelt forklart hvertfall, er ikke helt slik...

Da er naturfagslæreren min evneveik og feilinformerer. Takk for et riktig svar, da ;)

Som sagt, ikke elektriker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider