Gå til innhold

Tenningen holder seg ikke på på 240 min :@

Ranger emnet

VolvoMan

Anbefalte innlegg

Har et problem med at tenning ikke holder seg på..

Motore er en b230A fra 1985 med elektronisk tennign den starte, men stopper med gang jeg sliper nøkkelenn.

Så tenket jeg at det kanskje var noe feil med den elektroniske tenningen, den ble fjernet og jeg monter en fordeler uten den elekroiske delen.. grunn justert tenningen.. men det er samme problem med denne motoren start men stopper så snart jeg slipper nøkkelen..

Er det tennings låsen som styre om tenninen skal være på eller ikke? det er vel ikke noen reler på som styre dette..

Trenger svar snart vil kjøre Volvo.. er lei av kjøre Opel Record med hyllende girkassa

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et problem med at tenning ikke holder seg på..

Motore er en b230A fra 1985 med elektronisk tennign den starte, men stopper med gang jeg sliper nøkkelenn.

Så tenket jeg at det kanskje var noe feil med den elektroniske tenningen, den ble fjernet og jeg monter en fordeler uten den elekroiske delen.. grunn justert tenningen.. men det er samme problem med denne motoren start men stopper så snart jeg slipper nøkkelen..

Er det tennings låsen som styre om tenninen skal være på eller ikke? det er vel ikke noen reler på som styre dette..

Trenger svar snart vil kjøre Volvo.. er lei av kjøre Opel Record med hyllende girkassa

høres ut som at det er tenningslåsen din som er gåen...

ville ha prøvd en annen tenningslås først...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som at det er tenningslåsen din som er gåen...

ville ha prøvd en annen tenningslås først...

Var den jeg hadde mistanke om etter siste start forsøk... blir tur til huggeren i morgen da.. vet det er en 240 der som start :) jepp har prøvd den før jeg tok tenningsmodulen fra den :D

Volvo 945 GLTD 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var den jeg hadde mistanke om etter siste start forsøk... blir tur til huggeren i morgen da.. vet det er en 240 der som start :) jepp har prøvd den før jeg tok tenningsmodulen fra den :D

du får prøve tenningslåsen først, og se om det hjelper...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå demonter den eleltrisk delen på tenningslåsen og opnet den og kontakten merket 15 var litt svidd.

kontakt 15 skal etter en tabel jeg har være : utgang tenningsbryter, plusstilkobling etter startkontakt så feilen ligger nok her.

Volvo 945 GLTD 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå demonter den eleltrisk delen på tenningslåsen og opnet den og kontakten merket 15 var litt svidd.

kontakt 15 skal etter en tabel jeg har være : utgang tenningsbryter, plusstilkobling etter startkontakt så feilen ligger nok her.

der har du feilen...! :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskej vi skulle laget en guide "hjelp - bilen starter ikke!"?

vi har vel alle opplevd forskjellige symptomer og vet årsaker det kan være?

Ingen dom ide

Har bytta tenningslås, men samme problem. Har målt meg litt frem og tenningen kommer faktisk på men jeg mangler strøm på kontakt 15 på coilen.

15 = utgang tenningsbryter, plusstilkobling etter startkontakt

så når jeg ikke har strøm her får ikke coilen strøm, begynner å lure på om det kan være brudd i noen av ledning til den nye motoren, lurer på om jeg skal ta å bytte de er jo bare å dra av en kontakt på torpedovegen og ta de av motore og montere på ny brukte ledninge, for jeg hadde jo strøm der før jeg bytta motoren.. så det eneste av ledninger som ikke er de samme som før er de som er på selve motoren

Volvo 945 GLTD 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskej vi skulle laget en guide "hjelp - bilen starter ikke!"?

vi har vel alle opplevd forskjellige symptomer og vet årsaker det kan være?

Og en annen ting om en slik guide den bør være bedere en det som står i Hynesboka.. for der er er det kun beskrev vist man ikke har gist, men det har jo ikke det som er problemet mitt, jeg har gnist når nøkkelen er i POS. III (S) og når jeg slipper den og den spretter tilbake til tenning (15) så er den borte. er noe muffens her, men jeg skal finne ut av det.

Så det hadde vært fint om haynes nevnte litt om mitt problem også. er vist ikke bare mangel på gnist som gjør at motor ikke vil gå :D

Har bestilt komplett el.digram til hele 240 serien kopi av original, 260 sider, fra http://www.autonor-autodata.no/

Volvo 945 GLTD 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok bort ledningen fra motoren og sjekka de... og det var brudd på lednignen som komer til kontakt 15 på coilen så jeg dra på huggern i morgen gidder ikke i dag siden det 25 grader i skyggen.

Volvo 945 GLTD 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok bort ledningen fra motoren og sjekka de... og det var brudd på lednignen som komer til kontakt 15 på coilen så jeg dra på huggern i morgen gidder ikke i dag siden det 25 grader i skyggen.

25 grader i skyggen?? OMG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 grader i skyggen?? OMG!

jepp... blir for varmt å jobbe da, serlig når Volvoen står midt i solsteiken..

Har bestemt meg for å kjøpe 2 meter med ledning i forskjelige farger. og noen meter krympestrømpe og lagge meg nye lednign da vet jeg at det er i orden der..

men som sakt tror jeg nå har funnet problemet. lednigen det var brud på kommer gjennom torpedo vegen og går til den grå kontakten på torpedovegen videre derfra til startmotoren og der ifra og til 15 på coilen... og det var den fra starteren til coilen som det var brudd på.. kunne plukke isolasjonen av de fleste ledningen :mad:

Volvo 945 GLTD 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider