Gå til innhold

batteri i bagasjerom?

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

angående sikring, så har eg tatt kabelen til anlegget mitt rett i jord flere ganger så gnistene står, uten at sikringen har røket.. så hvis du skal ha en sikring på over 160a på den kabelen, vil eg tro at det e mest for syns skyld.. eller vil sikringen smelte etter en stund kanskje? sikringen min e en sånn som fulgte med kabelsettet, max 60a..

tror ikek jeg ringer deg, når jeg skal koble opp det elektriske :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

tror ikek jeg ringer deg, når jeg skal koble opp det elektriske :p

ene gangen var et uhell, eg la kabelen på noe plast så "rant" den av :/

andre gangen funket ikkje anlegget 2 dager etter at eg hadde flyttet det over til 240en, det virket som om plussen hadde dødd.. til slutt ble eg forbanna og dro den til jord for å "straffe den litt", men så var den ikkje gåen likevel.. (var jordingen som var for dårlig btw, men den så ok ut)

 

bare så det e nevnt, så e ikkje elektronikk min sterkeste side, så hvis du hadde ringt hadde eg lagt på :P

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en strømkabel gjennom hele bilen så vil jeg nok anbefalle sikring. Når du kommer borti jord med en kabel så er det så liten del av kabelen som kommer borti så det trekker ikke nok strøm til at sikringen går + at et vanlig blybatteri bruker litt tid på å gi max strøm. Da blir heller ikke kabelen farlig varm. Men får du en skikkelig kortslutning så Går en mye større sikring også (sammenlign tykkelsen i kabelen og tykkelsen på lederen inne i sikringen). Får du da en skikkelig kortslutning så blir kabelen veldig varm og det er stor sjans for at batteriet eksploderer. Har sett batterier hvor det har blitt liggende en skiftenøkkel på. Har du da også planer om gelebatteri så gir disse MYE strøm.

Mercedes 190

Chevy Van G20

Volvo 242 - http://www.home.no/v242

Blazer K5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en strømkabel gjennom hele bilen så vil jeg nok anbefalle sikring. Når du kommer borti jord med en kabel så er det så liten del av kabelen som kommer borti så det trekker ikke nok strøm til at sikringen går + at et vanlig blybatteri bruker litt tid på å gi max strøm. Da blir heller ikke kabelen farlig varm. Men får du en skikkelig kortslutning så Går en mye større sikring også (sammenlign tykkelsen i kabelen og tykkelsen på lederen inne i sikringen). Får du da en skikkelig kortslutning så blir kabelen veldig varm og det er stor sjans for at batteriet eksploderer. Har sett batterier hvor det har blitt liggende en skiftenøkkel på. Har du da også planer om gelebatteri så gir disse MYE strøm.

 

unødvendige kontaktpunkter gir spenningsfall.

kan være jeg heller flytter batteriet til h.s. og kjøper 140/160 spylertank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt, enkleste (og beste, i mine øyne) er å gjøre som jeg sa, flytte boksen bak i bagasjen, trekke ledning, med gummi hylser rundt der det kan være fare for gnissning, så har du en kabel som er 100% sikker på at ikke gnisser seg sånn at den blir gnissa ned til "metallet" i kabelen og da kommer inntil jord, (jeg ville lagt den i midten av bilen og ut i torpedo)., da er det 0% kjangse for at den skal kunne forårsake noe skadelig.. og har du den tjukke høytaler kabelen du snakka om, har du en bra leder som ikke er så lett å ta knekken på heller, så brenner nok ikke i den. men er lurt om du teiper fast kabelen der du legger den, for å sørge for enda mindre bevegelse/gnissing.

 

bare en liten tanke (da blir det fint å cleant i motorrommet da ;) )

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor skepsis til bruk av sikring her da ?

 

Kan jo forstå det med tanke på spenningsfall...

skulle jo bare ha testet spenningsfallet da.

Det går jo mange ampere når starteren drar, men hvor

stort spenningstap blir det ?

 

Er jo mindre sjangs for gnissing av kabel om du bruker

gummislange rundt den, men burde jo helst brukt en slange

som var armert også..

Men jeg satser på sikring.

'73 142 -- solgt

'87 245 -- solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke spenningstap er det største problemet. Selv ville jeg satt på en sikring når kabelen skal gå gjennom hele bilen. Ingenting er 100% sikkert og den dagen det går til hælvete så sitter du der med en utbrent bil. Er for meg helt unødvendig å risikere noe slik når det er så enkelt å forhindre det, det er en grunn til at det finnes sikringer. Alle el- installasjoner skal ha en sikring montert. Samme om det er 12V eller 230V. Selv en liten ubetydelig ledning til et lys eller et instrument kan lage en skikkelig bilbrann.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei å nei fålkens det er jo klart at et strek på 4 menter som går igjenom kupen igjom torpedo vegen liger mot mase stål grier det er fort at en sån kabel kan bli gneg hul på å skjer det å du får en kortslutining med et fulada bateli vil det ikke ta veldig lang tid før den kabelen brener opp å den vil også brene alt som ligger i nærheten det vil si at du kan få en kjmpe bran i bilen å det vil du ikke det er stor forsel på å ta plusen borig jord en gang sån at det gnister men dere kan jo prøv å la den lige mot jord å se hva som skjer da det blir ufatlig varmt å det vil helt sikert bli bran i bilen hvis en sån kabel kortsluter så mit råd er nå å sikre en sån kabel desuten hvil det ikke bli gokjent uten sikring alt sån skal sikres på akurat same måte som ekstra lys skal sikres..... en kompis av meg kom på biltisynet i bodø uten å ha sikra plus kalen til forsterekern bak å fikk det ikke gokjent han hade heller ikke sikring på 1000 metingene sine å det fikk han heller ikke gokejnt alt som er koblet opp på noen anen måte en det som er orginalt må sikres eller gokjenes av volvo å man får aldri en normal oppegånede person som har noen som helst peiling på elektonik å eller biler til å gokjene noe sånt det vil nok sikert gå bra men husk nu hvis det skule bli en kortslutnin vil du nok helst at sikringen ryker en at du får en røglåden helvetes kabel mit ini bilen din det hvile nok ha blit ganske så katostofelt for den fine volvon din hehe så mit råd er nå å sikere så sliper du at noe går galt sån at bilen din brener opp =) det hvil nå ikke koste så mye å siker en kursen deuten treker ikke starteren pen den motoren du har i så mye som en volvo b23 starter gjør på grun av at den er girredusert så fin ut hvor mye den treker å sent en sikring som er 5 10 anper støre en det starteren treker =) det er nå mit råd ellers er jeg enig i din ide om å bare flyte bateriet til andre siden å heller bruke en 140 spyletank =) for da sliper du å treke en lang kjuk pabel gjnom bilen å da sliper du at det blir no form for spenings fal på det lange treket =)

Har dysleksi så jeg Beklager alle skivefeil =P håper jeg gjør mei forståt... =)

Volvo power =) =)

X.volvo 244 dl 1977 model motor B19

X.volvo 360 gl 1987 model motor B200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tykk kabel går nok gjennom bilen uansett, om det er ifra batteri bak til starteren eller om det blir ifra batteri forran til stereo. Er du redd for spenningstap så sett på en stor sikring, men ikke større enn hva kabelen tåler. Og er ikke sikkert det er kun varmegang og brann som er problemet, det er det ofte lett å komme seg unna for egen sikkerhet. Men med en slik kabel så kan batteriet eksplodere. Er litt usikker på hvor mye de eksploderer, men har sett noen og de ser ikke pene ut. Dette har da vært blybatterier, regner ikke med at gelebatterier blir seénde no penere ut.

 

Kjapp regning skal skal:

35mm2 kabel klare 106A

50mm2 kabel klare 151A

Dette er hva de klarer konstant, skal det til starter og andre ting som ikke trekker konstant strøm så klarer de en god del mer.

 

Sikringen bør da også selvfølgelig monteres i bagasjerommet sammen med batteriet og ikke i motorrommet eller under dærsjen sammen med de andre sikringene. Dette gjelder da også hvis du skal trekke en egen tynnere kabel til sikringsboksen.

Mercedes 190

Chevy Van G20

Volvo 242 - http://www.home.no/v242

Blazer K5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tykk kabel går nok gjennom bilen uansett, om det er ifra batteri bak til starteren eller om det blir ifra batteri forran til stereo. Er du redd for spenningstap så sett på en stor sikring, men ikke større enn hva kabelen tåler. Og er ikke sikkert det er kun varmegang og brann som er problemet, det er det ofte lett å komme seg unna for egen sikkerhet. Men med en slik kabel så kan batteriet eksplodere. Er litt usikker på hvor mye de eksploderer, men har sett noen og de ser ikke pene ut. Dette har da vært blybatterier, regner ikke med at gelebatterier blir seénde no penere ut.

 

Kjapp regning skal skal:

35mm2 kabel klare 106A

50mm2 kabel klare 151A

Dette er hva de klarer konstant, skal det til starter og andre ting som ikke trekker konstant strøm så klarer de en god del mer.

 

Sikringen bør da også selvfølgelig monteres i bagasjerommet sammen med batteriet og ikke i motorrommet eller under dærsjen sammen med de andre sikringene. Dette gjelder da også hvis du skal trekke en egen tynnere kabel til sikringsboksen.

 

 

jau det hvar bra forklart å det at bateri kan eksplodere ved kortslutining kan jeg srive under på når jeg hvar en go del mindre fan jeg å en kompis et batrei som sto ute ilagg med en mase gamle biler så vil la en kjuk stål bit over polene åså sprang vi dreifra det tok ikke lang tid før det blei et kjempe kjempe smeld å det haglet batri syre å biter over alt heldig vis hvar vi komet oss så lankt una at hvi ikke ble troffet av noen biter men skal si det smalt heheheheheh åså eterpå komer det en spingene gamel man å så helt fortvila ut å spurte hvor det nye batriet hanes hade blit av hehehehehehehehe vi sa nu at det sa bare plutselig pang hehehe han trude nu på det hehehehe så det der er ikke å anbefale det skal vel å åså sies at jeg hvar 9 år da så ikke måbb hehehe å det skal også sies at det hvar et svært diselbatrei men tror det kan kome til å smele bra av di mindre bateriene hehehehehehehe

Har dysleksi så jeg Beklager alle skivefeil =P håper jeg gjør mei forståt... =)

Volvo power =) =)

X.volvo 244 dl 1977 model motor B19

X.volvo 360 gl 1987 model motor B200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du skal ha sikring er at kablen er masse meir utsatt for slitasje på Isolasjonen av kablen bak i forhold til kablen til starteren som går meir eller mindre rett ned.

 

Vis isolasjonen blir slitt vekk vil kablen kortslutte å smelte kablen...kan skade el.anlegget og verste fall sørge for at bilen tar fyr.

 

å Har sjølv klart å rota kablen til startmotoren inni ledda til rattet...smelta heile kablen. Batteriet blei ødelagt. men då hadde eg ikkje dinna kappa over rattakslingen og kablen var lagt på feil måte...!!

 

 

Bruk sikring!!

1997 Volvo 960 T6R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopler du flere sikringer i parallell så kan du legge sammen strømmen for hver av de. Men kabelen tåler fortsatt ikke no mer ;)

nei, men du får mer kontaktflate på sikringene og derfor mindre spenningsfall.

noen forsterkere kjører jo feks 3 flatsikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eu-kontroll/godkjenning.

Når det gjelder kabel som ikke er orginalt på bilen så skal det våre montert sikring ved batteriet. mener det er max30 cm kabellengde i fra batteriet. Det skal også brukes gummigjennomføringer alle steder der kabelen går igjennom metall. Kabelen skal også være festet. Det blir ikke sett så veldig hardt på om tynne kabler (under 2 kvadrat) ikke er sikret med sikring. Husk på det at vis en tykk stereokabel går til gods så blir den fort varm/rødglødende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår