Gå til innhold

batteri i bagasjerom?

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Tror alle nye biler har batteriet bake.

 

Har vel litt med sikkerhets grunner i tilfelle en kollisjon så skal ikke batteriet eksplodere eller kortslutte så lett, så er det vel en slik patent at vist du kresjer, så er det ei sikring eller no, som brenner av, slik at strømmen kuttes og det ikke blir fare for brann pga kortslutning..

 

Er vertfall slik på vår BMW..

 

Regner med det er samme og sikkerhets standar på nyere biler..

 

Største grunnen til batteriet bak er vel at det ikke er plass til det forran, + at det går omtrent ikke no fler kabler forrover i en bil som bakover og inn i coupe'en no mer....

 

Er også mer gunstig for vektfordelingen.

Mercedes 190

Chevy Van G20

Volvo 242 - http://www.home.no/v242

Blazer K5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En bør ha både skikkelige gjennomføringer, feste til kabelen gjennom kupeen og sikring. For skikkelig sikkerhet så kan en ha like sikringer både framme og bak (om en har 2 batteri).

 

Enkel måte å teste hvor farlig en kabel kan være er å ta en helt standard høyttaler kabel (1,5m2) fra batteriet og legge den til jord. Garantert smelting av isolasjon og en kabel som ligger på flere hundre grader.

 

Lett tilløp til brann. Har hatt dette uhellet i en 244 jeg hadde for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten batteri i bagasjerom nå.

 

Her lå jo batteriet før:

Airfilter.jpg

 

ja, vet det ser litt rotete ut der.

jeg holder på å fikse der..

 

Senest i går, fikset jeg ganske mye, men rakk ikke å ta bilde, pga. en veninne kidnappet meg.

 

slik så det ut i begynnelsen av uken:

conical_airfilter.jpg

 

Nå er det bare den ene, gule kabelen, som jeg må teipe i isolasjonsteip (slik at den blir sort)

 

jeg har ellers stripset sammen ledninger, lagt de opp finere uten floke, etc.

samt dere ser på det øverste bidlet her, at jeg festet de relèene i koblingsboksen. skrudde fast en vinkelbrakett jeg fant i bagasjerommet, som ejg ikke vet hva hører til.

 

jeg var også å så etter slik plastikk-rør til å legge slanger i, men på biltema hadde de bare i hvit og stygg gul/grå farge.

kan ikke ha den fargen i motor-rommet.. æsj..

 

jeg har planer om å flytte den kolbingsboksen ned dit batteriet var.. under selve festet.. skru den fast selvsagt.

så har jeg lyst å lage plexiglass kasse og ha luftfilter i den og mekke cold air induction.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om jeg skal kjøpe noe "båtboks" til batteri, feks på biltema, borre hull i det og skru det fast i volvo'en..

 

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men du må ikke borre hull i bunnen av boksen, da er hele vitsen borte (den blir ikke tett lenger!)! Du må lage deg noe feste-anordning på utsiden og bruke stropper eller noe sånt!

 

Og han som hadde bukt det kobberbandet over batteriet, det er ganske skummelt, hva om batteriet forskyver seg, og det blir ei krotslutning?

 

Som sagt, jeg har ikke lest hele tråden, så kan hende at dette er sagt allerede, men poster nå uansett jeg!! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men du må ikke borre hull i bunnen av boksen, da er hele vitsen borte (den blir ikke tett lenger!)! Du må lage deg noe feste-anordning på utsiden og bruke stropper eller noe sånt!

 

Og han som hadde bukt det kobberbandet over batteriet, det er ganske skummelt, hva om batteriet forskyver seg, og det blir ei krotslutning?

 

Som sagt, jeg har ikke lest hele tråden, så kan hende at dette er sagt allerede, men poster nå uansett jeg!! :):)

 

  • Batteriplate er sveist fast i bagasjerom.
  • Batteri er skrudd fast i platen

 

jeg så på de båtboksnee og fant ut de var av heller skral kvalitet.

derfor må jeg takke Bergen MBhøgg for mercedes batteriplate (mercedes w202, aka. 190) og mercedes batteriklemme (mercedes w123 ambulanse).

 

batteriet er altså i h.s., reservehjulsbrønn.

vektfordeling skal mao. være SUPER nå!

 

b6304 skal jo veie ca. 20kg mer enn b230a, men så har jeg ikke a/c system.

samtidig, har jeg spart litt over 7kg på å få plastfanger istedenfor kommandofanger fremme.

 

et batteri er vel 10-12kg også? og det henger jo nå rett over bakaksel, motsatt side av fører.

 

mao. vektfordeling er "som original".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår