Gå til innhold

Se her, K-Jetronic eiere

Ranger emnet


KennethA

Anbefalte innlegg

Har en Audi 100 Turbo med ett problem. Ifølge flere mekanikere (b.l.a. Albjerk Auto) jeg har pratet med er dette noe som går igjen på mange biler.

Det har seg sånn at kaldstartsdysa mi ikke gir bensin når jeg skal starte opp.

Den er ikke tett, for jeg har byttet den med en jeg veit virker. Noen sier det er ett elektrisk problem jeg aldri får fikset, andre sier det er bensintilførselen til dysa, en sånn blank greie som sitter høyt oppe på sida av blokka, på størrelse med en halv halvlitersflaske. Husker ikke hva den ble kalt. Sitter også på gamle typen Saab 900. Resultatet av dette er at jeg må kinne 10 sekunder hver gang jeg skal starte motoren. Litt kortere tid når motoren er varm, men fortsatt ganske lenge. Noen som har hatt, har samme problemet? Hva gjør jeg?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigste er å koble kaldstartdysa på en bryter. Har gjort dette selv, og det funker greit, bare du husker å slå den av igjen etter start... Er du litt mer "proff" kjøper du en sånn lysforsinker til kupelys og kobler den på dysa med støm fra starterinnslaget. Bare husk at det siste kan gi deg trøbbel med å få start når motoren er varm....

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigste er å koble kaldstartdysa på en bryter.QUOTE]

 

Tror du det funker å koble strøm til dysa på samme ledning som går til innslaget på starteren? For da vil den slå inn mens jeg kinner, og kutte når jeg kutter, eller blir det da ett opphold rett etter jeg har kinna, fram til den får bensin fra de andre dysene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem på MB sine 16v. Må kinne ganske lenge når den er kald. Men starter greit varm. Men om du lar den stå etpar dager, hvordan starter den da?

 

Om den har stått et par dager er den faktisk "litt" lettere å få startet. Som omtrent halvlunka varm motor.

 

Ov vinteren er det litt verre, men den starter i 20 minus, men må kinne litt lengre. Hjelper med stooort nytt batteri under setet bak. Men skulle helst blitt kvitt dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja..

Kaldstartdysa blir "jorda" gjennom termotidsbryteren. En føler på kjølevannet om den er kald så får dysa spenning.

Sjekk dette.

 

På min audi var det bare brudd i ledninger.

 

Er det en ledning som går fra dysa og rett til denne føleren? Eller går den en lang omvei via hjernen o.s.v.? Går det å bare legge opp en ledning fra dysa til denne føleren og klippe en av de andre ledningene som går fra dysa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ledning som går fra dysa og rett til denne føleren? Eller går den en lang omvei via hjernen o.s.v.? Går det å bare legge opp en ledning fra dysa til denne føleren og klippe en av de andre ledningene som går fra dysa?

 

 

Finnes ikke hjerne på K-jet. Ang om ledningen går direkte må du nesten sjekke i et koblingsskjema. Kobler du dysa rett på starterinnslaget vil nok dett funke fint når motor er kald, men det kan bli trøbbel når den er varm... Prøv deg frem!

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår