Gå til innhold

Bilen blir VELDIG varm når den går på tomgang.

Ranger emnet


King-Nothing

Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med kjølingen på bilen min. Det går helt fint når jeg er ute å kjører, men dersom jeg har kjørt en stund og så stopper for å la den gå på tomgang, blir den fort varm. Det går kanskje 2-3 minutter så er den nesten oppe på det røde. Måleren går jo til 120 grader, og jeg kan tenke meg at den er et sted mellom 100 og 110 grader. Noen som vet hva dette kan være? Vifta starter, men kanskje for sent?

 

Var hos en lokal Mazda forhandler og de anbefalte meg å bytte ut radiatorvannet. De skulle ha 800-900kr for det. (!) Hjelper dette? Det må da gå ann å få gjort dette hjemme, slik at man slipper å bli ranet pga litt vann. alacocaina

Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det elektrisk kjølevifte på bilen din så er det nok den som ikke går er sikkert et ledningsbrudd eller noe.

skifte vann trenger du noødvendig vis ikke så leenge vannet ikke ser ut som grøt da:)

95 Golf 3

94 Audi 80 competition, oppe å går med megasquirt

85 Volvo 740

88 Volvo 740 delebil

87 Volvo 240 Stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Greit å bytte vannet av og til også. Dette gjør du enkelt hjemme. :)

 

På undersiden av radiatoren din sitter det en liten plugg. Dette er for å tappe ut vannet. Bare skru ut denne så vil du tømme radiatoren. Kan være lurt å ta av topplokket før også. Går litt raskere da. :)

 

Når du har fått ut det meste fra radiatoren kobler du fra de 2 slangene som går ut og inn på radiatoren. Ligger kanskje litt vann igjen der. Så henter du hageslangen din og setter den nedi toppen på radiatoren og skyller hele greia. Slangene og bunnpluggen kan være koblet fra når du gjør dette.

 

Du kan også sjekke om termostaten din er gåen. Jeg er ikke 100% sikker på hvor den sitter hos deg men på bilen min er denne rett under rotorhuset der det går en slange inn til radiatoren. (returslangen) Der er det 2 muttere du skrur av for så å ta av ett lite hus og inni der ligger termostaten din.

 

PS: Pass på å ta av det huset forsiktig vist du ikke har ny pakning til det.

 

På termostaten din står det ett nr. Det er antall grader før den åpner seg. Det du kan gjøre da er å ta med termostaten inn og sette på en kjele med vann på stekeovnen din mens du har noe nedi vannet som viser temperaturen. Når du ser at vannet har komt til angitt temperatur som sto på termostaten skal den ha åpnet seg. Vist den fortsatt er lukket er termostaten din gåen.

 

Når du skal fylle på nytt vann kobler du til igjen slangene og bunnpluggen. Så heller du på kjøleveska/vannet til det er fullt. Pass også på at ekspansasjonstanken ved siden av radiatoren har minst opp til minimum grensa. Etter at begge plassene er fyllt opp starter du bilen og lar den gå på tomgang. Du behøver ikke sette på toppa på radiatoren slik at eventuell luft kan få boble ut.

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for meget godt svar! :)

 

Hvordan burde forholdet være mellom kjølevann/kjølevæske? Hvor mye av hver?

 

Du får kjøpt ferdigblandet om du føler at det er best. Vist ikke så står det vanligvis på flaska hvilket blandingsforholde det skal være. :)

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja...da burde jo tilogmed jeg finne det. :)

 

Kan jeg spørre deg om et annet spm ragua? Virker som om du har god peil på disse Mazda`ene. Bilen min ble kjøpt for 4mnd siden hos forhandler, og var EU-Godkjent samme uken som jeg kjøpte den. Men den rister en del når jeg bremser. Dvs ikke hele bilen, men rattet spesielt og merker også litt foran i bilen. Dette tyder vel på dårlige bremser? Eller? Skulle jo være i orden når den akkurat har blitt EU-godkjent...

Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja...da burde jo tilogmed jeg finne det. :)

 

Kan jeg spørre deg om et annet spm ragua? Virker som om du har god peil på disse Mazda`ene. Bilen min ble kjøpt for 4mnd siden hos forhandler, og var EU-Godkjent samme uken som jeg kjøpte den. Men den rister en del når jeg bremser. Dvs ikke hele bilen, men rattet spesielt og merker også litt foran i bilen. Dette tyder vel på dårlige bremser? Eller? Skulle jo være i orden når den akkurat har blitt EU-godkjent...

 

Hvor stor fart har du når du begynner å bremse da? Skjer dette på lav fart også? Kan tyde på at det er kast i skivene dine. Om bilen er senka eller bytta dempere på kan også spissinga di være skeiv. Men da burde ristinga også komme bare du kjører vanlig. Så det er nok kast i skivene dine.

 

PS: Jeg har selv endel risting når jeg bremse ned ved høy hastighet, dette er "normalt"..

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rister forsåvidt uansett når jeg bremser, men det blir jo mer risting jo fortere jeg kjører når jeg bremser. Kjørte til Drammen i går, (ca 2t kjøring) og da lå jeg i 110-120 hele veien, og det ristet ikke. så det er kun når jeg bremser. Det ble byttet støtdempere på bilen noen uker før jeg kjøpte den...kan være de da?

Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår