Gå til innhold

Spørsmål angående turbo og ladetrykk

Ranger emnet


Pompiuses

Anbefalte innlegg

Leste akkurat test av Porsche Cayenne Turbo på dinside.no. Her står det at turboen(e) lader 1,6 bar ved 2250rpm. Nå er ikke jeg noen kløpper på turbo, men jeg syns dette hørtes utrolig mye ut da mange biler ikke lader mer enn 0,5-0,8 bar originalt.

 

Med tanke på at det er nettop dette turtallet man ligger på vanligvis må det vel slite noe voldsomt på turboen å ligge å lade max hele tiden? Vil det gå utover levetiden på turboen å lade så mye hele tiden?

 

Ta feks. VAG sin 1.8T. Denne også lader vel full guff (vet ikke hvor mye) allerede ved ca 2000rpm. Hvor lenge pleier disse turboene å holde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ha i bakhodet at Cayenne har 450 hk (om jeg husker rett). De bilene du tenker på har nok ikke halvparten engang ;)

 

Forutsatt riktig vedlikehold og at motor beholdes i original utførelse skal turboen i en VAG 1,8T ihht fabrikken holde ut bilens levetid. Oljeskiftintervaller og korrekt oljenivå er nøkkelen her, samt noen minutter tomgangskjøring etter hard bruk for kjølingens skyld. Dette gjelder forsåvidt alle originale turbobiler som produseres i dag. Brukes det pent skal det nok holde, men alt kan rapkjøres...

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

Nå må du ha i bakhodet at Cayenne har 450 hk (om jeg husker rett). De bilene du tenker på har nok ikke halvparten engang ;)

 

Forutsatt riktig vedlikehold og at motor beholdes i original utførelse skal turboen i en VAG 1,8T ihht fabrikken holde ut bilens levetid. Oljeskiftintervaller og korrekt oljenivå er nøkkelen her, samt noen minutter tomgangskjøring etter hard bruk for kjølingens skyld. Dette gjelder forsåvidt alle originale turbobiler som produseres i dag. Brukes det pent skal det nok holde, men alt kan rapkjøres...

 

aldri hørt om noen nissan biler som har org turbo og gått over 200k men =)

 

vag sine er det vel større kvalitet på tipper jeg? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Essex

 

aldri hørt om noen nissan biler som har org turbo og gått over 200k men =)

 

da har du tydeligvis ikke sett etter heller.. flere i 200sx klubben som har turboer som har gått over 200k km... :)

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Essex

 

aldri hørt om noen nissan biler som har org turbo og gått over 200k men =)

 

vag sine er det vel større kvalitet på tipper jeg? hehe

 

Altså, en turbobil som ikke går 200kkm uten turbobytte vil jeg si at er ganske enkelt elendig.

De volvo turboene jeg har hatt hadde gått henholdsvis 290kkm, og 260kkm da jeg solgte de, uten tegn på slitasje på turbo, den siste hadde riktignok en turbo med fabrikkasjonsfeil til å begynne med, så den ble byttet etter kun kort tid.

 

Vet om flere 740 TIC som har kjørt laaaangt over 500kkm med original turbo, selv med oppjustert trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Essex

jøss okai...

 

men ikke veldig uvanlig at de blir bytta mellom 100-150 da hvertfall :)

 

min blei bytta på 67000 =) hehe

 

Nissan er vel Japansk det ? :D

 

Hvis det er vanlig må det være dårlige konstruksjon eller dårlig vedlikehold. Eller så har noen trimmet litt....

 

Seff finnes det eksempler på at turboras hos 1,8Tee inntreffer altfor tidlig, men det er ikke "vanlig" og skyldes i 90% av tilfellene vanskjøtsel. Enkelte garantisaker blir det jo alltid.

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søk på autodb eller.no, så ser du at ganske mange 200sx'r frem til 95 hvertfall, at det ikke er sjelden det står ny turbo...

 

min hadde gått 67000, røyk etter at jeg hadde hatt bilen i tre dager, tålte vel ikke den nye eieren helt;)

 

Mange som ikke gidder eller vet at på en turbobil er det mer hyppige service/oljeskift intervaller, og at turboene kanskje ryker fortere pga dette.

 

og seff trimming...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by marius

Lurer på hvor mye penger Møller Skøyen bruker på reklamasjoner i forhold til feks Honda på Alnabru... ;)

 

Hahaha, Hadde Honda laget og solgt noen biler med turbo så.....

 

:) Prøvde du å lure noen i fella nå eller ?

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår