Gå til innhold

økt effekt ved fjerning av katalysator?

Ranger emnet


Leo323

Anbefalte innlegg

* "motttrykk" på n/a motorer er gammel overtro.

* katfjerning gir effekt, ikke høyere CO.

* katfjerning gir deg nok høyere eksoslyd, ville jeg tro.

* biltema selger 2.5" kat til rimelig peng (godkjent til 2.5liter).

 

Jeg har en 80' bil, med motor fra volvo 960.

Motoren har originalt 204hk/267nm, men jeg har fjernet kat, siden bilen er 80'.

Fjerning av kat vil ikke påvirke mine CO verdier!

 

Det vil dog. gi meg litt mer effekt, samt det at jeg kjører med 3" JT-Superflow gir også mer effekt.

 

Ellers, ang konfilter:

De fleste monterer konfilter "feil" og suger varmluft fra motor-rommet!

Da tjener man ingen effekt, men taper effekt og påvirker CO!

 

Man må enten ha varmeskjold, elelr ha innkapslet konfilter med slange som suger fra bak grillen.

 

http://www.pedersens-racing.no selger innkapslet filter for ca. 1200kr->++ tror jeg.

det hjelper deg ingenting om du monterer konfilter i motor-rommet, som suger varmluft. Da er det bedre med feks. k&n innsatsfilter i din originale luftfilterboks.

 

som nevnt ovenfor, gir ikke effektfilter den helt store ytelsesforbedring.

konfilter dog, gir "tøff" lyd.

 

 

ang montasje av konfilter, så påstås det at mna bare kna montere opp av avskjerming mellom filter og motor. Vet ikke hvor mye det er i det.

 

Ellers helt rett det du sier om at konfilter suger varmluft ved feil montasje, og at innsatsfiler i mange tilfeller lønner seg vel så bra son et konfilter, med mindre en bare er ute etter "lyden"

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Katalysator ble påbudt på alle biler som er førstegangsregistrert etter 01.01.1989...Men min bil er en 88 mod, og den har katalysator...

 

Stemmer det. Din bil er nok produsert i slutten av oktober og er i realiteten en for tidlig født 89 modell, slik var det også med min gamle bil. På de bilene som hadde samme motor før og etter at kat ble påbudt kan du se hva de selv oppgir i hk med og uten kat. på min gamle bil påstod de at det var 15. om det stemmer vet jeg ikke, men jeg merket likevel mye forskjell!

-endorfun- www.smartforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eu-kontroll og loven er to vidt forskjellige ting i praksisen!

 

Får nesten godkjent hva man vill bare å finn det rette verkstedet..så her holder vi oss til påbudene..ikke hva de på kontrolln sier ;)

 

eu-kontrollene ble tatt hos naf

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter ca 1993 taper du efekt ved å fjerne kat da toppen er utforma for at man ikke skaltjene noe på å fjerne den, da var det krav så å si over hele verden.

 

dette stemmer hvertfall ikke.. kommer helt ann på bilprodusenten/merke det..

 

men vil dungere dårlig når man fjerner kat på en bil med to lambdasonder.. en før og en etter kat. da registrerer styreenheten at det er defekt kat. dersom den er fjernet og bilen vil gå som et dass grunnet at effekten på motoren senkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppsummere:

fjerning av kat, kan gi deg:

* økt lyd

* økt effekt

* økt trøbbel (med kontroll-instanser, primært)

 

og som Peri påpekte:

* økt ytelsestrøbbel, om du har to lambdasonder

 

Urban legends, omfatter bla.a.:

* fjerning av kat øker co

* mottrykk er et must, alltid, på sugemotorer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppsummere:

fjerning av kat, kan gi deg:

* økt lyd

* økt effekt

* økt trøbbel (med kontroll-instanser, primært)

 

og som Peri påpekte:

* økt ytelsestrøbbel, om du har to lambdasonder

 

Urban legends, omfatter bla.a.:

* fjerning av kat øker co

* mottrykk er et must, alltid, på sugemotorer

 

får det vell ikke mere korrekt enn dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Kjekk tråd det her! :) Aldri tenkt over at katta stjeler hester av meg men...

Så stemmer den siste oppsummeringa som kom av DaButcher?

 

Jeg har en 1.3L golf injection.... Har montert kon filter litt nedi lufilter boksen som var der før, så den er delvis skjermet fra varmluft fra motor'n. Får luft fra kriker og kroker rundt lykta osv. tenker jeg. Men hvor mye vil jeg tjene på å fjerne katta?? Blir det mye bedre lyd?? Hva med respons / hk??

Takker for alle svar. Skulle nok sikkert skjønt dette ut i fra alt det dere har diskutert frem og tilbake, men ble usikker så jeg spør! :)

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camryen min er oppgit med 128hk mens samme bil samme motor med kat tror jeg faktisk er oppgitt til 115hk. Mulig jeg husker feil og at det ikke var fullt så stor forskjell, men det utgjør nok noen hester..

Bygget egen innkapsling til konfilteret, og koblet denne innpå det orginale kaldluftrøret. Ikke akkurat noe å vise frem, men den funker da i allefall...

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Kjekk tråd det her! :) Aldri tenkt over at katta stjeler hester av meg men...

Så stemmer den siste oppsummeringa som kom av DaButcher?

 

Jeg har en 1.3L golf injection.... Har montert kon filter litt nedi lufilter boksen som var der før, så den er delvis skjermet fra varmluft fra motor'n. Får luft fra kriker og kroker rundt lykta osv. tenker jeg. Men hvor mye vil jeg tjene på å fjerne katta?? Blir det mye bedre lyd?? Hva med respons / hk??

Takker for alle svar. Skulle nok sikkert skjønt dette ut i fra alt det dere har diskutert frem og tilbake, men ble usikker så jeg spør! :)

 

Tror ikke du tjener noe på å fjerne den Polo G40 motoren på samme størrelse hadde 115 hk uten cat og 113 med, og du har halve effekten, så kanskje du tjener 1 hk. Er det verdt å muligens å måtte betale for ekstra kontroller, bøter og mas for noen få hk????

 

Og Cat har svært lite å si for CO, men den har ganske mye å si for alle andre utslipp som ikke blir målt på EU-kontroller

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette stemmer hvertfall ikke.. kommer helt ann på bilprodusenten/merke det..

 

men vil dungere dårlig når man fjerner kat på en bil med to lambdasonder.. en før og en etter kat. da registrerer styreenheten at det er defekt kat. dersom den er fjernet og bilen vil gå som et dass grunnet at effekten på motoren senkes.

er det to lambdasonder på bilen min?

buckle up Dorothy cause Texas is going byebye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at sugemotor skal ha riktig motstand i eksosen. Hvis det blir for lite går bilen dårligere. Men hvis motstanden fortsatt er riktig med ett rør og hvis du setter på KN-filter får du sikkert 1 hest eller no. Men du merker det bedre på responsen og slikt. Prøv.. Se hva som skjer.

 

Dette er bullshi tt... Det med baktrykk og sånt gjelder kun for resoneregrenrøret.. Fra grenrøret og bak er mest mulig åpent det beste for effekten.. 2,25"-2,5" er optimalt for en 1,6-2,5l NA motor.. Viktig å ikke gå for stort på NA da du ønsker å oppretthodle flowen.

Og det er enda viktigere for turbo biler... Turbobiler på over 200hk har mye å hente på å kjøre 3" eller større.. 3" skal holde til over 500hk.

 

NA:

Grenrøret og collectoren er laget slik at det suger eksosen ut av motoren.. Det virker slik fordi grenrøret er designet sånn at forbigående eksospulser etterlater seg et vakum som hjelper med å dra ut den neste som kommer... Og slik fortsetter det til du stopper motoren.. Denne spesielle tuninga av grenrøret er vankelig å opprettholde over hele registeret.. Derfor finner det grenrør som er designet etter mest bunndrag eller mest toppeffekt... De dyrere grenrørene har godt bunndrag og bra toppeffekt da de utnytter spesielle uthevninger i rørene som resonerer røret til å fungere optimalt under et større registerområde. OBS: Dette gjelder ikke vanlige støfte eksosmanifolder... Men var for å rydde opp i myten om motrykk i eksosen...

 

Og til slutt: Det er i grenrøret dere henter effekten... F.eks på en Civic VTi kan du hente 3-4 hk på å fjerne cat og sette på 2,5" med skikkelig potte... Men bytter du grenrøret har du 10-18hk alt etter hvilken type og pris du velger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med disse raceing katalysatorene...

 

De har mye mindre motstand og likevel samme rense effekten...

Jeg kjører 3" carsound på Civicen.. Var noen som testa disse:

 

Noen tall:

Stock Integra 2,25 218,3 cfm

Car Sound 2.25" 342.7 cfm

Test Pipe 2.25" 407.1 cfm

 

Link til tråd: http://honda-tech.com/zerothread?id=1016365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår