Gå til innhold

økt effekt ved fjerning av katalysator?

Ranger emnet

Leo323

Anbefalte innlegg

Ved montering av åpent luftfilter (f.eks. K&N) kan du fjerne katalysatoren på bilen uten at dette går ut over CO verdien fordi du vil få en bedre forbrenning i motoren. Er ikke så mye å tjene på det, maks 5-6 hk på en så gammel bil. Det er kanskje ikke verdt 5-6 hk hvis du blir stoppet på teknisk og du ikke har noe katte.. kan bli dyrt.. Har sett flere som har fått lavere CO faktisk uten katalysator, men er fremdeles ikke lov å fjerne den.

har jeg absolutt INGEN tro på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

angående påbud og ikke påbud.

Jeg fikk opplyst på EU kontrollen at er bilen gammlere enn en viss dato, tror det er rundt 91- og som klarer co verdien, så er det ikke påbudt. Men klarer den ikke det er det påbud.

Men er bilen gamlere enn 91- så er det ikke påbudt selv som den ikke skulle klare co grensen.

Min gikk igjennom ,89-, uten å klare co verdien

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående påbud og ikke påbud.

Jeg fikk opplyst på EU kontrollen at er bilen gammlere enn en viss dato, tror det er rundt 91- og som klarer co verdien, så er det ikke påbudt. Men klarer den ikke det er det påbud.

Men er bilen gamlere enn 91- så er det ikke påbudt selv som den ikke skulle klare co grensen.

Min gikk igjennom ,89-, uten å klare co verdien

kommer ann på om du har innsprøytning eller forgasser..men forgassermotorer har andre krav enn innsprøytningsmotorer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* "motttrykk" på n/a motorer er gammel overtro.

* katfjerning gir effekt, ikke høyere CO.

* katfjerning gir deg nok høyere eksoslyd, ville jeg tro.

* biltema selger 2.5" kat til rimelig peng (godkjent til 2.5liter).

Jeg har en 80' bil, med motor fra volvo 960.

Motoren har originalt 204hk/267nm, men jeg har fjernet kat, siden bilen er 80'.

Fjerning av kat vil ikke påvirke mine CO verdier!

Det vil dog. gi meg litt mer effekt, samt det at jeg kjører med 3" JT-Superflow gir også mer effekt.

Ellers, ang konfilter:

De fleste monterer konfilter "feil" og suger varmluft fra motor-rommet!

Da tjener man ingen effekt, men taper effekt og påvirker CO!

Man må enten ha varmeskjold, elelr ha innkapslet konfilter med slange som suger fra bak grillen.

http://www.pedersens-racing.no selger innkapslet filter for ca. 1200kr->++ tror jeg.

det hjelper deg ingenting om du monterer konfilter i motor-rommet, som suger varmluft. Da er det bedre med feks. k&n innsatsfilter i din originale luftfilterboks.

som nevnt ovenfor, gir ikke effektfilter den helt store ytelsesforbedring.

konfilter dog, gir "tøff" lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katalysator ble påbudt på alle biler som er førstegangsregistrert etter 01.01.1989...Men min bil er en 88 mod, og den har katalysator...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katalysator ble påbudt på alle biler som er førstegangsregistrert etter 01.01.1989...Men min bil er en 88 mod, og den har katalysator...

Akkurat dette er jeg ikke så sikker på. Jeg hadde en mazda 323 1990-modell i fjor, der hev jeg ut katten uten noe problem med hverken biltilsyn eller eu-godkjenning.

Jeg _tror_ påbudet gjaldt biler produsert etter 1990, for min var produsert i slutten av -89

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette er jeg ikke så sikker på. Jeg hadde en mazda 323 1990-modell i fjor, der hev jeg ut katten uten noe problem med hverken biltilsyn eller eu-godkjenning.

Jeg _tror_ påbudet gjaldt biler produsert etter 1990, for min var produsert i

slutten av -89

Eu-kontroll og loven er to vidt forskjellige ting i praksisen!

Får nesten godkjent hva man vill bare å finn det rette verkstedet..så her holder vi oss til påbudene..ikke hva de på kontrolln sier ;)

06 Toyota Hiace 2.5 D4D RWD

96 Bmw 523iA E39

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer ann på om du har innsprøytning eller forgasser..men forgassermotorer har andre krav enn innsprøytningsmotorer!

Er innsprøytning

Men en ting er sikkert.. jeg kjørte for noen år siden en 440 1996 modell. Den var vanvittg lat i forhold til min 440 som ikke har katalyastor.

Det var selvfølgelig akkurat samme motor i 96 modellen.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider