GT_rider Skrevet Juli 8, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2005 * "motttrykk" på n/a motorer er gammel overtro.* katfjerning gir effekt, ikke høyere CO. * katfjerning gir deg nok høyere eksoslyd, ville jeg tro. * biltema selger 2.5" kat til rimelig peng (godkjent til 2.5liter). Jeg har en 80' bil, med motor fra volvo 960. Motoren har originalt 204hk/267nm, men jeg har fjernet kat, siden bilen er 80'. Fjerning av kat vil ikke påvirke mine CO verdier! Det vil dog. gi meg litt mer effekt, samt det at jeg kjører med 3" JT-Superflow gir også mer effekt. Ellers, ang konfilter: De fleste monterer konfilter "feil" og suger varmluft fra motor-rommet! Da tjener man ingen effekt, men taper effekt og påvirker CO! Man må enten ha varmeskjold, elelr ha innkapslet konfilter med slange som suger fra bak grillen. http://www.pedersens-racing.no selger innkapslet filter for ca. 1200kr->++ tror jeg. det hjelper deg ingenting om du monterer konfilter i motor-rommet, som suger varmluft. Da er det bedre med feks. k&n innsatsfilter i din originale luftfilterboks. som nevnt ovenfor, gir ikke effektfilter den helt store ytelsesforbedring. konfilter dog, gir "tøff" lyd. ang montasje av konfilter, så påstås det at mna bare kna montere opp av avskjerming mellom filter og motor. Vet ikke hvor mye det er i det. Ellers helt rett det du sier om at konfilter suger varmluft ved feil montasje, og at innsatsfiler i mange tilfeller lønner seg vel så bra son et konfilter, med mindre en bare er ute etter "lyden" Siter Fiesta to the people Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
endorfun Skrevet Juli 8, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2005 Katalysator ble påbudt på alle biler som er førstegangsregistrert etter 01.01.1989...Men min bil er en 88 mod, og den har katalysator... Stemmer det. Din bil er nok produsert i slutten av oktober og er i realiteten en for tidlig født 89 modell, slik var det også med min gamle bil. På de bilene som hadde samme motor før og etter at kat ble påbudt kan du se hva de selv oppgir i hk med og uten kat. på min gamle bil påstod de at det var 15. om det stemmer vet jeg ikke, men jeg merket likevel mye forskjell! Siter -endorfun- www.smartforum.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Juli 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2005 Eu-kontroll og loven er to vidt forskjellige ting i praksisen! Får nesten godkjent hva man vill bare å finn det rette verkstedet..så her holder vi oss til påbudene..ikke hva de på kontrolln sier ;) eu-kontrollene ble tatt hos naf Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Juli 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2005 etter ca 1993 taper du efekt ved å fjerne kat da toppen er utforma for at man ikke skaltjene noe på å fjerne den, da var det krav så å si over hele verden. dette stemmer hvertfall ikke.. kommer helt ann på bilprodusenten/merke det.. men vil dungere dårlig når man fjerner kat på en bil med to lambdasonder.. en før og en etter kat. da registrerer styreenheten at det er defekt kat. dersom den er fjernet og bilen vil gå som et dass grunnet at effekten på motoren senkes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2005 For å oppsummere: fjerning av kat, kan gi deg: * økt lyd * økt effekt * økt trøbbel (med kontroll-instanser, primært) og som Peri påpekte: * økt ytelsestrøbbel, om du har to lambdasonder Urban legends, omfatter bla.a.: * fjerning av kat øker co * mottrykk er et must, alltid, på sugemotorer Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Juli 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 For å oppsummere:fjerning av kat, kan gi deg: * økt lyd * økt effekt * økt trøbbel (med kontroll-instanser, primært) og som Peri påpekte: * økt ytelsestrøbbel, om du har to lambdasonder Urban legends, omfatter bla.a.: * fjerning av kat øker co * mottrykk er et must, alltid, på sugemotorer får det vell ikke mere korrekt enn dette. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fred_stian Skrevet Juli 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 Hmm.. Kjekk tråd det her! :) Aldri tenkt over at katta stjeler hester av meg men... Så stemmer den siste oppsummeringa som kom av DaButcher? Jeg har en 1.3L golf injection.... Har montert kon filter litt nedi lufilter boksen som var der før, så den er delvis skjermet fra varmluft fra motor'n. Får luft fra kriker og kroker rundt lykta osv. tenker jeg. Men hvor mye vil jeg tjene på å fjerne katta?? Blir det mye bedre lyd?? Hva med respons / hk?? Takker for alle svar. Skulle nok sikkert skjønt dette ut i fra alt det dere har diskutert frem og tilbake, men ble usikker så jeg spør! :) Siter Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Edge Skrevet Juli 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 Camryen min er oppgit med 128hk mens samme bil samme motor med kat tror jeg faktisk er oppgitt til 115hk. Mulig jeg husker feil og at det ikke var fullt så stor forskjell, men det utgjør nok noen hester.. Bygget egen innkapsling til konfilteret, og koblet denne innpå det orginale kaldluftrøret. Ikke akkurat noe å vise frem, men den funker da i allefall... The Edge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Taviren Skrevet Juli 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 Hva med disse raceing katalysatorene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 Hmm.. Kjekk tråd det her! :) Aldri tenkt over at katta stjeler hester av meg men...Så stemmer den siste oppsummeringa som kom av DaButcher? Jeg har en 1.3L golf injection.... Har montert kon filter litt nedi lufilter boksen som var der før, så den er delvis skjermet fra varmluft fra motor'n. Får luft fra kriker og kroker rundt lykta osv. tenker jeg. Men hvor mye vil jeg tjene på å fjerne katta?? Blir det mye bedre lyd?? Hva med respons / hk?? Takker for alle svar. Skulle nok sikkert skjønt dette ut i fra alt det dere har diskutert frem og tilbake, men ble usikker så jeg spør! :) Tror ikke du tjener noe på å fjerne den Polo G40 motoren på samme størrelse hadde 115 hk uten cat og 113 med, og du har halve effekten, så kanskje du tjener 1 hk. Er det verdt å muligens å måtte betale for ekstra kontroller, bøter og mas for noen få hk???? Og Cat har svært lite å si for CO, men den har ganske mye å si for alle andre utslipp som ikke blir målt på EU-kontroller Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leo323 Skrevet Juli 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2005 dette stemmer hvertfall ikke.. kommer helt ann på bilprodusenten/merke det.. men vil dungere dårlig når man fjerner kat på en bil med to lambdasonder.. en før og en etter kat. da registrerer styreenheten at det er defekt kat. dersom den er fjernet og bilen vil gå som et dass grunnet at effekten på motoren senkes. er det to lambdasonder på bilen min? Siter buckle up Dorothy cause Texas is going byebye Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Juli 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2005 er det to lambdasonder på bilen min? vilken bil har du da? mazda? er mere vanlig med 2 sonder på nyere biler... tviler på du har 2. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SnOOpY Skrevet Juli 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2005 Husk at sugemotor skal ha riktig motstand i eksosen. Hvis det blir for lite går bilen dårligere. Men hvis motstanden fortsatt er riktig med ett rør og hvis du setter på KN-filter får du sikkert 1 hest eller no. Men du merker det bedre på responsen og slikt. Prøv.. Se hva som skjer. Dette er bullshi tt... Det med baktrykk og sånt gjelder kun for resoneregrenrøret.. Fra grenrøret og bak er mest mulig åpent det beste for effekten.. 2,25"-2,5" er optimalt for en 1,6-2,5l NA motor.. Viktig å ikke gå for stort på NA da du ønsker å oppretthodle flowen. Og det er enda viktigere for turbo biler... Turbobiler på over 200hk har mye å hente på å kjøre 3" eller større.. 3" skal holde til over 500hk. NA: Grenrøret og collectoren er laget slik at det suger eksosen ut av motoren.. Det virker slik fordi grenrøret er designet sånn at forbigående eksospulser etterlater seg et vakum som hjelper med å dra ut den neste som kommer... Og slik fortsetter det til du stopper motoren.. Denne spesielle tuninga av grenrøret er vankelig å opprettholde over hele registeret.. Derfor finner det grenrør som er designet etter mest bunndrag eller mest toppeffekt... De dyrere grenrørene har godt bunndrag og bra toppeffekt da de utnytter spesielle uthevninger i rørene som resonerer røret til å fungere optimalt under et større registerområde. OBS: Dette gjelder ikke vanlige støfte eksosmanifolder... Men var for å rydde opp i myten om motrykk i eksosen... Og til slutt: Det er i grenrøret dere henter effekten... F.eks på en Civic VTi kan du hente 3-4 hk på å fjerne cat og sette på 2,5" med skikkelig potte... Men bytter du grenrøret har du 10-18hk alt etter hvilken type og pris du velger... Siter SnOOpY's 92 Honda Civic B16A2 Turbo Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SnOOpY Skrevet Juli 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2005 Hva med disse raceing katalysatorene... De har mye mindre motstand og likevel samme rense effekten... Jeg kjører 3" carsound på Civicen.. Var noen som testa disse: Noen tall: Stock Integra 2,25 218,3 cfm Car Sound 2.25" 342.7 cfm Test Pipe 2.25" 407.1 cfm Link til tråd: http://honda-tech.com/zerothread?id=1016365 Siter SnOOpY's 92 Honda Civic B16A2 Turbo Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
velo Skrevet August 17, 2005 Rapporter Share Skrevet August 17, 2005 Tingen er at staten og miljøfolka ser seg blind på CO utslipp og da ikke bryr seg om de andre farlige gassene! CO utslippet går ned med katalysator, men ofte så blir de andre utslippene større!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.