Gå til innhold

Varm motor lenge etter kjøring

Ranger emnet

ekkoj

Anbefalte innlegg

Dette er kanskje et teit spørsmål, men here goes...

Var ute og peilet oljen på en Vectra 1,8 97 mod nå klokka 20:00.

Da la jeg merke til at motoren var relativt varm enda. Dvs for eksempel toppdekselboltene var så varme at det nesten var ubehagelig å ta på de, samt at det gnerellt var varmt i motorrommet.

Bilen har vært brukt til masse småkjøring i nesten hele dag 7-16, så stod den stille i ca 1 time før den gikk 20-25 minutter med motorveikjøring (90+ km/h)

Bilen blir ikke spesielt varm under kjøring, ligger på rundt 80-85C

Bilen ble så parkert kl 17:30 og stod stille i solen ca en time, før jeg flyttet den litt (tvers over en parkerings-plass). Eter det har den stått stille.

Er det normalt at motoren er så varm lenge etter?

På forhånd takk for svar.

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje et teit spørsmål, men here goes...

Var ute og peilet oljen på en Vectra 1,8 97 mod nå klokka 20:00.

Da la jeg merke til at motoren var relativt varm enda. Dvs for eksempel toppdekselboltene var så varme at det nesten var ubehagelig å ta på de, samt at det gnerellt var varmt i motorrommet.

Bilen har vært brukt til masse småkjøring i nesten hele dag 7-16, så stod den stille i ca 1 time før den gikk 20-25 minutter med motorveikjøring (90+ km/h)

Bilen blir ikke spesielt varm under kjøring, ligger på rundt 80-85C

Bilen ble så parkert kl 17:30 og stod stille i solen ca en time, før jeg flyttet den litt (tvers over en parkerings-plass). Eter det har den stått stille.

Er det normalt at motoren er så varm lenge etter?

På forhånd takk for svar.

Motoren er varm i mange timer etterpå. Støpejern og stål generelt holder meget godt på varme. Det hjelper godt på når olja ligger på rundt 100 grader idet du slår av bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er varm i mange timer etterpå. Støpejern og stål generelt holder meget godt på varme. Det hjelper godt på når olja ligger på rundt 100 grader idet du slår av bilen...

Ok, da er alt i orden da? Måtte bare sjekke, vært så mye galt med bilen i det siste at jeg blir nervøs bare jeg hører blinklys-relèt ;)

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider