Gå til innhold

Airconditon virker ikke, men virker...

Ranger emnet

ekkoj

Anbefalte innlegg

Hei...

Har lånt bort den ene bilen min idag (97 Vectra) og når jeg fikk den tilbake hadde lyset i A/C-bryteren slutta å funke... Men A/C'n funker...

Et annet problem som tilsynelatende har oppstått i samme slengen fant jeg mens jeg forsøkte å trykke på bryteren (for å sjekke om A/C'n rett og slett var av siden lampa ikke lyste), var at bilen kvelte seg.

Ok, normalt endres jo turtallet når man kobler in og ut a/c'n, men jeg har aldri oppplevd at bilen stopper for meg. Husker ikke om den kvalte seg når jeg skrudde av eller på A/C'n da...

Noen som vet hva dette kan komme av?

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok bryteren som er sund.

Det at den stoppet var vel bare en tilfeldighet.

Har vært litt problemer med tomgangstillerene på de bilene.

Den stopper vel ikke vis du prøver igjen? yodude

Regner og håper også at det bare er bryteren, men bilen stoppet nesten når jeg gjorde det igjen for en gang til i forbindelse med en tur jeg var ute eter at jeg skrev innlegget...

Har hatt litt trøbbel med tomgangen... stopper en gang om dagen, men da gjerne i fart etter å ha sluppet opp gassen...

Men, vi får se, nå er det quart og jeg skal IKKE kjøre nedover, så jeg får kikke på det til uka..

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner og håper også at det bare er bryteren, men bilen stoppet nesten når jeg gjorde det igjen for en gang til i forbindelse med en tur jeg var ute eter at jeg skrev innlegget...

Har hatt litt trøbbel med tomgangen... stopper en gang om dagen, men da gjerne i fart etter å ha sluppet opp gassen...

Men, vi får se, nå er det quart og jeg skal IKKE kjøre nedover, så jeg får kikke på det til uka..

pæra i bryteren som er gåen..,må skifte bryter hvis du vill ha lyset tilbake.

tomgang,garantert det at du må borre opp ett hull i gasspjeldhuset til 3mm(som sagt i den andre tråden din) er vanlig feil på 1,8

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
pæra i bryteren som er gåen..,må skifte bryter hvis du vill ha lyset tilbake.

tomgang,garantert det at du må borre opp ett hull i gasspjeldhuset til 3mm(som sagt i den andre tråden din) er vanlig feil på 1,8

Hey, Fikk fiksa det der AC-greiene for ei stund siden, Kjøpte ny bryter :)

Må få fiksa det tomgangsgreiene nå assa... Gassspjeldhuset, er det det som den tomgangsregulator"sigaren" sitter på ? Der som luftfilterrøret år inn i ?

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasspjeldhuset er det huset tomgangstilleren sitter på. det slangen fra luftfilteret går til. Du må borre opp med 3mm i den tilkoblingen for den tynne "utluftningsslangen" fra toppdekselet. Det går 2 slanger ut fra toppdekselet en grov oljeutluftning og rn tynn en. det er den tynne jeg mener.

Ok, skal kikke litt på det imorgen, takk skal du ha :)

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey.

Hadde dritten ute igår. DEt hullet som jeg skulle borre opp til 3 mm det var 3,5 mm det.. ?

Skiftet pakning mellom gass.spjeldhuset og tomgangstilleren, da ble det litt bedre, synes ikke bilen går så "hardt" på tomgang lenger, men den henger fremdeles på 1500-2000rpm noen ganger. Samt at den jager litt også...

Er alt håp ute?

Bør jeg kjøpe hele dritten ny?

Har forresten sjekka for falsk luft også...

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ny tror jeg ikke du vill kjøpe:P koster vell 7-8000 for gasspjeld hus.,så det var borret opp fra før? det var rart,er alltid det som pleier være feilen.

kjør innom opel og spør om de kan legge inn nyeste programvare på ECU,kan være en må tilbakestille "læreområdet" til tomgangsstiller også.

Får rulle innom til uka... Faen, det er frustrerende ass..

Takk for tips uansett.

EDIT:

så det var borret opp fra før?
Hullet der den tynne lufteslangen fra toppdekslet gikk inn var ihvertfall større enn ett 3 mm bor ;) Så da antar jeg at det enten var borret opp eller at hullet var større enn 3 mm orginalt.

De to andre slangene inn på gassspjeldhuset er vel noe bensingreier?

Pluss en liten nippel i bakkant med et utrolig tynt rør inn på...

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trender ikke å kjøpe nytt spjeldhus.

Du får kjøpt tomgangstiller løst. Tipper på at prisen ligger under 2000kr.

Ok, men tror du dette løser problemet? Det kan ikke være noe motorstyring/luftmengdemåler eller noe annet drit som har tatt kvelden da?

Gidder liksom ikke å bruke 2 lakser for å fikse ingenting hvis dere skjønner :)

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 99% sikker på at det hjelper. Det er jo ikke være enn å prøve en ny og levere den tilbake vis det ikke hjelper. Koster da bare en ny pakning.

Er veldig sikker på at det hjelper. Så lenge det hullet er åpent.

Ok, men hva er liksom galt med tomgangstilleren min? Det er jo ikke lenge siden jeg renset den og greier? Kikket oppi den når jeg hadde dritten ute og det så ikke så ille ut.. (hehe, som om jeg er noen ekspert på hvordan det skal se ut :) )

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tregheter i den som gjør at den ikke får justert tomgangen ned fort/langt nok. Det hjelper bare en liten stund å rengjøre tomgangstilleren, blir bare dårligere etter hvert. Til slutt hjelper det ikke å gjøre den ren i det hele tatt. Har tilogmed prøvd å rengjøre den etter jeg har demontert den helt. Ble ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider