Gå til innhold

quattro og 4motion, hvorfor ljuge?

Ranger emnet


classic

Anbefalte innlegg

hvorfor reklamerer vag med "permanent 4x4" på quattro og 4motion når det i virkligheten ikke er 4x4 før (et par millisekunder) etter forhjula har begynt å spinne?

 

permanent 4x4 er sånn som sitter i f.eks subaru!

 

også sier de at "quattro er et helt eget system,"

når vi alle vet at det sitter i allefall et haldex system på TT og a3 (og golf 4)

 

vet ikke hva slags system som sitter i de øvrige modeller med quattro, men haldex system er jo ikke akkurat noe helt eget.

det finnes da på andre merker en audi også!

 

 

 

kjør debatt!

 

og jeg vil ha svar fra litt flere folk en vag entusiaster som ikke klarer å se lengere en sin egen nese:D

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig egentlig.. Permanent firehjulstrekk, har vel relativt lite med haldex å gjøre.. Det de mener, er vel at du ikke kan slå den av..?

Men Quattro i biler med langsgående motor (gjelder dette 4motion også?) har torsen midt diff.. DET er permanent firehjulstrekk..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har ikke skyline permanent 4wd heller.. Samme prinsipp som haldex.

 

Det er permanent, siden du ikke kan velge det bort.

 

 

TORSEN kan bli stående å spinne på to hjul hvis det er for glatt, eller ett sett av hjulene er over bakken. det gjør ikke haldex. ;)

Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.)

 

X Volvo 360 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

Helt enig egentlig.. Permanent firehjulstrekk, har vel relativt lite med haldex å gjøre.. Det de mener, er vel at du ikke kan slå den av..?

Men Quattro i biler med langsgående motor (gjelder dette 4motion også?) har torsen midt diff.. DET er permanent firehjulstrekk..

 

 

spiller jo ingen rolle om det er torsen, viskose, eller haldex midtdiff om framfiffen (eller diffen i kassa) ikke fordeler nok kraft til midtdiffen!

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cfn

 

 

spiller jo ingen rolle om det er torsen, viskose, eller haldex midtdiff om framfiffen (eller diffen i kassa) ikke fordeler nok kraft til midtdiffen!

 

 

Midtdiffen pleier jo sitte i kassa på biler med langsgående motor. Midtdiffen driver jo front og bak diff på disse bilene.

 

Haldex så drives fordelingskassadirekte av frontdiff, og vil alltid fordele effekt bak til haldex koblingen. Haldex vil aldri bli stående å spinne på ett hjul. samme som syncro. vil heller ikke stå å spinne på ett hjul.

Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.)

 

X Volvo 360 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne legge til noe i debatten :D :cool:

VW reklamerer på radio om dagen for 4-Motion... På slutten av reklamene så sier de noe som "VW 4-Motion. Noen må sette en standard"

 

Hva er det for pisspreik? :D :D

Også kaller de det for 'intelligent firhjulsdrift'... Intelligent i forhold til hva? 4x4 fra 80-tallet?

 

(Og siden Skyline allerede er inne i saken :D )

Hvis 4-motion er intelligent, så må Nissan's ATESSA system være et jævla super geni? Og det vil ikke overraske meg om det ATESSA systemet som kom i 1989 er vel mer avansert enn dagens 4-Motion.

 

 

Originally posted by greenrallye

Da har ikke skyline permanent 4wd heller.. Samme prinsipp som haldex.

 

Det er permanent, siden du ikke kan velge det bort.

 

Nå trur jeg ikke Nissan har prøvd å juge på seg det heller da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cfn

hvorfor reklamerer vag med "permanent 4x4" på quattro og 4motion når det i virkligheten ikke er 4x4 før (et par millisekunder) etter forhjula har begynt å spinne?

 

permanent 4x4 er sånn som sitter i f.eks subaru!

 

også sier de at "quattro er et helt eget system,"

når vi alle vet at det sitter i allefall et haldex system på TT og a3 (og golf 4)

 

vet ikke hva slags system som sitter i de øvrige modeller med quattro, men haldex system er jo ikke akkurat noe helt eget.

det finnes da på andre merker en audi også!

 

 

 

kjør debatt!

 

og jeg vil ha svar fra litt flere folk en vag entusiaster som ikke klarer å se lengere en sin egen nese:D

 

Haldex er da permanent som hva som helst annet det, så lenge det implementeres på riktig måte..

Mener også å ha hørt at haldeximplementeringen i foreksempel TT gir littegrann effekt bak hele tiden..

 

I de øvrige modellene har man en TorSen differensial i midten, som leverer sånn ca like mye moment forover og bakover, max 75% til en aksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by greenrallye

 

 

Midtdiffen pleier jo sitte i kassa på biler med langsgående motor. Midtdiffen driver jo front og bak diff på disse bilene.

 

Haldex så drives fordelingskassadirekte av frontdiff, og vil alltid fordele effekt bak til haldex koblingen. Haldex vil aldri bli stående å spinne på ett hjul. samme som syncro. vil heller ikke stå å spinne på ett hjul.

 

Syncro i Caravellen spinner da bare på 1 hjul... gudene vite hvordan system det er men vi var opptil flere som sto å så på... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri sett hvordan caravelle syncro fungerer, men syncro systemet som er på bilen min vil ALDRI stå å spinne på ett hjul. Det ser man på hvordan systemet er bygget. enkelt og greit.

 

De sier jo også at Syncro systemet er satt opp til 90% og 10% bak når det ikke slipper, så da er det vel permanent da?? ;)

Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.)

 

X Volvo 360 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår