Gå til innhold

Div spørsmål

Ranger emnet

lars-frr

Anbefalte innlegg

Hei

Venn av meg kjøpte seg en Toyota corolla for en stund til bake, den har gått 90 000 km og er vel en 89 mod tror jeg. men uansett. Han fikk lappen i for noen dager siden. Og har jo brukt bilen gasnke mye nå, så ringte ham meg idag og fortalte at bilen var tom for olje og vann. Siden han ikke har peil i det hele tatt sa jeg at han ikke måtte finne på også kjøre før han ihvertfall har olje. Men siden verken han eller jeg har peil på Corolla så må jeg stille et par spørsmål:

Hvor mange liter olje skal fylles på en Corolla 89 mod ? Er en 1,6 tror jeg??

Litt rart at den bruker så mye olje og vann etter at den kun har gått 90 000 km ? han nevnte at det var hvit skum i ekspansjons tanken, da tenker jo jeg gåen toppakning med en gang, eller kommer det av seg selv når det ikke er noe vann igjen..

Jeg har slev kikket på motoren , og det var ingen olje leksajer eller lignende. Men han har jo aldri sjekket om det var olje på motoren ikke en gang når han kjøpte den hehe..

Men jeg skal se på den etterpå , men si meg ihvertfall hvor mange liter olje som skal fylles på ??

takker fo svar.

89 Golf 2 - lowrider Solgt

86 Golf 2 - Daily winter driver Tha Shitbox RIP

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange liter olje skal fylles på en Corolla 89 mod ? Er en 1,6 tror jeg??

Er bilen HELT tom for olje, eller gir det bare ikke utslag på målepinnen? Er den HELT tom går det vel på rundt 3-4 liter, men den trenger ikke være tom for å ikke gi utslag på pinnen.

Mitt tips vel jo uansett være å bytte olje (og filter når man først er igang). Jeg antar at personen ikke vet hva salgs olje som har blitt brukt før og det er jo ikke helt bra å blande alle typer olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.2 liter om det er forgasser :), men det er egentlig ikke så interessant for når du heller på olje så kan du bare peile underveis om du venter litt etter å ha helt på.

Når det gjelder mangelen på kjølevæske og olje så ville jeg sjekka feks under lokket på oljepåfyllinga. Er det "majones der" så har du blanding av olje og vann ja ;)

Ser ting bra ut så tapp uansett ut den lille resten av olje som er der og skift filter. Så heller du på ca 3 liter olje og peiler.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en toyota bruker litt olje er egentlig ikke noe ukjent fenomen. Jeg peiler min annenhver dag for å være på den sikre siden. Dårlige ventiltetninger har mye av skylden.

At den er tom for vann kan jo være en lekkasje, men jeg vil tro at du har gåen toppakning ja. Spesielt pga. det skummet. Har bilen vært kokt en gang, kan jo toppen ha slått seg, og du vil merke vann/olje forbruk. Med bare 90.000km på telleren skal den ikke bruke noen av delene normalt.

Tom motor skal ha 3,2 liter. Men peiling er en god ide.

Jeg ville alikevel ha tappet det som er igjen, etter å ha latt bilen stått en stund. Er det topppakningen som er gåen, kan det være vann i olja.(det lille som er igjen ihvertfall) Lar du bilen stå en stund vil vann og olje skile seg, og vannet vil renne ut først når du tapper bilen. har du vann i olja, er du nødt å bytte pakning med en gang. Hvis den bare bruker litt, kan du etterfylle, og kjøre forsiktig en liten stund, men pakningen vil sansynligvis ryke snart uansett.

Håper noe jeg sa var til hjelp.

mvh Simen

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider