Gå til innhold

Turbo vifte bladene er trege!! Noen som vet?

Ranger emnet


chef

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har kjøpt en ny turbo ifra en person. Det er en garrett T3.. Når jeg spinner vifta rundt med fingeren så spinner den ikke lett, den er treg. En kamerat har kjøpt en annen ny turbo og den spinner kjempe lett rundt i forhold til min.. Er min noe galt med?

Hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke kulelager på en turbo.

Finn ett kulelager som tåler turtall på 100 000 o/min over lengre tid.

 

Er nokk oljelager der ja.

Du må ha turboen inn til overhaling, vifta skal gå sinnsykt lett...

 

Turboer med "BB" i navnet har kulelager.. de blir mere og mere populære ser det ut til

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine vifteblader er trege som fy.. Det er en nyoverhalt turbo med viskoselager. Men den står uten olje i. Det er vel derfor de er trege? Kulelagret turbo vil vel snurre lettere en dette?

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo med viskoselager kan går litt tregt rundt så lenge det er tørt og ikke ligger å glir på olja. Prøv å prime den med olje, la det renne igjennom og se om den går lettere etterpå. Skal nok ikke stort til før det blir stor forskjell.

 

Det er vel egentlig det eneste tidspunktet en kulelagret turbo snurrer lettere. Selv om mange folk sier mye annet rart.

Prøv å overbevise meg om at metall mot oljefilm har mer friksjon enn metall mot kulelager. :popcorn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo med viskoselager kan går litt tregt rundt så lenge det er tørt og ikke ligger å glir på olja. Prøv å prime den med olje, la det renne igjennom og se om den går lettere etterpå. Skal nok ikke stort til før det blir stor forskjell.

 

Det er vel egentlig det eneste tidspunktet en kulelagret turbo snurrer lettere. Selv om mange folk sier mye annet rart.

Prøv å overbevise meg om at metall mot oljefilm har mer friksjon enn metall mot kulelager. :popcorn

 

Her kan du ta en titt... systemet godt forklart

 

http://www.airpowersystems.com.au/wrx/aps_turbo.htm

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du ta en titt... systemet godt forklart

 

http://www.airpowersystems.com.au/wrx/aps_turbo.htm

 

Mvh

 

Er disse sammenlikningene 2 identiske turboer, en med og en uten kulelager?

Det står hvertfall ikke det. Det står bare en er av game typen og en er kulelagret.

Man kan ikke bare ta 2 turboer fra en hylle og sammelikne sånn. Det er sikkert aldri seriøst bevist noe overtak med kulelager over viskoselager.

 

Er vel Trust/Greddy som holder seg unna kulelagre? Deres turboer er fortsatt utrolig populære og finnes i noe av det råeste av turbobiler rundt om i verden.

Hva med WRC gutta, bruker de turboer med kulelager?

 

(Nå sporer vi kanskje av topic men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er disse sammenlikningene 2 identiske turboer, en med og en uten kulelager?

Det står hvertfall ikke det. Det står bare en er av game typen og en er kulelagret.

Man kan ikke bare ta 2 turboer fra en hylle og sammelikne sånn. Det er sikkert aldri seriøst bevist noe overtak med kulelager over viskoselager.

 

Er vel Trust/Greddy som holder seg unna kulelagre? Deres turboer er fortsatt utrolig populære og finnes i noe av det råeste av turbobiler rundt om i verden.

Hva med WRC gutta, bruker de turboer med kulelager?

 

(Nå sporer vi kanskje av topic men...)

 

Nå har jeg ikke studert begge typene så veldig hardt. Men siden jeg vurderer å bytte turbo på evo'n så har jeg lest litt om erfaringer på den. En BB turbo til den er blitt veldig populær siden spoolupen er raskere en uten BB. En rask titt på nettet så finner man raskt ut at dette er mere og mere på vei inn. Garrett og HKS har lansert noen BB turboer nå. Tviler sterkt på at de andre ikke kommer etter om kort tid faktisk..

 

Her er noen av fordelene forklart:

 

http://www.turbomagazine.com/tech/0405tur_turbotech/

 

http://www.essexturbochargers.co.uk/evo.htm

 

http://www.superstreetonline.com/featuredvehicles/22618/

 

http://www.rbracing-rsr.com/turbotech.html

 

http://www.ai-online.com/issues/article_detail.asp?id=592

 

 

For å være ærlig.. så finner jeg ikke en eneste side som er negativ til BB turboer.. virker heller som det er den veien d går

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår