Gå til innhold

Posten om min 240 :)

Ranger emnet


Channah

Anbefalte innlegg

Heisann Channah!..

 

Har du sjekket sensorene ( termotis bryteren ) som styrer kaldstart systemet?

Har selv hatt samme problem på noen av bilene.. da fikk jeg faktisk fusking å start-vansker..

 

Termotids bryteren sitter på innsugsiden på toppen, under innsuget på midten..

 

det kan jo også være at coilen din begynner og ta kvelden, at gnist kvaliteten er dårlig..

ohm coilen og tenningsystemet og sjekk om det er 100% før du drøsser ut milioner til en luring.. :)

 

Mvh:

E-K Racing

- BMW E90 D Msport 2008 - Alpine white, 19" black CSL`s++

- VOLVO 940 b230fk, 16v tubro, m90, add on, Megasquirt, 300hk osv. prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 782
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heisann!

Når du fikk denne motoren(har ikke lest hele tråden), var ledningsmatta tilpasset 240? Når jeg koblet opp fk min var det 5 ledninger som skulle kobles inn på bilens ledningsnett, men da var ledningsnettet ferdig tilpasset 242 min. Og den rosa ledningen som du snakker om, den skal kobles inn på styrestrømmen til startmotoren... Men det kan være svinghjulsføleren. For dette høres merkelig likt ut som de symtomene. En kompis av meg har en 240 med en 230ft, og han hadde det akkurat de symtomene som du beskriver..... han skiftet føleren, og da startet bilen med en gang. Føleren koster ikke mange 100 lappene, og du trenger ikke ta av girkassa for å bytte den....det gjøres ovenifra....litt trangt, men det skal gå. Kan hende at du må slippe ned girkassa i bakkant for å komme til.

Når det gjelder bensin opplegget som det snakkes om her, så hadde jeg det problmet at bilen min ble verre & verre og starte ettersom det ble mindre bensin på tanken......slangen i forpumpa i tanken var blitt gammal, og slapp mye av bensinen utigjen......Løste det hele problemet med å sette på ei ny hovedpumpe(den orignale hovedpumpa som er på 940 m/230fk/ft sitter i tankarmaturen på 940'n) på tankarmaturen i 240. Så nå har jeg den orginale 230fk/ft hovedpumpa i tanken + den orginale 240 hovedpumpa under bilen.....ikke mye tull å starte, selv ved meget lite bensin i tanken....

Håper dette hjelper deg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal få sjekket disse følerne.

tror ikke d er noe med bensinpumpa, for den er like lei å starte med halv tank som med lite bensin.

de eneste ledingene som er koblet inni bilen er en lilla på speedometeret, og en ledning på sikringen til bensinpumpa. da vi prøvde den rosa ble den helt tullete. kan hende vi koblet den feil. skal få sjekket dette.

 

takk for all hjelp og tips. :)

Volvo 240 GLE Turbo Intercooler 86/96 Mod

Volvo 142 DeLuxe 74 Mod

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81666&highlight=channah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:drive2 Det har vært en ide å bytte tennplugger, pluggledninger, fordelerlokk og rotor

samt bensin høytrykksfilteret før man gjør noe som helst mer.

Etter det jeg vet om motoren er disse komponentene mange år gamle!!!

 

Når det gjelder den rosa ledningen, så må den kopples på den blå/grønne

ledningen som går til starter-innslaget også kallt 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:drive2 Det har vært en ide å bytte tennplugger, pluggledninger, fordelerlokk og rotor

samt bensin høytrykksfilteret før man gjør noe som helst mer.

Etter det jeg vet om motoren er disse komponentene mange år gamle!!!

 

Når det gjelder den rosa ledningen, så må den kopples på den blå/grønne

ledningen som går til starter-innslaget også kallt 51.

 

ha kobla denna rosa ledningen på den blå/grøne.

da vartn tullåt. startarn gikk ette at motorn va starta.

så den måtte oss koble tå.

Volvo 240 GLE Turbo Intercooler 86/96 Mod

Volvo 142 DeLuxe 74 Mod

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81666&highlight=channah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker jeg surra med en rosa ledning når jeg kobla opp ft'n min..men husker jo ikke hva vi fant ut av :D hehe..er for lenge sia.. har heller ikke lest hele tråden nuh, men vi fant det ut når vi sjekka koblingskjema for ft'n....

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Channah.

Kan du si meg hvilken årsmodell bilen din er....og hvilken årsmodell kommer fk'n din ifra? Så skal jeg prøve å hjelpe deg med disse ledningene....

 

S.A. Strande

Molde

 

bilen til Channah er 86 mod, motoren kommer fra 940 turbo 96 mod =)

[ ] VW Golf mk4 00´ 1.6i

[x] Opel Astra 97´ 1,7 TDS

[x] VW Golf mk2 91´ 1,8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok!

Hvis dette er riktig koblet ifra før, så skal du ha 5 ledninger som skal kobles inni bilen.

Tykk rød: kobles til sikring 7 (hovedpumpe)

Rosa: kobles til styrestrøm til starter'n (gjerne ved venstre side av varmeapp.) Der en det en dobbelkontakt som styrestrømmen går igjennom.

Brun: jord

Blå: Tenningsstrøm (sikring 3 eller 6)

Fiolett/hvit: kobles til dobbelstikker'n bak på hovedinstrumentet ( den er bare en, så det går ikke ann å sette den feil)

 

Nå tar jeg ingen ansvar for hva som er koblet, og hvordan dere kobler dette. Men min bil er en -79, men fk min er en -96, så alle fargene skal forhåpentlig være lik. Du kan jo sjekke om disse er koblet slik......

 

Gi meg en tilbakemelding, gjerne før du setter igang.

Mvh

S.A.Strande

Molde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok!

Hvis dette er riktig koblet ifra før, så skal du ha 5 ledninger som skal kobles inni bilen.

Tykk rød: kobles til sikring 7 (hovedpumpe)

Rosa: kobles til styrestrøm til starter'n (gjerne ved venstre side av varmeapp.) Der en det en dobbelkontakt som styrestrømmen går igjennom.

Brun: jord

Blå: Tenningsstrøm (sikring 3 eller 6)

Fiolett/hvit: kobles til dobbelstikker'n bak på hovedinstrumentet ( den er bare en, så det går ikke ann å sette den feil)

 

Nå tar jeg ingen ansvar for hva som er koblet, og hvordan dere kobler dette. Men min bil er en -79, men fk min er en -96, så alle fargene skal forhåpentlig være lik. Du kan jo sjekke om disse er koblet slik......

 

Gi meg en tilbakemelding, gjerne før du setter igang.

Mvh

S.A.Strande

Molde

 

Takk for hjelpen!:)

Da jeg fikk ledningsnettet, var d kun en ledning som gikk inn i bilen.

den som skulle på sikringen til bensinpumpa.

Så fant vi ut at vi måtte koble den lilla/hvite på speedometeret.

og da vi koblet den rosa, gikk starteren etter at motoren var startet.

så fant vi ut at d var feil rosa ledning, den skulle nemlig være rosa/hvit.

noe som ingen hadde fortalt.

da vi fikk på den trodde vi alt skulle være i orden, men neida..

så sjekket pappa temp.føleren, og den kontakten på den var ikke skikkelig innpå klemt. så d har vært problemet hele tiden.

så nå virker alt som d skal. :) starter lett når den er kaldt, og tåler gass.

Volvo 240 GLE Turbo Intercooler 86/96 Mod

Volvo 142 DeLuxe 74 Mod

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81666&highlight=channah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår