Gå til innhold

mapsensor?

Ranger emnet


krusty

Anbefalte innlegg

Noen som har en enkel forklaring på hva en mapsensor er her? Ser mange bruker eks 3 bar mapsensor på bilene sine? Hva hjelper dette og hva er det den justerer? Dette gjelder en audi s4 2,2.. Er dette bare plug and play? Lurte også på forskjellen og fordelen med en høyohmsdyse og en vanlig? Og hvor store dyser man bør ha for ca 35o hk+? Og noen som vet hva service kanalene i innsuget er godt for? Kommet over et hvor disse er fjernet? Men hva hjelper det?

1991 peugeot mi16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en enkel forklaring på hva en mapsensor er her? Ser mange bruker eks 3 bar mapsensor på bilene sine? Hva hjelper dette og hva er det den justerer? Dette gjelder en audi s4 2,2.. Er dette bare plug and play? Lurte også på forskjellen og fordelen med en høyohmsdyse og en vanlig? Og hvor store dyser man bør ha for ca 35o hk+? Og noen som vet hva service kanalene i innsuget er godt for? Kommet over et hvor disse er fjernet? Men hva hjelper det?

 

Mapsensor er en trykkføler i innsuget som hjelper hjernen i bilen å måle ut drivstoffmengde... Hvis man trimmer en turbomotor vil man gjerne at mapsensoren skal tåle dette, og derfor bytter man til en 3 bars (2 bar overtrykk). Høyomsdyser bruker man hvis motorstyringen er forberedt på slike... Hvor store dyser man trenger for 350 hk kommer an på antall sylindre. Til flere sylindre (dyser), til mindre må de være. Kommer også an på bensintrykk da... Poenget med å fjerne servicekanalene er nok å få et glattere innsug, som gir mindre friksjon/turbulens for lufta som skal passere.

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå veit eg ikkje hvilken map sensor det er på s4,men den må jo takle det trykket du skal kjøre på. så om den er forliten må du bytte. skal du øke ladetrykk bør du jo ha in ny chip og selger av chippen bør vite hvilken map sensor du trenger. skal du ha størr dyser bør ud også ha ny chip,så her også bør du rådføre deg med ein som har peiling på desse bilene. men vanligvis regner du att ei 500cc dyse skal holde til omtrent 100hk. så om du har 4stk holder det til 400hk og har du 5stk holder dei til 500hk.og så er det vanlig å overdimensjonere litt så du slipper å ligge på 100% duty cycle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår