Gå til innhold

parklys+tåkelys = kjørelys på dagen?

Ranger emnet


chr1z

Anbefalte innlegg

Hm, er det lovlig å bruke parklys+tåkelys som kjørelys om dagen?

 

Ble stoppa i politikontroll igår og da fikk jeg streng beskjed om å sette på vanlig kjørelys fordi det var vel ikke tåke ute:D

 

Bah, prøvde å kverrulere litt men så visst ut som han hadde en dårlig dag så jeg gadd ikke.. hehe

 

:)

 

:fingers:

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var det jeg mente å!

 

Ingen som blir blenda av tåkelys på lyse dagen. Var en annen snutmann som pekte på fronten og sa det til snuten som spurte meg om førerkort og vognkort / samtidig som jeg måtte blåse alkotest.

 

Jeg sa at sist jeg sjekka så var det lov å kjøre slik, men han nekta og sa det fort ville bli 1500 spenn i bot om jeg ikke bytta over til nærlys. Ettersom han ikke virka så medgjørlig fant jeg ut at det var best å skru bryteren over til nærlys og så etter at jeg hadde kjørt ut var det til park+tåke igjen :D

 

Ingen som vet hvor det står da? så en kan lekse opp snuten litt neste gang :D :) hehe

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva loven sier er nok en ting.. men jeg må si meg enig med Kenth her altså..hehe

 

bruk lysa som de er konstruert for å brukes.

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er regelen fra Statens Vegvesen, og Samferdselsdepartementet står for forskriften:

 

Det er lov å bruke tåkelys som kjørelys på dagtid. Forutsetningen er at nærlysene ikke samtidig er tent. Husk også at parkeringslys alltid skal være tent, også når tåkelys brukes som kjørelys.

 

Politiet kan ilegge forenklet forelegg på 800 kr ved regelbrudd.

 

 

chr1z: Politimannen gjorde altså to (2) feil.

Holy Moses smell the roses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at dere treer-gutta er så gira på å bruke de tåkelysa deres.

 

Kan se litt kult ut med tåkelys/spredere noen ganger, når de er montert nederst i fangeren, langt ut mot kanten.

 

De originale tåkelysa på Golf 3 får bilen til å sjele. Stygt som f....

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, så er det ikke forbudt. Kom over denne:

 

"Kurve-/tåkelys er ulovlig å bruke sammen med nærlys, men kan brukes på dagtid som kjørelys sammen med parklys. I mørke skal du kjøre med nærlys eller fjernlys for å se best mulig. Da er tåkelys bare tillatt når det er tett tåke, sterk nedbør eller så skarpe svinger at du må se veikantene ekstra godt. "

 

"Mange spør om det er lovlig å bruke tåkelys sammen med parklys på dagtid, som kjørelys. Svaret er ja, men når det blir mørkt må du slå på nærlyset, og da er tåkelys ikke tillatt."

 

Ref: http://www.vwaudi-club.no/?s=viewNews&newsID=210

 

Så det så :D

 

E.O.D :) hehe

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"" De originale tåkelysa på Golf 3 får bilen til å sjele. Stygt som f.... "" :pray

 

er så enig som det går ann å bli....

 

 

 

"De som tydeligvis ikke har forstått reglene eller ikke er klar over at kurve-/tåkelyset står på, gir vi veiledning i riktig lysbruk, sier UP-sjef Humlegård."

 

 

Så de mener at hvis du spiller dum så slipper du bot?

i'll keep that in mind.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men han nekta og sa det fort ville bli 1500 spenn i bot om jeg ikke bytta over til nærlys.

Feil.

Politiet kan ilegge forenklet forelegg på 800 kr ved regelbrudd.

Og feil.

 

Boten er på 2000,-

 

7. kjøring med motorvogn,

a) uten å gi påbudt tegn, trafikkreglene § 14 og § 7 i forskrift om kjøring med motorvogn i terrenget og på veg ikke åpen for alminnelig ferdsel

b) uten å ha påbudt lys tent, trafikkreglene § 15 og § 6 i forskrift om kjøring med motorvogn i terrenget og på veg ikke åpen for alminnelig ferdsel

c) med lys som blir brukt på feilaktig måte, trafikkreglene § 15 og § 6 i forskrift om kjøring med motorvogn i terrenget og på veg ikke åpen for alminnelig ferdsel

d) uten å ha tilstrekkelig utsyn, forskrift om bruk av kjøretøy § 1-3

e) der det er feil ved nærlys, fjernlys eller kjørelys, vegtrafikkloven § 23

f) med større antall personer på noen av sitteinnretningene, eller på andre plasser enn kjøretøyet er registrert for, forskrift om bruk av kjøretøy § 3-1,

g) der foreskrevne kjennemerker mangler, forskrift om bruk av kjøretøy § 2-5

kr 2000,-

Kilde: http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19900629-0492-0.html#1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at dere treer-gutta er så gira på å bruke de tåkelysa deres.

Kan se litt kult ut med tåkelys/spredere noen ganger, når de er montert nederst i fangeren, langt ut mot kanten.

 

Så da har jeg med andre ord lov til å kjøre med tåke/park:D

 

§ 28-4. Lysutstyr som bil skal ha

KJØRELYS

 

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

11.1 Særskilt godkjente lykter skal ha Vegdirektoratets godkjenningsnr. innpreget i lykteglasset. Lykter som er godkjent i Sverige og Finland og merket med nasjonalt godkjenningsnr. kan også godkjennes. Lykter som gir kurve-/tåkelys skal tilfredsstille kravene i § 28-5 nr. 1.

Ved reduksjon av nærlys skal spenning ved pæren være minst 5.5 v -II v - 22 v ved respektive 6 v - 12 v - 24 v anlegg ved full generatorladning og uten noen ytterligere strømforbrukere innkoplet.

Dersom kjørelys er bygget inn i kjøretøyet av kjøretøyfabrikanten, kreves ingen spesiell godkjenning dersom bestemmelsene her er dokumentert oppfylt.

11.2 Særskilt godkjente lykter skal ved godkjenningen/typegodkjenningen ha en lysstyrke rett foran lykta på minst 600 cd, men mindre enn 1200 cd. Lyktene skal alltid gi et diffust lys med en styrke på minst 400 cd. Utover mot ytterbegrensningene skal lyktene minst ha en lysstyrke som vist i diagram 1. Det må fra kjøretøyfabrikanten eller uavhengig kompetent laboratorium kunne dokumenteres at disse krav er oppfylt.

11.3 Lyktene skal ha en lysende flate som er minst 40 cm2 , målt etter Svensk Standard SS 3110.

11.4 Lyktene skal være plassert foran på kjøretøyet slik at avstanden mellom lyktens lysende flate er minst 60 cm.

11.5 Lyktene kan være koplet slik at de automatisk er tent når motoren er i gang. Tenning av kjørelyset kan også skje ved at bilen settes i bevegelse. Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelys. Kjørelys skal være koplet slik at det automatisk slukker når bilens lysbryter slås på. Bilens øvrige lys utstyr må kunne betjenes over lysbryter som vanlig, uavhengig av kjørelyset.

 

Jeg trenger ikke å slå på mine tåkelys.. Har koblet om i bryteren så tåke/park kommer som automatiske kjørelys..Bruker selvsagt vanlige hovedlys på kveldstid/når det er mørkt...

Ble stoppet engang av Lensmannen hjemme fordi han trodde det var ulovlig å kjøre slik, endte med at jeg måtte lære ham om hva som er rett:D

En UP bil blinket med lysene til meg en gang i Bodø fordi jeg kjørte slik, blinket bare tilbake jeg:D.. Jeg har en laminert versjon av overstående lovtekst liggende i bilen..Kjekt å ha..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt stoppa 2 ganger der de påpekte lysene mine, en gang på dagen, hu "fitt" kjerringa starta med det som trådstarter sa her, å kverulere i mot fordi jeg kom med angel og spredere. Diskuterte vel det der i 5 min el no før jeg fikk hu til å ringe inn til sentralen og vegvesnet der hu fikk høre hva som er lovlig.. dermed kunne jeg rulle videre med en bredt glis om kjeften. :D :D ( artige er at hu fortsatt er furten på meg etter det der, har mye kontakt med politiet i forbindelse med jobben. :D )

 

2 gang, var på kvelds tid, var sikker på at nå sku je få bot, men den gang ei.. " Tøffe lys" sa han politimannen. :D

 

Litt flaks må en guttunge ha! :D

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil.

 

Og feil.

 

Boten er på 2000,-

 

 

Kilde: http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19900629-0492-0.html#1

 

Jeg tror nok du og lovdata er på en aldri så liten bærtur her. Når ble dette revidert ved generalforsamling i Samferdselsdepartementet? Sistnevnte instans er det ingen i dette landet som kan overprøve.

 

Snakker av erfaring for feil lysbruk...

 

 

Edit: Når jeg tenker meg om har nok dessverre bøtesatsene økt siden jeg begikk synden, så lovdata er kanskje ikke på bærtur likevel.

Holy Moses smell the roses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår