Hot Rod Skrevet Juli 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2005 Siden min nyinnkjøpte, brukte 92 mod Chevrolet 350 motor skal presses ned i motor rommet på en 34 Ford, må jeg bruke en såkalt kort vannpumpe. Ser i div. delekataloger at de ikke skiller mellom forskjellige årsmodeller når det gjelder vannpumper til CSB. Er virkelig alle vannpumpene like? Da jeg måtte bytte vannpumpe på Astroen i fjor mumlet de noe om at de måtte vite chassisnummeret på bilen min, siden vannet gikk i motsatt retning på motorer etter en viss årsmodell eller noe i den duren. Siden Astro har en 4,3L V6 som visstnok er 3/4 av en 350 motor, lurer jeg litt på om også noen av 350 motorene har forskjellig retning på kjølevannet? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Juli 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2005 Hei! Eneste "vanlige" SBC med reversert retning på kjølevæsken (kjøler toppene først) er gen.II (LT1/LT4 fra '90-tallet). Alle '55-'00 gen.I motorer har vanlig retning, selv om vannpumpa kan snurre begge retninger. Det de lurte på, er om du hadde reversgående vannpumpe, eller standard. Har du flatreim/serpentinreim som går med den glatte siden mot pumpa - har du reversgående (går mot klokka sett forfra). Dette kom ca '87, og pumpa som sitter på '92 motoren din er nok en sånn da. Opp til og med '68 var vannpumpene korte på SB, og '69-opp er lange, så ett delenummer hele veien kan ikke stemme. Alle korte vannpumper er beregnet på kilereimer, og snurrer derfor vanlige veien - du må vel uansett bytte alt av reimhjul til noe som matcher den korte pumpa? Det er vel gøy nå som litt deler har kommet hjem i hus? :) Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juli 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2005 Heisann. Reimhjulet på 350 motorens vannpumpe er glatt, ja. Se bilde: Jeg må uansett bytte alt av braketter. Men for vannpumpa sin del, vil det si at jeg rett og slett kan kjøpe en kort vannpumpe, bytte reimhjulet på den til et glatt et og så rute reima slik at vannpumpa går samme reverserte veien som den gjorde originalt på denne motoren? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Juli 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2005 Er ikke helt med nå, men svarer sånn jeg skjønte det. Hvis du kjøper en kort vannpumpe, må denne snurre med klokka (hvis den ikke er spesielt laget for dette). Alle vannpumpene på gen I suger vannet fra radiatoren og presser det inn i blokka, uansett retning den er laget for å snurre. Jeg tror ikke det går å reversere de pumpene, pga huset og skovlenes utforming. Skal du ha servo på rodden din? Den er vel lett nok til å ikke ha det, med en "normalt" lett/litt treigere styring. I såfall skal du jo kun drive vannpumpe og dynamo, og å styre med flatreim til så få ting er vel nesten bortkastet? Får jo også kjøpt alt fra reimskiver/braketter i stål til "super-duper bling billet mange-$ greier", så utvalget er vel nesten for stort allerede. Finner uansett noe til stil og lommebok. Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juli 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2005 Ok. Har gravd litt mer på nettet nå, og funnet ut litt mer: Edelbrock selger korte, reversrerte vannpumper. Så er det problemet løst. Men tror du ikke disse vannpumpene MÅ ha den brede viftereima, siden det jo er "baksiden" av reima som driver vannpumpen? En kilerem har jo vesentlig mindre areal på "ryggen", noe som betyr mindre friksjon og større sjanse for sluring? Og så ett problem til: Siden bilen min ikke skal ha servostyring, blir det jo bare dynamo, vannpumpe og veivaksel som viftereima skal innom, ikke sant? Men så skal jo vannpumpa gå "feil vei" og må dermed stå på "yttersiden" av reima. Dermed er det bare dynamo og veivaksel igjen på "innsiden" av reima. Dette skaper problemer med at "ryggen" på reima berører hjulet på vannpumpa bare et svært kort stykke, noe som også øker faren for sluring? Og enda en ting: Finnes det korte nok reimer av den brede typen til dette oppsettet? Forventer ikke av hverken du eller andre skal ha fasitsvarene klare på slike spesielle spørsmål. Det er mer å anse som litt løse tanker rundt et mulig problem. Uansett har jeg fått masse teknisk hjelp fra deg allerede! Ha en god kveld! Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Juli 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2005 Men jeg ville heller bare droppa reversert vannpumpe helt, og gått for et vanlig kilereim oppsett med enkle reimskiver... Er vannpumpa og reim som avgjør reversert eller ikke, er bare å montere en standard pumpe på en nyere blokk (Kun litt forskjell på 96-00 Vortec/L31 blokker) selv om den hadde reversert originalt. Skal du montere dynamoen lavt, nede i ramma for litt ryddigere utseende? Så dette og tenkte på deg: (Bruker vanlig, kort vannpumpe) http://www.marchperf.com/pg9.html Er jo noen kroner da... Tror jeg hadde lekt meg med noen standard reimskiver, dreiet av hvis den var dobbel nede, og bare lakket sort eller motorens farge. Sveiseapparat har du jo, så braketter er det bare fantasien som setter stopper for. Spørs hva du er ute etter? Hvis du uansett skal kjøpe en ny vannpumpe, har du vurdert en i alu? Broren min har kjøpt en til seg selv, Jeg's "own brand" - overraskende billig sammenlignet med de "oppgraderte" jern-pumpene de har. Og vekta, hehe - holdt den i alu i en hånd, og en standard jern i den andre, og det er STOR forskjell! Hvordan kvaliteten/holdbarhet er sett i forhold til prisen vet jeg ikke, men vi gjør et forsøk! (Trenger all hjelp man kan få, for å få en B-body lettere i nesa doh ) Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juli 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 Edelbrocks alu vanpumper koster rundt 175$ upolerte. Samme pris for reverserte som de vanlige. Tror nok jeg kommer til å gå for alu, ja. Vil ha rodden så lett i nesa som mulig uten bruk av alu blokk. Det har jeg ikke råd til. Så du mener det er uproblematisk å endre kjølevannretningen tilbake til "normal" på min motor? Er i så fall den enkleste løsningen. Hvor dynamoen skal plasseres får jeg ta etterhvert. Når dynamoen plasseres kommer jeg nok til å tenke vel så mye på hva som er praktisk, som på hva som er vakrest. Blir jo litt dumt dersom bilen må opp på bukk for en enkel etterstramming av viftereima.... Braketter kommer jeg nok til å lage selv, ja. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blackbird Skrevet Juli 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 Edelbrocks alu vanpumper koster rundt 175$ upolerte. Samme pris for reverserte som de vanlige.Tror nok jeg kommer til å gå for alu, ja. Vil ha rodden så lett i nesa som mulig uten bruk av alu blokk. Det har jeg ikke råd til. Så du mener det er uproblematisk å endre kjølevannretningen tilbake til "normal" på min motor? Er i så fall den enkleste løsningen. Hvor dynamoen skal plasseres får jeg ta etterhvert. Når dynamoen plasseres kommer jeg nok til å tenke vel så mye på hva som er praktisk, som på hva som er vakrest. Blir jo litt dumt dersom bilen må opp på bukk for en enkel etterstramming av viftereima.... Braketter kommer jeg nok til å lage selv, ja. Blir snart forvirra sjølv her. Motoren din har "normal" strømningsretning på kjølevannet gjennom motoren. Det at pumpen går andre vegen har kun med bruken av serpentinreim å gjøre. Den pumper vannet samme vei som en med kilereimer selv om den roterer andre vegen. Dette kjem av at impelleren inni pumpa er annerledes utformet. Den suger fra radiatoren, trykker det inn i blokka deretter til toppene og via innsuget tilbake til radiator. LT1 som har reversert retning på strømmen av kjølevatn har en helt annen oppbygging av vannpumpa og. Mener den var drevet av tannhjul via registeret. LT1 kom med dette i 1992 da den ble lansert. Siter -71 Vista Cruiser -79 Trans Am Blackbird -96 Suburban 5,7 Vortech X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Juli 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 Helt riktig, Blackbird :) Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juli 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 Meget oppklarende. Takker for infoen begge to! Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.