Gå til innhold

Sveise firkantrør

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Hallo hallo!

Når man sveiser sammen firkantrør (Eller rør generelt? Plater også kanskje?), bør man legge de HEEEELT inntill hverandre, eller så godt som da. Eller bør man ha noen få milimeter (Eller mindre) avstand så sveisen får trengt godt nedi?

 

På forhånd takk!

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo hallo!

Når man sveiser sammen firkantrør (Eller rør generelt? Plater også kanskje?), bør man legge de HEEEELT inntill hverandre, eller så godt som da. Eller bør man ha noen få milimeter (Eller mindre) avstand så sveisen får trengt godt nedi?

 

På forhånd takk!

1til 2 mm åpning ja.. å en liten fuge vist det er tykke plater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo hallo!

Når man sveiser sammen firkantrør (Eller rør generelt? Plater også kanskje?), bør man legge de HEEEELT inntill hverandre, eller så godt som da. Eller bør man ha noen få milimeter (Eller mindre) avstand så sveisen får trengt godt nedi?

 

På forhånd takk!

 

 

det kommer helt ann på hvor tykt gods du sveiser, hvis det er feks eksosrør klarer du fint å få god nok gjennomsveis selv om de er helt inntil hverandre, prøv deg frem med forskjellige innstillinger på sveiseapparatet og forskjellige avstander så ser du fort hva som funker best. men på tynnplate som sveises kant i kant må du ha 1mm mellom. det er ikke for gjennomsveising men for at det ikke skal slå seg når du sveiser.

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags ramme? vipperamme til bilen noe tilsvarende den rakriste har? jeg hadde også noe liknende på z`n, og jeg brukte vel 30x30x2mm firkantrør hvis jeg ikke husker helt feil. og det holdt som faen det. det er ikke nødvendigvis str på røra det kommer ann på, men hvordan du designer den ;) husk at du risikerer at bilen går i bakken å blir totalvrak hvis du driter deg ut på ramma :boxing

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, der sa du noe... vipperamme må jeg selvsagt lage også... til Golfen!

 

Men den ramma jeg EGENTLIG snakka om er en ramme til et morroprosjekt, en LoCost.

Skal se omtrent sånn ut

doodle_1.jpg

 

Og bilen kan se omtrent sånn ut når den er ferdig.

blueseven.jpg

 

Begynner med prosjektet til vinteren sansynligvis, for da er det ikke noe annet å drive med.

Motor er enda ukjent. Mange bygger med motorsykkelmotor eller Escort / Sierra motor.

Vi sikler på noe mer, som V8'er f.eks.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha den godkjent i racing-klasse i Norge må du også kjøpe godkjent ramme.

Da må du også ha en viss effekt/vekt fordeling... og det er jo ikke noe gøy :D

 

Finnes utallige gjør-det-selv byggesett, eller tegninger, og tilogmed en egen bok som går ut på å bygge disse bilene. Den heter "Build your own sportscar - For just £250". Så ja, det er LoCost.... Low Cost ;)

 

Tror det kan bli gøy... har ikke sett noen med V8'er hittill, verste jeg har sett er en kompressormata (Eller turbo? Husker ikke) Toyota MR2 motor... gikk godt den. :)

Så V8'er hadde vært gøy... blir trangt, men det går nok. Selvom toppene eller ventildekslene må stikke opp av "panseret", men det ser jo bare hardt ut :D

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sveiser ramma sjøl og dermed ikke får den godkjent i racing-klasse, hvilke klasser kan du da kjøre i?

Du kan jo f.eks. ikke ta den med på gatebil siden bilen ikke har skilter.

Eller?

 

Har den derre boka sjøl og det ser jo unektelig gøy ut å lage den bilen.

75 BMW 2002 US

83 VW Golf GTI

01 Audi A6 2.5TDIqAt

96 Audi A6 2.5TDIqA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sveiser ramma sjøl og dermed ikke får den godkjent i racing-klasse, hvilke klasser kan du da kjøre i?

Du kan jo f.eks. ikke ta den med på gatebil siden bilen ikke har skilter.

Eller?

 

Har den derre boka sjøl og det ser jo unektelig gøy ut å lage den bilen.

Stemmer, får ikke kjørt i noen klasser, eller på Gatebil. Eller?

Vet da noen som har sluppet utpå uten skilter men... vet ikke.

Er fortsatt noen biltreff som tillater kjøring uten skilter, så vi får se. Blir lekebil da :)

 

Gå heller for en lett mc motor :pray

 

 

http://www.bilsport.no/reglement_2005/tekn_locost_01_03.htm

Det vurderes... :) Iogmed at jeg ikke får godkjent med hjemmesveisa ramme, så får jeg aldri noen vognlisens på den. Det betyr jo også at jeg kan droppe å følge effekt/vekt-kravene.

 

Den som lever får se... :) Kommer til å bygge ramma først, også ta det virdere derfra. V8'er eller MC-motor er det som er tanken iallfall. Begge deler blir gromt synes jeg :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

ville ikke hatt den helt inntilhverandre

 

jeg pleier å la fuge gapet være ca 2mm kansje

 

spørs litt på diameter på tråden du sveiser med å godttykkelse på matreal.!

 

du bør også slipe en fuge på den skøyten du skal sveise.

det gjør du enkelt med vinkelsliper og slipeskive så sliper du en en skråkant på ca 45grader .

dette gjør du på alle ender som skal sjøtes sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår