Gå til innhold

Pål, Dag og andre forhandlere, se her!

Ranger emnet


BoomBoxx

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Nå mener jeg tiden er inne for en ny norgesrekord i en dB-drag-klasse. Har en plan for å oppnå dette på en grei måte (sett at jeg har greid å fordøye informasjonen jeg har innhentet rundt omkring, og mine antagelser holder vann, og ingen plutselig har satt ny rekord i klassen), som jeg gjerne vil dele med forhandleren som innehar den rette kompetansen og det rette utstyret for å gjøre jobben!

 

Det jeg har i tankene innebærer kontrollert voldtekt av 1 høyttaler og den nødvendige forsterkerkraft til å drive beistet. Strømforsyning tilpasset den aktuelle klassen er ordnet, og står klappet og klart i bilen. Kasse må eksperimenteres frem for best resultat.

 

Grunnen til at jeg nevner Pål og Dag i tittelen, er at jeg har møtt begge personlig og vet at dere, og da spesielt Dag, er dB-orientert (ikke snakket mye med Pål). Dessuten kan både Soundstream og Earthquake vise til respektable resultater på verdensbasis, noe som selvsagt ikke er helt uvesentlig for hvilket merke valget faller på.

 

For øvrig må andre forhandlere også gjerne melde sin interesse, se på dette som en invitasjon til å få billig PR for varene dere selger - og samtidig virkelig bevise at de holder mål! Interessante merker er, i tillegg til de to allerede nevnt over, SPL Dynamics, MTX, Digital Designs, GroundZero eller TREO, for å nevne noen - Kort sagt; de store gutta. Men: Kicker, Rockford tas ikke med i beregningen denne gangen, mest av egne prinsipielle årsaker. Beklager til forhandlerne av disse merkene, om dere føler dere vonbrotne :)

 

Når du vurderer forsterkeralternativer, ta med i beregningen at:

1. Driftsspenningen skal ikke overstige 14V for ønsket (og lovt) effekt.

2. Den må selvsagt være stabil i 1 ohm, ELLER AT

3. Den må ha mulighet for å kunne linkes sammen to og to, for maks effekt på en 2-ohm belastning.

 

Stikkord for høyttalervalg er HØY virkningsgrad, HØY kortvarig effekttålighet, og en pris på rundt 5000,- (+/-) for høyttalerelementet. Forsterkerne kan ligge på opptil 7000,- pr. stykk. Hvor mange som trengs for å oppnå målet er dels avgjørende for valget, så klart. Tror du at dine produkter klarer biffen?

 

For mer info, send en PM til meg, så kan dere få vite mer om meg, planlagt klassedeltagelse, utstyr og hvordan jeg kanskje kan klare å oppnå målet mitt. Kanskje jeg tar meg vann over hodet med å sikte rett på Norgesrekord, da jeg ikke har satt meg særlig inn i årets motstandere og utstyret deres! Men den som intet våger, intet vinner :) Som sagt, interesserte forhandlere kan sende PM, jeg svarer så fort og godt jeg kan! (Jobber skift, og har dermed litt rare tider å skrive innlegg på. Er ikke frivillig døgnvill :D)

 

 

Vennlig hilsen

Jan Rune

 

PS: Megabillig og Slettes AutoHifi kan spare seg for å sende PM. Om dere ikke vet hvorfor, er jeg heller ikke interessert i å forklare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke Pål sine produkter men ett greit oppsett med den prisen kan/bør være 1 stk Splx 15" med to Pca2000d fra soundstream.

Samme forsterkere som jeg skal bruke med mine T4 15"

Men du lillebror, har du plass til en 15" i høyden med tanke på hattehylle?

 

 

1 SPLX 15" og to PCA2000D ville nok være knall ja...

 

Hva med XXX15 og 2 stk XXX6500D..? yodude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 SPLX 15" og to PCA2000D ville nok være knall ja...

 

Hva med XXX15 og 2 stk XXX6500D..? yodude

 

SPLX15/4 er nok beste valget her, sammen med 2 stk pca 2000D. Selvfølgelig er XXX6500D en mulighet, men den trekker så innigranskauen mye strøm at du får ikke utnyttet den fult ut med kun ett batteri.

 

Jeg ville nok også vurdert 2 stk 12" for å booste følsomheten enda litt.

 

XXX15 må ha 4 stk XXX6500D for å spille like høyt. Bassen er vesentlig mindre effektiv, men tåler et tonn med juling. En bass for ekstrem biler.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil nok tro at "beste" løsning ville blitt 2 splx12 med tanke på membran areal og effektivitet og kassestørrelse kontra en 15" med mindre membran areal etc..

det blir jo litt dyrere med to 12" men gainer sikkert det igjen på db.

 

tenkte litt på den crx`n med to12" som fikk 149db(?) med to forsterkere på 1700w..

det er :

3400w _149 db

1700w _146 db

850w _143 db

425w _140 db

212.5w _137 db

106,25w _134 db

53.125w _131 db

26.56w _128 db

13.28w _125 db

6.6w _122 db

3.3w 119 db

1.66w 116 db

0.8w 113 db

 

teoretisk er detta ca 114db følsomhet i bil pr.watt på to splx12" ;)

det høres jo jævlig greit ut det ;)

og putter man på de litt mer vil det sikkert resultere i mer db..men da bare desimaler..

men over 150db skulle dette greie. da seff i denne bilen...blir dårligere eller bedre i en annen bil da.

 

men er bare et element ønsket, er splx15" sikkert et godt alternativ...men pøs på med gode 3kw :D

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil nok tro at "beste" løsning ville blitt 2 splx12 med tanke på membran areal og effektivitet og kassestørrelse kontra en 15" med mindre membran areal etc..

det blir jo litt dyrere med to 12" men gainer sikkert det igjen på db.

 

 

men over 150db skulle dette greie. da seff i denne bilen...blir dårligere eller bedre i en annen bil da.

 

men er bare et element ønsket, er splx15" sikkert et godt alternativ...men pøs på med gode 3kw :D

 

mvh, stig

Bare til litt informasjon, CRX'en er usa's svar på fiat panda, den er svært godt egnet til å spille høyt i, og derav resultatet, og få til det samme i en golf 2 vil nok være mye vanskeligere.

 

Men subber som tåler en trøkk, med relativt høy følsomhet og noen skikkelig strømsterke forsterkere er nok å foretrekke.

 

Det er jo også ganske vesentlig å finne en klasse hvor man faktisk kan klare å sette en norgesrekord uten å støte på for mye sponsorbiler.

Og man bør finne en klasse før man kan finne utstyr.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til litt informasjon, CRX'en er usa's svar på fiat panda, den er svært godt egnet til å spille høyt i, og derav resultatet, og få til det samme i en golf 2 vil nok være mye vanskeligere.

 

Men subber som tåler en trøkk, med relativt høy følsomhet og noen skikkelig strømsterke forsterkere er nok å foretrekke.

 

Det er jo også ganske vesentlig å finne en klasse hvor man faktisk kan klare å sette en norgesrekord uten å støte på for mye sponsorbiler.

Og man bør finne en klasse før man kan finne utstyr.

grunnen til at crx`en oppnår gode resultat er pga at kupeen er forholdsvis liten og ganske kompakt og så er det nok noe med utformingen av bakluka som går i en fin bue rett fram til frontruta ;)

annen bil er feks opel tigra/calibra og lignende.

 

årsaken til at pandaen får gode resultat er høy resonanse og bruk av tuning. enkelt og greit.

 

mvh,

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kanskje en nesten total uteblivelse av dashbord? Det er jo nesten bare en liten "hylle" å legge hatten på der:)

Har dashbord jeg, med masse plass på ;) eller kanskje det er ett veldig langt hanskerom :D

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at crx`en oppnår gode resultat er pga at kupeen er forholdsvis liten og ganske kompakt og så er det nok noe med utformingen av bakluka som går i en fin bue rett fram til frontruta ;)

annen bil er feks opel tigra/calibra og lignende.

 

årsaken til at pandaen får gode resultat er høy resonanse og bruk av tuning. enkelt og greit.

 

mvh,

 

En annen ting som nok er med å bidrar til Panda'n suksess, er nok at bilen ikke er helt tett. En lekkasje fra bilen, gjør at man reduserer faren for kompressjon. Mange tror det bare er å sette store elementer i liten kupé. Det dem ikke tenker på da, er kompressjon som kommer av alt for mye luft som ikke kommer noen vei inni kupé'n.

 

Det er også viktig å inse realitetene her. Det er ikke bilen som avgjør fundamentet av ditt resultat. Det er utsyret og bygget. Selvfølgelig er noen biler mer egnet ann andre, men det må ikke stå Panda eller CRX bak på dem. Man vil få samme hjelpen av biler som har tilnærmet eller samme egenskaper. Skal man spille høyt, må man ta bilen med i betraktningen. Dette betyr mange timer med prøving og feiling.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pandaen spillere høyere tett enn den gjør med lekkasjer, sierra spiller høyere med dørene åpne enn lukket, osv osv, varierer fra bil til bil, bygg til bygg og utstyr til utstyr.

 

Pandaen spiller høyere når man presser på dører osv, sierra spiller dårligere når man gjør det samme..

 

Tatt i betraktning at man bruker samme utstyr, vel og merke med forskjellig tuning.

 

Pandaen gjør seg bra i dB-drag pga at man spiller på høye frekvenser, som igjen fører til lavt strømforbruk, etter det vi har målt.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkerer meg litt att Pål (earthquacke) ikke er kommet med ett oppsett

 

Vi importører har ikke lov.

 

Derfor kommenterer jeg kun andres forslag.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår