Gå til innhold

Civicen stoppa....hvorfor?

Ranger emnet


civic_girl

Anbefalte innlegg

Håper dette blir posta på riktig plass da...

 

Dette gjelder en Honda Civic 91-modell som har gått nesten 200 000...

 

*copy and paste fra Club honda forumet*

 

 

Dro hjem til Stange på fredag, passerte Shell på Kløfta(E6) så plutselig mista bilen fart på en måte... Gira ned til fjerde gir, men den reagerte ikke i det hele tatt. Fikk stoppa på påkjøringsfeltet på E6 ved Kløfta der. Prøvde å starte den igjen, men den bare gikk og "slura". Ville ikke starte. Ringte hjem, pappa og onkelen min hoppa i Passaten og kom kjørende en time senere

Så gikk vi ned til bilen igjen, prøvde å starte den igjen da(den hadde stått en time) men den var HELT død. Jeg hadde nok blitt litt forfjamsa, så jeg hadde latt lysene stå på Men de lyste like sterkt da vi kom ned. Vi taua bilen ett stykke, så fikk vi starta den på giret. Da gikk den plutselig som ei klokke og jeg kunne kjøre helt hjem igjen. Kom hjem, slo av motoren, starta den igjen, starta helt fint.

Satte på laderen på batteriet hele natta og batteriet var helt ok. Kjøpte bensinfilter på Biltema på lørdag, skulle skifte i dag men hadde fått feil. Onkelen min Gjorde rent det gamle bensinfilteret med trykkluft, så satte vi det inn igjen(det gamle altså). Kjørte inn til Oslo igjen på søndag og da funka den helt fint.

 

Kan det ha vært noe rusk i bensinfilteret(det så ganske grumsete ut)? Eller...?

Dynamoen ble skifta i februar forresten, så den er så og si ny.

 

Håer dere kan hjelpe meg :kiss

Honda Accord 95-modell

Honda Civic 91-modell - solgt

Honda Civic Coupé 94-modell - solgt

Honda Civic 91-modell - vraket

autoboss.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dette blir posta på riktig plass da...

 

Dette gjelder en Honda Civic 91-modell som har gått nesten 200 000...

 

*copy and paste fra Club honda forumet*

 

 

Dro hjem til Stange på fredag, passerte Shell på Kløfta(E6) så plutselig mista bilen fart på en måte... Gira ned til fjerde gir, men den reagerte ikke i det hele tatt. Fikk stoppa på påkjøringsfeltet på E6 ved Kløfta der. Prøvde å starte den igjen, men den bare gikk og "slura". Ville ikke starte. Ringte hjem, pappa og onkelen min hoppa i Passaten og kom kjørende en time senere

Så gikk vi ned til bilen igjen, prøvde å starte den igjen da(den hadde stått en time) men den var HELT død. Jeg hadde nok blitt litt forfjamsa, så jeg hadde latt lysene stå på Men de lyste like sterkt da vi kom ned. Vi taua bilen ett stykke, så fikk vi starta den på giret. Da gikk den plutselig som ei klokke og jeg kunne kjøre helt hjem igjen. Kom hjem, slo av motoren, starta den igjen, starta helt fint.

Satte på laderen på batteriet hele natta og batteriet var helt ok. Kjøpte bensinfilter på Biltema på lørdag, skulle skifte i dag men hadde fått feil. Onkelen min Gjorde rent det gamle bensinfilteret med trykkluft, så satte vi det inn igjen(det gamle altså). Kjørte inn til Oslo igjen på søndag og da funka den helt fint.

 

Kan det ha vært noe rusk i bensinfilteret(det så ganske grumsete ut)? Eller...?

Dynamoen ble skifta i februar forresten, så den er så og si ny.

 

Håer dere kan hjelpe meg :kiss

 

Hørtes mere ut som et klassisk eksempel på overopphetning av motor men det kan også ha vært tett bensinfilter, sjekk pluggene også de kan fortelle mye om hva som har skjedd.

 

f.eks

 

Normal er at pluggen er grå på kjeramikken ved elektroden. Hvis pluggen er helt sort som i våt sort, så kan det hende at stempel ringer, sylinder ledere (valve guides) er gåene, kan også forekomme når man er i innkjøringsperioden til bilen.

 

hvis pluggen er litt oransje flassete og ser litt forpestet ut så er det at valve guides og for mye bruk av smøring i øvere sylinder del, og eller bilen går for ofte på tomgang.

 

hvis den øvere elektroden på pluggen er heelt sort og den nedre er likeså men at kjeramikken er helt hvit så er dette på grunn av overpopphetning av pluggen, sjekk da plugventilen, tennings timingen, oktanen (for lav) og bensin blandingen (for svak).

 

hvis kjeramikken er gul og litt blank i overflaten så kommer det av feilt forgasser oppsett, for mye tomgang etterfulgt av hard aksellerasjon, sjekk også tennings timingen.

 

hvis elektrodene virker avbrente og forsvinner, så er dette på grunn av ettertenning.

 

hvis hele greia er sort så er det for mye bensin inn i sylinderene.

 

hvis kjeramikken er sprekt så er det feil detonasjon av drivstoff, sjekk tennings timing, kjøle system og bensin tilførsel (for lav)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at alt av plugger ser bra ut, sjekk også inni fordelerhuset (om denne modellen har det) at alt ser bra ut der. (Kondens, irr, oljelekkasje og slikt)

 

Da bilen stod i en time, røsket dere litt i ledningene da? Noen ganger så kan slike motorkutt skyldes at irr på kontakter bygger seg opp og plutselig bare kutter motoren. Litt bevegelse i ledinger og kontakter og -vips- er kontakten gjenopprettet og motoren gikk som den gjorde før.. :)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at alt av plugger ser bra ut, sjekk også inni fordelerhuset (om denne modellen har det) at alt ser bra ut der. (Kondens, irr, oljelekkasje og slikt)

 

Da bilen stod i en time, røsket dere litt i ledningene da? Noen ganger så kan slike motorkutt skyldes at irr på kontakter bygger seg opp og plutselig bare kutter motoren. Litt bevegelse i ledinger og kontakter og -vips- er kontakten gjenopprettet og motoren gikk som den gjorde før.. :)

Tok en grundig sjekk av motoren på lørdag, så da får jeg sjansen på at det bare var litt gruff+veldig varmt! Krysser fingrene for det ;)

Honda Accord 95-modell

Honda Civic 91-modell - solgt

Honda Civic Coupé 94-modell - solgt

Honda Civic 91-modell - vraket

autoboss.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår