Gå til innhold

Trimme 1,6 100hk VW-motor ?

Ranger emnet


Lamelot

Anbefalte innlegg

Vet jeg er litt nølende, men føler at jeg må ha mest mulig info før jeg tør å sette i gang med noe slikt :-)

Redd for at den gamle motoren skal gå til h%&¤"***e :scared. Den har jo som nevnt gått snart 200k (tidli. skolebil - æsj!)

 

Vil nødig at den skal skjære seg slik at jeg får ytterligere utgifter :-)

 

MEN sett at jeg gør dette - dvs får andre til å gjøre det for meg - hvordan vil dette påvirke eu-kontroller? Vil jeg fremdeles ligge innenfor grensene for lyd og utslipp?

/thomas

----------

2005 Volvo V70 D5 Summum 163hk

2000 Passat 115hk TDI PD

x-1999 Passat 1,6 (krasjet - se avatar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det beste/billigste er vel demontering av toppen/ventiler, jobben består i å porte litt i åpningene..gjøre det litt mer "glatt" spesiellt i overgang innsug

topp også ventiler må bearbeides..har mang en gang blitt overrasket over

hvor dårlig gjort dette er fra fabrikken selv på ganske nye motorer..

okey, dette er vel litt omfattende men hvis du gjør dette nøye og kan ta tiden til hjelp er det her hk ligger..etterpå + chips/filter/eksos..best å bruke

"åpent" filter, sørg for å lede kald luft inn

 

Kan du kansje forklare hvorfor man skal bruke ett åpent filter å hva du mener med det??

 

Beste på denne bilen ville nok være ett erstatnings filter fra kn i den orginale luftfilter boksen..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du kansje forklare hvorfor man skal bruke ett åpent filter å hva du mener med det??

 

Beste på denne bilen ville nok være ett erstatnings filter fra kn i den orginale luftfilter boksen..

 

tror ikke jeg.. tror det ville gjort deg bedre med et sportsfilter i sylinder/konform og et rør som fører kald luft fra grill/fanger og inn til filteret... "sportsinnsatsfilter" er bare noe tull.. gir 0 effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kult... fikk du med pedalsettet? (jeg tviler, men måtte bare spørre :D)

 

da kjørelærern min solgte bilen(han gjorde det mens jeg holdt på med lappen)

spurte jeg han om pedalsettet, det eneste han gjorde var å fjerne pedalene, som var festet med et par skruer. Alt lå ferdig opplagt så om noen ville ha et ekstra sett pedaler var det bare å montere.

1996 BMW 520i

x 1992 VW Passat stv

x 1984 Opel Senator 3.0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke jeg.. tror det ville gjort deg bedre med et sportsfilter i sylinder/konform og et rør som fører kald luft fra grill/fanger og inn til filteret... "sportsinnsatsfilter" er bare noe tull.. gir 0 effekt.

 

Montering av kon-filter ender i 90% av tilfellene opp i effekttap fordi filteret suger varmluft fra motorommet.. Tror nok ikke dem var inkompetente dem som laget bilens orginale luftfilterboks, kontra dem som produserer disse "Sports" filtrene til alt av biler.. En annen ting er tilførselen av luft utenifra, her kan en ikke montere slanger/rør verken for høyt eller lavt, eller rett på filter osv osv.. Jeg er vel ikke den eneste med luftinntak og fartsluftslanger som har opplevd en å annen uvelkommen vanndam f,eks..

De som har skikkelig kunnskap og ikke minst utstyr lager seg skikkelige varmeskjold for å forhindre slike ting, noe desverre noen av oss verken har penger eller anledning til..

 

Forøvrig, dette og trimming av de "små" Vw motorene er diskutert like mye som Midt-Østen konflikten.. Prøv søkefunksjonen;)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montering av kon-filter ender i 90% av tilfellene opp i effekttap fordi filteret suger varmluft fra motorommet..

 

som jeg sa bygg slange som fører kald luft frem til filteret.....

 

på min bil lønner det seg med et sportsfilter... gunnen er at luftfilterboksen ligger nesten helt i bakken. når jeg monterte filter på denne istedenfor innsatsfilter får jeg KALD luft direkte fra dragsuget under bilen. filteret ligger nå nesten ved bunnpanna.. altså fint lite varm luft og mye kald luft.

 

fønker bra hoss meg ja, men kan si meg enig i at d gir verken mye effekt eller lønner seg på de fleste biler.. de fleste gjør det for lyden etter min mening.. gir jo somregel mye god lyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at stort sett alle bilfabrikanter skal ha ned støyen fra motorrommet

sammen med isolasjon osv...det har vel mye med garanti og gjøre også

men åpent filter gir mer effekt..hvor mye avhenger av utforming/varm/kald luft og hvor langt vekke det står fra spjeldet, utformingen av filteret bør være av den typen som har en innvendig kon(uten skarpe kanter innvendig)..

å få kald luft rundt filteret kan jo være et problem men se om du har muligheten til å montere en"vegg"av aluminium eller annet lett materiale med hull for rør til filteret slik at filteret er adskilt fra selve motoren og at denne siden får frisk luft inn... veggen bør gå helt opp til panseret..har sett at det finnes ferdige sett av dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du effektmålinger som viser at et sportsfilter gir effektøkning og et innsatsfilter ikkje?

 

Har faktisk testet det på 4 biler når jeg jobbet på naf, å ja vi fikk effekt øking på en golf gti den fikk 1hk mere. men dem andre hadde tap på 3-4hk. men kn insats filter fikk jeg øking på 3hk på vectraen min, men skal nu si det gamle filtere var ikke mye å skryte av. :pray

 

Hadde også en bil inne byttet komplet eksos. (ikke grenrør) konfilter og chip. fikk hele 12hk. å kostet bare 14.000.- men satt inn orginalfiltere igjen å den fikk 3hk til.

 

Probleme ligger i at det blir mere lyd å da innbilder folk seg at det går bedere..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si, at hvis du vil trimme litt, så har du igrunn feil motor....

Finn deg heller en annen bil... Mye penger og lite ekstra effekt å hente der du..

Det er en liten motor som er bygd økonomisk, for å være billig og grei å bruke...

 

Samme greiene når gutta i Club Honda lurer på hvordan de kan trimme sin 1.3l DX.... Er ikke annet å gjøre enn å bite i det sure eple..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å få tak i en 1,8 turbomotor denne finnes jo orginal i din bil. Har sett et par til salgs i norge, ligger på mellom 10 og 20 lapper (sikkert en hel haug slike motorer i tyskland om du gidder å ta turen dit). Vet ikke hvor mye jobb det er å bytte over hva som er likt osv, men ville heller prøvd det kontra å trimme 1,6 litern din. Gjør du alt etter boka vil det heller ikke være noe problem å få det godkjent, det kan bli et problem å få trimming av 1,6`n din godkjent pga lyd utslipp osv.

men har ikke store kunskaper om denne bilen, men det er sikkert noen andre som vet om et slikt bytte er greit å gjennomføre.

VW Caddy, bruksprosjekt. (1,8l motor og 5 trisnskasse Ønskes)

crosscart 180ccm *hjemmebygget*

Vw boble SELGES I DELER

vw polo 92` TRENGER VENSTRE FORSKJERM

Croscart med gsxr 750 motor 140hp under konstruksjon

Transit 1979 russebil SELGES

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår