Gå til innhold

Bilstereoportal/ online magasin

Ranger emnet


Mr. SQ

Er det interesse for et online månedsmagasin for bilstereo?  

81 stemmer

  1. 1. Er det interesse for et online månedsmagasin for bilstereo?

    • Ja, dette er jeg svært interessert i
      56
    • Ja, svært interessant, og jeg kunne tenke meg å bidra
      18
    • Jeg er bare middels interessert
      5
    • Nei, overhodet ikke interessant.
      2


Anbefalte innlegg

Helt klart en morsom ide, og faktisk noe jeg har gått med tanker om selv.

 

Man kan få både i pose og sekk ved å gjøre en PDF-versjon tilgjengelig for medlemmer. Denne kan så lastes ned til offline lesing eller utskrift. Acrobat har såpass mye muligheter rundt dette med filsikkerhet at det fint bør la seg gjøre å lage en versjon som kun kan leses av dem som har brukernavn og passord. Altså noe ala Dagbladets elektroniske versjon man betaler 10 kr for.

 

Dersom magasinet lages i de riktige programmene vil det være svært lite tilpassing som må til for å gjøre magasinet om fra "nettversjon" til PDF-versjon, komplett med hyperlinker til annonsører osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Problemet med PDF er vel at det er så ekstremt enkelt å kopiere til andre, sende over msn osv.

 

Burde finne en løsning hvor det ikke er like enkelt å misbruke abonnementet.

 

Er absolutt med på dette uansett, selv om jeg kanskje ikke har så mye å bidra med.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart en morsom ide, og faktisk noe jeg har gått med tanker om selv.

 

Man kan få både i pose og sekk ved å gjøre en PDF-versjon tilgjengelig for medlemmer. Denne kan så lastes ned til offline lesing eller utskrift. Acrobat har såpass mye muligheter rundt dette med filsikkerhet at det fint bør la seg gjøre å lage en versjon som kun kan leses av dem som har brukernavn og passord. Altså noe ala Dagbladets elektroniske versjon man betaler 10 kr for.

 

Dersom magasinet lages i de riktige programmene vil det være svært lite tilpassing som må til for å gjøre magasinet om fra "nettversjon" til PDF-versjon, komplett med hyperlinker til annonsører osv. :)

 

Har jo hatt deg i tankene som redaktør Thomas. Du kan design, og er oppegående på fagkunnskap.

 

Tar du utfordringen??

 

Utfordringen ligger i å gjøre pdf versjonen så pass mye mer interessant enn gratisversjonen slik at folk ser verdien av å betale noen kroner for et abonnement.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissan S13: helt feil. Standard PFD-filer ER lette å videreformidle, men den skikkelige utgaven av Adobe Acrobat (ikke Reader) har MANGE muligheter for kopibeskyttelse, arkivering ++ av filene. Du kan fint sende dokumentet til så mange venner du vil, men uten verifisering vil de ikke være i stand til å få åpnet det ;)

 

Mr.SQ: Det ville helt klart vært en spennende utfordring, men det er såklart et stort ansvar å ta på seg, og ikke minst tidkrevende. Jeg har akkurat oppgradert Powerbooken med 1 GB RAM, 100 GB harddisk. OS X Tiger, prosessoroppgradering og litt annet småpell vil nok komme om ikke lenge. Problemet ligger bare i å få tak i duganes programvare (les: Adobe Creative Suite), som i skrivende stund koster 12.795,-. Dersom dette lar seg løse på en eller annen måte skal jeg legge hodet mitt i bløt :)

 

Piratversjoner av programvar er såklart en løsning, men ikke noe jeg vil ha noe som helst med å gjøre, ettersom dette skal være seriøst og "offisiellt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobe har jo publisher som også er genialt. I tillegg har nyeste acrobatversjon støtte for videoklipp i dokumentet. Knall for praktisk visning av ting og tang :)

 

Implementere man så Quicktime VR og 3D visning med zoom har man et skikkelig fint medium for visning av detaljer fra alle vinkler.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jalla: Helt sikkert, men jeg føler ikke for å lære meg noe helt nytt, når CS-pakka både er det jeg kan fra før, samt er langt bedre på layout.

 

Det er såklart mye morsomt og ikke minst praktisk som lar seg gjøre, men det skal tross alt fungere knirkefritt (mener nå jeg) samt at det tross alt skal syes sammen. Og jeg vet av erfaring at ting ALLTID tar minst 3 ganger så lang tid som man i utgangspunktet tror. Bedre å holde det enkelt og oversiktlig i første omgang, for så å avansere etterhvert er nå min mening...

 

NissanS13: jeg har jobbet med layout på Mac i 6 år, og har egen Powerbook, så å bytte til Linux blir uendelig mye mer styr enn jeg er villig til å godta. Igjen ville dette med å bytte plattform og/eller programvare mye mer styr enn hva man ville fått igjen for det. Å forholde seg til noen som helst form for deadline med helt fersk programvare eller OS ville vært nærmest umulig. Hadde jeg fått like god timelønn som jeg ville gjort ellers som grafisk designer kunne jeg vurdert det, men slett ikke med kun en symbolsk betaling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du vant til en publiseringsløsning som funker så er det jo bare å kjøre på :)

Skulle ikke være noe problem å implementere Quicktime VR eller videoer, det legges inn i acrobat writer som vanlige objekter akkurat som bilder.

 

Skal bli spennende å se hvor dette tar veien, ser iallefall det matnyttige i å betale noen kroner i måneden for dette.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det kanskje kan virke som jeg er litt vrang, er jeg absolutt gira for et slikt prosjekt. Jeg vet bare av erfaring at det kan være lurt å vokse litt etter litt, istedetfor å skulle gjøre alt på en gang. Jeg har ikke satt meg inn i alle de nye funksjonene i nyeste versjon av Acrobat, naturlig nok ettersom jeg ikke har den, men ting som videoer og slikt vil antakeligvis ikke bli FOR mye trøbbel. En ting man må ha i bakhodet hele tiden er uansett at folk sitter på forskjellige oppkoblinger, og langt fra alle har bredbånd. Derfor vil det nok være ønskelig å holde filstørrelsene så små som praktisk mulig. Selvfølgelig uten at de er helt skrapa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg savner mest å lese er såkalte "garagereportasjer", det er uansett om det gjelder stereo eller bil generelt.

 

Eneste bilbladet som er god på slikt er jo Bilsport, påtide med slikt innen bilstereo også?

 

Jupp er litt det jeg er ute etter også. Få til litt reportasjer om hva som rører seg rundt om i Norge, og kanskje utlandet. Få til besøk hos fremtredende personligheter i bransjen og kjøre intervju. Messereportasjer og selvfølgelig tips og råd.

 

Det er jo selvsagt fult ut mulig å droppe hele pdf ideen, og heller kjøre et passordbeskyttet område på nettsiden hvor leserne kan gå inn å bestille utskrifter av artikler, mot en symbolsk sum.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp er litt det jeg er ute etter også. Få til litt reportasjer om hva som rører seg rundt om i Norge, og kanskje utlandet. Få til besøk hos fremtredende personligheter i bransjen og kjøre intervju. Messereportasjer og selvfølgelig tips og råd.

 

Det er jo selvsagt fult ut mulig å droppe hele pdf ideen, og heller kjøre et passordbeskyttet område på nettsiden hvor leserne kan gå inn å bestille utskrifter av artikler, mot en symbolsk sum.

 

mvh

 

Glenn

Man kan vel heller ha pdf'er liggende på ett passordbeskyttet område, at det vil spres skjer uansett om man tar betalt eller ikke..

 

Noe av poenget med dette er jo kanskje å få opp litt mer bilstereointeresse, og gi mer kunnskap til de som ikke har det, og ikke minst tips og råd...

 

Så får man heller håpe og tro at folk etterhvert frivillig betaler istedet for å gå til kameraten og få en kopi.

 

En eventuell betalingsløsning pr sms er noe jeg muligens kan ordne da jeg har en kamerat som jobber som programmerer for ett slikt selskap i grimstad.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel heller ha pdf'er liggende på ett passordbeskyttet område, at det vil spres skjer uansett om man tar betalt eller ikke..

 

Noe av poenget med dette er jo kanskje å få opp litt mer bilstereointeresse, og gi mer kunnskap til de som ikke har det, og ikke minst tips og råd...

 

Så får man heller håpe og tro at folk etterhvert frivillig betaler istedet for å gå til kameraten og få en kopi.

 

En eventuell betalingsløsning pr sms er noe jeg muligens kan ordne da jeg har en kamerat som jobber som programmerer for ett slikt selskap i grimstad.

 

Problemet blir jo som Thomas (epifant) påpeker, at Acrobat programmer for pdf blir en rimelig kostbar affære, men det er kanskje mulighet å benytte noe billigere for å generere pdf i første omgang. Det viktigste er uansett at programvaren er registrert.

 

Om folk er villige til å ha et nettsted hvor man hele tiden vil kunne få lese interessante artikler, og få de beste tipsene, bør en liten symbolsk sum på kanskje 500 pr år ikke avskrekke. Man kan ikke forvente at mennesker med full jobb skal gjøre en masse arbeid for at man skal få ting gratis. Om man i tillegg går sammen oss importører å legger ut medlemstilbud i ny og ne, vil dette selvsagt medføre at medlemsavgiften inntjenes i løpet av en handel.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster vel ikke kr hvis man bruger .org eller noe?

 

jupp, domeneregistrering koster penger. Det er uansett ikke dette som er den store utgiften.

 

Bidragsytere må kompenseres etterhvert, samt at det finnes ulike ting som må kjøpes inn. Derfor vil man trenge penger for å få dette til å gå rundt.

 

Mitt håp er at dette skal bli et særiøst bidrag, med svært kunnskapsrike mennesker som bidrar. Da vil det koste penger. Gratisprosjekter har en lei tendens til å skli ut, da folk bli lei av å bidra uten å få noe igjen.

 

Om interessen er stor nok, er det ikke umulig at det kan lages en eller flere papir utgaver i løpet årene som kommer heller.

 

 

Men som sagt, jeg vil kun bidra til å få dette i gang, så fort det er personer som er villige til å jobbe, og ikke minst har den rette kompetansen, vil jeg trekke meg tilbake, og kun bidra som rådgiver på tekniske områder. Poenget er om vi går sammen endel importører, vil vi sørge for å holde dette så nøytralt som mulig. Jeg er på ingen måte interresert i å benytte dette som et markedsføringsvertøy. Ønsket mitt er å øke den generelle kunskapen blandt kunder, butikker og importører. Derfor ønsker jeg også at evetuelle produkttester skal verifiseres av 2 personer i tillegg til artikkelforfatteren.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår