Gå til innhold

Bilstereoportal/ online magasin

Ranger emnet


Mr. SQ

Er det interesse for et online månedsmagasin for bilstereo?  

81 stemmer

  1. 1. Er det interesse for et online månedsmagasin for bilstereo?

    • Ja, dette er jeg svært interessert i
      56
    • Ja, svært interessant, og jeg kunne tenke meg å bidra
      18
    • Jeg er bare middels interessert
      5
    • Nei, overhodet ikke interessant.
      2


Anbefalte innlegg

Etter ett par tlf så fikk jeg dette på mail:

 

Vi viser til hyggelig forespørsel, og har gleden av å komme med følgende

tilbud:

 

Kunde:

Produkt: Brosjyre

Omfang: 60 sider + Omslag

Format: A4

Opplag: 200 ex. alt. 500 ex.

Papir: 130 gr. Magno Star / Omslag : 240 Magno Star

Farger: 4 + 4

Ferdiggj.: Falset, skjært, stiftet og pakket

Matr.: Ferdig dokument på CD-plate/ISDN/mail

Mrk.: Plater og fargeplott/pdf er inkl. i prisen

Levering: En adresse Tønsberg

 

Totalpris:

200 ex. kr. 30.995,-

Alternativ :

500 ex. kr. 36.795,-

 

Tillegg:

 

 

Alle priser er eks. mva.

Vi tar forbehold om endring av råvareprisene.

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Grovt sett, ca 100kr pr blad, uten reklame.

 

Så med litt reklame også, så er man faktisk nede på en behagelig pris uansett.

 

Og hvis man snakker om ett blad pr kvartal i begynnelsen så er jo faktisk ikke 100kr umulig å ta pr blad heller.. Ikke at man tjener noe særlig på bladene da..

Men alt må jo begynne en plass.

 

PDF writer er jo ikke noe problem, før man skal gjøre voldsomt mye fancy shit da, og det trenger man vel ikke i begynnelsen? holder vel med tekst og bilder?

 

Samt at man kanskje kan ha en forkortet versjon med færre bilder på nett, slik at folk sender en sms for å få passord til ett beskyttet område med full artikkel?

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt gira her jeg sitter og leser om dissa planene:)

 

Driver selv med endel web-utvikling (PHP-scripts, MySQL-baser o.s.v.) som sikkert ikke er så dumt hvis dere vil komme igang. Har ikke mange eksempler å vise fram til da det meste jeg har drevet med ligger på administrasjonsnivå og/eller intranett hos kunder. Men har erfaring med å lage publiserings-sider som fungerer helt 110%. Er ikke sikkert dere vil ha meg med på laget i skrivende stund, men om dere synes det jeg tilbyr er verdt en titt så er jeg tilgjengelig på PM! Bare si ifra!

 

Vennlig hilsen en webutvikler med bilstereo-dilla ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritt lei: Vil bare påpeke noen ting ved pristilbudet ditt:

 

Ved å trykke bladet på vanlig måte låser man seg for det første til et sideantall som går opp i 4 (ikke det aller største problemet), og for det andre er det langt fra sikkert at vi vil kunne klare å fylle så mye som 60 sider. Dersom bladet skal trykkes må vi også på forhånd velge et opplag, noe som fort kan føre til at vi sitter igjen med x antall blader dersom ikke dette slår igjennom som forventet, eller må trykke opp flere. Ingen av delene er særlig økonomiske, spesielt ikke sett i forhold til å lage ETT PDF-dokument som kan kopieres så mange ganger man bare vil uten økte kostnader.

 

Prisen for trykking av ETT nummer vil også være på omtrent det dobbelte av hva det koster for det jeg vil trenge av programvare, og jeg vil som sagt mye heller starte i det små for så å eventuelt vurdere en trykt versjon senere, dersom dette viser seg å bli en suksess :)

 

Ferdig levert til en adresse i Tønsberg tar heller ikke høyde for at dette tross alt skal sendes ut til like mange abonnenter. Og tro meg, det er slett ikke billig. Et blad på 60 sider med 130g innmat og 240g omslag veier en god del i trykksaksammenheng...

 

Men det er SUPERT at dere involverer dere slik dere gjør! Fortsett, fortsett!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var mest egentlig bare en gjenerell undersøkelse. Artig å se hva det koster å trykke hvis det er en mulighet senere

Glenn ønsker jo en "webavis" så vidt jeg har forstått.

Å tallene er bare ett utgangspunkt av ett regnestykke.

Tenk som så att hvis dette blir laget til web å det slår ann å det muligens kommer noen kr trillende inn så er det jo ett alternativ for å trykke ett blad 4 ganger i året, kanskje ikke med så mange ex. men la oss si 50?60?

 

Litt mer: Jeg er selv medlemm i Vw audi clubben å det koster,var det 400? i året. Da har mann div goder som f.eks billigere deler rundtomkring, lakk, stereo osv. De leverer ut skilt rammer gratis som koster .....? og leverer ut "lokalbladet" 4 ganger i året. Hvorfor ikke gjøre det samme? En web side med shop, forum, tester, artikler,nyheter,tips,video filmer osv osv... Men med en annen pris selvsagt

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetec: du kan gjerne foreta litt undersøkelser rundt dette med betalingsordninger ja. Hva slags ting det er lurt å tenke på, ta høyde for, hvordan det hele ville fungert osv. Det enkleste for oss ville uten tvil å levert et PDF-dokument til dem, og at de tok seg av hele betalingsløsningen derfra. Men all info er god info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at interessen øker.

 

Mitt forslag er å starte hele greia med et webbasert opplegg, som senere kan utvikles til papirbaserte utgaver. Man må være forsiktig med ikke å ta seg "vann over hodet" i oppstarten.

 

På mange måter vil et seriøst "undergrunnsalternativ" ha større autoritet enn et oppblåst papiralternativ.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bumpe tråden og holde interessen varm lager jeg en liten oversikt over hva som kunne være ønskelig å ha med, både i portalen og i en evt. publikasjon.

 

- Tester

- Nyheter

- Garasjebesøk

- Fabrikkbesøk?

- Intervjuer

- Forklaring av T/S-parametre og mye brukte ord og utrrykk

- "Mythbusters"? Avliving av myter rundt watt, slappe elementer osv. Tror det kan være endel å ta tak i...

- Faste spalter som overgangs- og dimensjoneringstabeller o.l?

- FAQ?

- Linker

- Medlemstilbud (kan være lurt å synliggjøre disse for alle, ikke kun medlemmer. På den måten ser man hva man går glipp av ved ikke å bli medlem ;)

- Innhold i en evt. publikasjon. Igjen så ikke-medlemmer får et hint om hva de går glipp av.

- Ukens bil m/anlegg

 

Kom med flere ønsker og forslag. Jeg skal prøve å oppdatere fortløpende. Selv om ikke alt vil bli brukt, er det uansett bra å ha en liste å gå ut fra :)

 

EDIT: Som Glenn sier starter vi nok i det små, derfor har jeg samlet begge listene under ett. Men forslag er fremdeles like velkomne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bumpe tråden og holde interessen varm lager jeg en liten oversikt over hva som kunne være ønskelig å ha med, både i portalen og i en evt. publikasjon.

 

 

 

 

 

Kom med flere ønsker og forslag. Jeg skal prøve å oppdatere fortløpende. Selv om ikke alt vil bli brukt, er det uansett bra å ha en liste å gå ut fra :)

 

 

Meget bra engasjement Thomas.

 

Jeg har følgende forslag:

 

Vi berammer et felles møte med interesserte importører og bidragsytere. Jeg har endel svært spennede ideer for å få dette opp å gå, men vil ikke diskutere disse på et åpent forum med det første.

 

Jeg er fortsatt av den formening at Thomas vil være den perfekte redaktør, da han har både grafisk kompetanse og fagkompetanse innen lydgjengivelse. Neste skritt vil i så måte være å finne en webmaster som jobber tett opp mot Thomas.

 

I siste omgang handler det om å finne dyktige journalister som ta produkttester. De aktuelle må også ha evnen til å beskrive lyd på en engasjerende måte. Det er videre viktig at personene kan lytte.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slikt magasin bør holde seg til importører. Med importører mener jeg produsentens representant i Norge......IKKE piratimportører, og annet rusk.

Tja... ikke alle produsenter har representanter i Norge... det betyr vel ikke at et produkt fra en produsent ikke kan testes? Det må være viktigere å teste og sammenligne produkter som er tilgjengelig på markedet (hovedsaklig det norske da, tross alt) enn hvor forbrukeren kan kjøpe dem. EØS-området er ett marked nå, og siden internett nok har kommet for å bli, blir det dumt å "beskytte" norske "offisielle" importører. Da har man allerede mistet nøytraliteten. Skal et slikt magasin ha som formål at importører/butikker skal tjene mer penger, eller at forbrukerne skal bli veilledet/opplyst i pris/produkt-jungelen?

 

Jeg synes IKKE importører/butikker skal bidra med penger til et slikt magasin/webavis. Det blir fort da slik som det har vært før (og fortsatt er), jo flere/dyrere annonser man kjøper/penger man gir, jo bedre/flere tester får man. Vil ikke en importør annonsere vil man heller ikke teste produktene til importøren. Slike magasiner blir verdiløse. Det må stilles store krav til journalistenes integritet, og forsøk på smøring/kjøping av journalist og redaksjon må offentligjøres i bladet. Annonser er selvfølgelig nødvendig da, prissatt etter en fast prisliste gjeldende for alle. Progressiv prising er mulig, ved at mindre annonser er relativt rimelige, slik at en liten importør har en fair mulighet, mens store annonser blir relativt sett dyrere. Uansett skal ikke annonsering innvirke på tester og omtale!

 

Et bilstereomagasin må drives totalt uavhengig av importører/butikker. Det er den eneste måten et magasin kan bli troverdig på og oppnå salgstall. Et magasin MÅ IKKE bli en salgskanal/utstillingsvindu for importører/butikker, det skal være et nøytralt, uavhengig organ beregnet på opplysning for forbrukere. Alle typer produkter/merker skal kunne testes, uavhengig av om importøren/butikken vil eller ikke, i verste fall får man kjøpe det inn selv og selge det etter test. Importører som eventuelt ikke vil levere et produkt til test, må bli nevnt i teksten. Priser må oppgis lik de veiledende fra norsk importør, slik at man får et pris/kvalitetsforhold på produktet.

 

Jeg ser helt klart problemet med å finne journalister/testere som har god nok/bred nok bakgrunn for å kunne uttale seg, og som samtidig ikke er såpass kompis med en importør/butikk at det kan påvirke testen. Det norske markedet blir for lite. Alle kjenner hverandre. Man ser problemet i herværende, norske HiFi-blader; Importører og journalister har forlengst funnet ut at de er avhengig av hverandre for å overleve i hver sin jobb, løsningen blir et "samarbeid" hvor importører får gode tester som selger produkter, bladet får annonser som gir journalisten lønn. Taperen blir leseren.

 

Mvh Stian JK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes IKKE importører/butikker skal bidra med penger til et slikt magasin/webavis. Det blir fort da slik som det har vært før (og fortsatt er), jo flere/dyrere annonser man kjøper/penger man gir, jo bedre/flere tester får man. Vil ikke en importør annonsere vil man heller ikke teste produktene til importøren. Slike magasiner blir verdiløse. Det må stilles store krav til journalistenes integritet, og forsøk på smøring/kjøping av journalist og redaksjon må offentligjøres i bladet. Annonser er selvfølgelig nødvendig da, prissatt etter en fast prisliste gjeldende for alle. Progressiv prising er mulig, ved at mindre annonser er relativt rimelige, slik at en liten importør har en fair mulighet, mens store annonser blir relativt sett dyrere. Uansett skal ikke annonsering innvirke på tester og omtale!

Er i grunnen dette jeg også er redd for når det gjelder å samarbeide med importører, forhandlere osv.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg hjertens enig i at en portal (og evt. et magasin) som fungerer mer som en reklameavis enn en bunnsolid bilstereoportal med høy integritet slett ikke er ønskelig. Derfor må det stilles høye krav til de som tester. Dog må man se på kostnadene forbundet med dette. Dersom dette ikke lar seg gjennomføre uten støtte fra importører og forhandlere mener jeg det bør være en gylden regel at disse ikke skal forvente seg noen form for gjenytelser utover en solid portal, spekket med kompetanse som kan heve miljøet for bilstereo ytterlige.

 

Som Transmedia påpekte er ikke bilstereomiljøet i Norge større enn at de aller fleste kjenner hverandre og etterhvert har opparbeidet seg tette bånd. Endel "kjøreregler" for hvordan man skal forholde seg til problemer som smøring o.l. bør derfor være på sin plass, selv om jeg tror (og håper) de fleste holder seg for gode til denslags. Det kan nok også være en god idè med en form for offentliggjøring av slikt snusk.

 

Noe jeg også er svært enig i er at man også bør teste/skrive om produkter som ikke har norsk importør. Det finnes svært mye spennende ute i verden, og man ville gå glipp av mye moro dersom man låste seg kun til norske importører. Internetthandel er hverdagen for flertallet av brukerne av en slik portal, og bør derfor omfavnes med åpne armer. En god idè ville såklart være om vi hadde klart å sjekke opp litt om de forskjellige nettbutikkenes integritet og pålitelighet, så vi slipper å sende brukerne våre rett i uføret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser med interesse de nye innspillene som er kommet, og har selvsagt noen kommentarer til dette.

 

Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor folk er skeptiske til koblinge mellom en slik portal, og firmaer i bransjen. Problemet er at alle i som her til lands har kompetanse, eller noe som likner, er på ett eller annet vis tilkyttet en importør, eller butikk. Derfor føler jeg det rette er å ta dette til etterettning, men legge opp visse rettningslinjer. Det er derfor jeg har kommet med forslaget at flere av oss importører "eier" portalen med like stor andel, men får med medhjelpere som jobber for oss alle. Målet mitt med dette forslaget, er å få en potal for å øke det generelle kunnskapsnivået, samt holde leserne oppdatert på hva som skjer, hovedsaklig, på det norske markedet. Det finnes nok av blader som omhandler det utenlandska markedet, slik at dette er et svært lite viktig segment syntes jeg. Selvfølgelig vil messerapporter fra CES, SEMA, Sinsheim etc være av interesse å skrive om. De aller fleste fagblader i Norge sliter økonomisk, og er fullstendig avhengig av bidragsytere. Ved at importører selv "eier" portalen, vil vi sikre at alle importører behandles likt. Samtidig vil forslaget mitt om verifisering av testresultat sikre større riktighet.

 

Det viktigste ved en slik portal vil være de ulike fagartiklene og ikke minst intervjuer og reportasjer og pressemeldinger, ikke produkttester. Det finnes desverre alt for få mennesker med konpetanse, og ikke minst utstyr, til å testet et produkt på en skikkelig måte. Derfor vil det være vanskelig å få til skikkelige tester. I det store og hele, kan produktester droppes fullstendig fra portalen, da det som sagt vil være svært vanskelig å gjøre disse gode nok. Jeg er av den oppfattning at en god produkttest skal inneholde målinger. Det er svært få mennesker som har uttstyr til å gjøre skikkelige målinger, og portalen har nok ikke råd til å sende en bestilling til Dr Klippel på en Analyzer enda. Så vil utstyr for å gjøre enkle målinger av forsterkere og annen elektronikk komme i tillegg.

 

mvh

 

Glenn

 

 

Det skal svært mye farging til for å gjøre fagartikler, intervjuer og reportasjer til rene reklamestunts. Ved å ha en redaktør som jobber for leserne, vil han/hun sørke for at useriøse bidrag ikke kommer ut på siden.

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår