Gå til innhold

Bilstereoportal/ online magasin

Ranger emnet


Mr. SQ

Er det interesse for et online månedsmagasin for bilstereo?  

81 stemmer

  1. 1. Er det interesse for et online månedsmagasin for bilstereo?

    • Ja, dette er jeg svært interessert i
      56
    • Ja, svært interessant, og jeg kunne tenke meg å bidra
      18
    • Jeg er bare middels interessert
      5
    • Nei, overhodet ikke interessant.
      2


Anbefalte innlegg

Dersom du mener en sammensetning som minner mye om et aksjeselskap hvor alle investorene har like stor aksjeandel, vil det være nærliggende å tenke seg at alle "investorene" også vil ha like stort utbytte. I dette tilfellet at man skriver tilnærmet like mye om de forskjellige importørenes produkter, får like mye reklameplass osv...

 

Nå er dette ikke noe forsøk på å skape problemer før de i det hele tatt oppstår, OM de i det hele tatt gjør det. På den måten blir man bare sittende i sandkassa å slå hverandre i hodet med spaden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Problemet forsvinner ikke ved å gjøre folk til andelseiere.

 

La oss si at en importør sier at, "nei dette ønsker vi ikke å være med på" så vil da alle produktene de selger bli nedprioritert i henhold til tester osv, som igjen vil føre til "tap" for leserene, samtidig som flere her sier at man også skal ta høyde for produkter i utlandet osv, hvem skal betale for dems reklameplass?

 

Ville jo tro at importører stiller seg skeptisk til at man skal skrive omtaler om produkter som ikke finnes i norge..

 

Derfor burde portalen i begynnelsen drives på dugnad, og jo lenger den kan det jo bedre er det for leserene.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet forsvinner ikke ved å gjøre folk til andelseiere.

 

La oss si at en importør sier at, "nei dette ønsker vi ikke å være med på" så vil da alle produktene de selger bli nedprioritert i henhold til tester osv, som igjen vil føre til "tap" for leserene, samtidig som flere her sier at man også skal ta høyde for produkter i utlandet osv, hvem skal betale for dems reklameplass?

 

Ville jo tro at importører stiller seg skeptisk til at man skal skrive omtaler om produkter som ikke finnes i norge..

 

Derfor burde portalen i begynnelsen drives på dugnad, og jo lenger den kan det jo bedre er det for leserene.

 

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg, men vi må bare innse at det er umulig å opprettholde kvalitet på en slik side uten å innvollvere mennesker tilkyttet bransjen. Norge er i så måte for lite.

 

Det vil være ulemper uansett hvordan man velger å gjøre det. Jeg ønsker bare å bidra til å gjøre dette til en realitet, og kommer derfor med ulike forslag til hvordan dette kan gjøres.

 

Som sagt tror jeg egentlig man bør glemme produkttester med det første.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved at importører selv "eier" portalen, vil vi sikre at alle importører behandles likt.

Vel, du har jo i et tidligere innlegg sagt "piratimportører" og annet "rusk" skal holdes utenfor... Lurer litt på definisjonen din av piratimportør? I henhold til EØS-avtalen er det fullt lovlig å importere og selge merker som allerede måtte ha importør i Norge. Så lenge man sideimporterer fra EØS, bortfaller hele "pirat"-definisjonen. At alle importører vil bli behandlet likt når bare enkelte av importørene eier magasinet, er en fin tanke, men lurer på hvordan det blir i praksis.

De aller fleste fagblader i Norge sliter økonomisk, og er fullstendig avhengig av bidragsytere.

Javel? Omsetningen av blader øker jo? Stadig kommer det ut nye blader, sist nå er MaxPower og Gatebil. Begge riktignok med mye oversettelser og layout fra engelske MaxPower og Redline, men de har jo et marked. Om Lyd&Bilde sliter, forbauser meg ikke det grann.

I det store og hele, kan produktester droppes fullstendig fra portalen, da det som sagt vil være svært vanskelig å gjøre disse gode nok.

I såfall er det nesten bare å glemme hele greia. Ingen gidder å betale for noe, hvis det ikke noen tester der.

Jeg er av den oppfattning at en god produkttest skal inneholde målinger.

Sammenligningstester av produkter hvor man beskriver de lydmessige forskjellene burde da være greie å gjennomføre. Skal man være et magasin for Hvemsomhelst, slik at Hvemsomhelst får litt mer kunnskap om bilstereo, er for mange målinger og tekniske tabeller en fin måte å bli kvitt Hvemsomhelst på ihvertfall. Er ønsket å få flest mulig lesere bør nok formen ligge nærmere WhatHifi enn Stereophile.

Målet mitt med dette forslaget, er å få en portal for å øke det generelle kunnskapsnivået, samt holde leserne oppdatert på hva som skjer, hovedsaklig, på det norske markedet.

Hvorfor vil du at leserne skal holdes oppdatert da? Er det fordi de kjøper for lite av deg, de er så uopplyste at de kjøper noe helt annet fra noen andre og dermed må opplyses (helst fra et fagblad, det blir jo mer troverdig da) om hvor fortreffelige produkter du selger? Litt brutalt sagt, men hensikten min er å få frem hva folk vil tenke når de hører importører er involvert i et magasin.

 

Ville jo tro at importører stiller seg skeptisk til at man skal skrive omtaler om produkter som ikke finnes i norge..

Det er derfor jeg mener at dette må gjøres uten støtte fra enkelte importører. Importørene skal ikke bry seg med hva redaksjonen i magasinet ønsker å teste eller fortelle forbrukerne om. Magasinet skal stå på forbrukernes side og fortelle om og teste hva som finnes på markedet. Og markedet er idag langt mer enn bare hva som tas inn gjennom fabrikkenes representanter i Norge.

La oss si at en importør sier at, "nei dette ønsker vi ikke å være med på" så vil da alle produktene de selger bli nedprioritert i henhold til tester osv, som igjen vil føre til "tap" for leserene

Nøyaktig hva som har skjedd før i Norge, etter at enkelte firmaer ikke ønsket å annonsere i et visst norsk hifi-blad.

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg, men vi må bare innse at det er umulig å opprettholde kvalitet på en slik side uten å innvollvere mennesker tilkyttet bransjen. Norge er i så måte for lite.

F.eks bladet Bil har da journalister som ikke lar seg lede av importører? Å finne noen journalister med sans for musikk og bil, og med evne til å høre forskjeller i lyd mellom produkter, burde da ikke være så vanskelig å finne. Problemet blir driftskapital i oppstarten, kanskje burde et forlag stå bak. Nettopp bladet Bil har jo noen bilstereo-sider rett som det er, så de kunne kanskje forespørres om å øke innsatsen der?

 

Eller hva med å ta en Gatebil/MaxPower/AutoMotor&Sport, og få lisens på å selge tyske Auto-HiFi eller Car Audio på norsk? Med en mindre norsk redaksjon som tilrettelegger priser i artikler, og noen norske reportasjer innimellom?

 

Uansett må importører og selgere holdes unna et sånt prosjekt. Vår oppgave er å selge våre produkter til forbruker. Vi kan ikke være med på eiersiden i noe som skal framstå som et nøytralt opplysningsmagasin, da vil det aldri bli tatt seriøst. Norsk Journalistlag vil neppe anbefale noen av sine medlemmer å ta jobb der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor vil du at leserne skal holdes oppdatert da? Er det fordi de kjøper for lite av deg, de er så uopplyste at de kjøper noe helt annet fra noen andre og dermed må opplyses (helst fra et fagblad, det blir jo mer troverdig da) om hvor fortreffelige produkter du selger? Litt brutalt sagt, men hensikten min er å få frem hva folk vil tenke når de hører importører er involvert i et magasin.

 

 

En slik uttalelse bør du om importør holde deg for god til å komme med. Dette er et direkte angrep på min integritet og setter mine motiver i tvil. Slikt vil jeg svært gjerne ha meg frabedt av aktører som hvertfall ønsker å fremstå som seriøse. Min respekt for deg raste dramatisk etter dette, og er p.t ikke tilstedeværende.

 

Jeg avstår derfor for å gi noen videre kommentar på et slikt idiotisk utsagn.

 

I stedet for å kun være negativ, og kritisere et hvert forslag, ville det kanskje være en idé å komme med litt mer konstruktive bidrag, men det er kasnkje for mye forlangt??

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik uttalelse bør du om importør holde deg for god til å komme med. Dette er et direkte angrep på min integritet og setter mine motiver i tvil.
Vel, det var jo nettopp derfor jeg skrev det, enhver oppegående leser av et importør-drevet magasin, vil tenke nettopp dette! Jeg burde tydeligvis ha understreket at dette nødvendigvis ikke var noe jeg mente personlig.
I stedet for å kun være negativ, og kritisere et hvert forslag, ville det kanskje være en idé å komme med litt mer konstruktive bidrag, men det er kasnkje for mye forlangt??
Det er jo dette jeg prøver å si hele tiden, vi som er i bransjen KAN IKKE starte/drive/eie et bilstereomagasin for forbrukere, være seg på nett eller blad. Det må andre ildsjeler ta seg av. Jeg vil applaudere et hvert tiltak på området, og vil mer enn gjerne annonsere eller levere produkter til testing der, men bare om jeg vet det opererer fullstendig 100% uavhengig av bransjen og annonsører!

 

Uansett kom jeg da vitterlig med et konstruktivt bidrag, om at noen kan søke om lisens til å utgi et utenlandsk bilstereoblad på norsk! Jeg kom faktisk med TO konstruktive bidrag, noen (men ingen i bransjen, det kommer neppe til å bli tatt nådig opp av Bilforlaget... og det er bedre at forbrukerne etterlyser bilstereo-stoff, enn at importører gjør det!) kan forespørre bladet Bil om å øke innsatsen innen bilstereo. Da ville ihvertfall integritet og uavhengighet være godt sikret.

 

Mvh Stian JK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var jo nettopp derfor jeg skrev det, enhver oppegående leser av et importør-drevet magasin, vil tenke nettopp dette! Jeg burde tydeligvis ha understreket at dette nødvendigvis ikke var noe jeg mente personlig.

Det er jo dette jeg prøver å si hele tiden, vi som er i bransjen KAN IKKE starte/drive/eie et bilstereomagasin for forbrukere, være seg på nett eller blad. Det må andre ildsjeler ta seg av. Jeg vil applaudere et hvert tiltak på området, og vil mer enn gjerne annonsere eller levere produkter til testing der, men bare om jeg vet det opererer fullstendig 100% uavhengig av bransjen og annonsører!

 

Ok, da trekker jeg inn piggene igjen, og vi går tilbake til den seriøse diskusjonen. Missforståelser er noe dritt.

 

Jeg har i utgangspunktet intet problem med å følge deg på dine innvendinger. Jeg tror fortsatt en portal o.l kan være forholdsvis nøytral selv om importører står som eiere. Problemet med et "uavhengig" prosjekt, er at det nødvendigvis ikke blir så uavhengig alikevel, dette ser vi med et par av de "uavhengige" Hifi bladene som finnes på markedet. Her er flere av journalistene rimelig langt nede i lommen til et par importører, og slikt ønsker vi ikke. Ved å få med så mange importører som mulig vil sikre så lik behandling som mulig. Importørene skal selvsagt ikke legge seg opp i den daglige driften, men kan bidra ved hjelp av artikler etc, so redaktøren må godkjenne.

 

Men igjen, jeg forstår poengene dine.

 

O.T:

Forresten er det ikke umulig at jeg kontakter deg vedrørende noen dørsider til et par demobiler.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Importørene skal selvsagt ikke legge seg opp i den daglige driften, men kan bidra ved hjelp av artikler etc, so redaktøren må godkjenne.
Den kan jeg være med på, sålenge det opplyses hvilket firma vedkommende jobber for. Å uttale seg "privat" i et slikt magasin blir umulig når man jobber i bransjen. Men å sende inn artikler kan dog enhver gjøre om hva som helst til et hvilket som helst blad. Det er jo sånn en freelance-journalist jobber. Og andre skribent-spirer. :)
Ved å få med så mange importører som mulig vil sikre så lik behandling som mulig. Importørene skal selvsagt ikke legge seg opp i den daglige driften,
Jeg mener nå fortsatt at et totalt fravær av bransjefolk i et magasin vil være den eneste måten å sikre bransjen så lik behandling som mulig.
Problemet med et "uavhengig" prosjekt, er at det nødvendigvis ikke blir så uavhengig alikevel, dette ser vi med et par av de "uavhengige" Hifi bladene som finnes på markedet. Her er flere av journalistene rimelig langt nede i lommen til et par importører, og slikt ønsker vi ikke.
Fullstendig enig. Beklager hvis noen blir oppgitt over at jeg er sterkt negativ til et importør-drevet/eiet magasin, men jeg er grundig lei av disse "uavhengige" hifi-bladene vi har hatt de siste årene. Ikke bare skaper de et skjevt marked for bransjen, hvor "testvinnere" naturlig nok selger i bøtter og spann mens importører som ikke vil kjøpe journalistisk omtale får det tøffere, men forbrukerne blir ikke informert om hva som finnes av alternativer på markedet, tester utført av utenlandske blader gir gjerne helt andre karakteristikker og forbrukerne blir forledet til å kjøpe produkter som kanskje ikke er så bra som de blir fortalt i bladet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er jo å lage en "annonsepakke" som omfatter det samme og koster det samme uansett hvem importør som kjøper den. Som f.eks direkte link til hjemmeside i online magasinet + banner og andre reklame løsninger. Og selvfølgelig kan hver importør kun kjøpe èn slik "pakke" av gangen. Slik vil man få en lik fordeling av reklamen på siden.

 

Jeg er som andre her, litt kritisk til disse testene. Det er jo som Glenn sier, ikke mange med nok kunnskap som ikke på en eller annen måte er tilknyttet en importør eller butikk. Hadde det bare vært så enkelt at alle produsentene brukte den nye CEA 2006 normen på watt, da hadde man hvertfall ikke trengt å teste den oppgitte effekten på produktene, men heller kunne konsentrere seg om lydkvalitet osv ved hvert produkt, og det trenger man jo ikke noe dyre testinstrumenter til:) Kanskje SEAS har noe gammelt testutstyr de vil donere bort?

 

Bare ting er likestilt for alle så syns jeg dette høres ut som ett fint opplegg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Det jobbes med saken! :) Men jeg har endel annet å gjøre også, så det går ikke akkurat lynhurtig.

Det er bra du står på, fanten:) Det får jo bare ta den tiden det tar.

 

Det som kanskje hadde vært noe var å ringe rundt/sende et skriv til alle importørene og høre hvor mange som vil være med å støtte ett slikt opplegg i form av reklameplass osv? Det bør vel legges opp med lik pris for alle, så ikke noen får en voldsom eksponering fordi de har råd til det?

 

Både bilstereoforumet.no og bilstereoforum.no er ledige domener:)

 

Tror dette kan bli skikkelig bra med de rette folkene bak spakene og det er absolutt noe bilstereointeresserte trenger her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du står på, fanten:) Det får jo bare ta den tiden det tar.

 

Det som kanskje hadde vært noe var å ringe rundt/sende et skriv til alle importørene og høre hvor mange som vil være med å støtte ett slikt opplegg i form av reklameplass osv? Det bør vel legges opp med lik pris for alle, så ikke noen får en voldsom eksponering fordi de har råd til det?

 

Både bilstereoforumet.no og bilstereoforum.no er ledige domener:)

 

Tror dette kan bli skikkelig bra med de rette folkene bak spakene og det er absolutt noe bilstereointeresserte trenger her til lands.

 

Hvordan hadde det vært med et lite møte sånn etterhvert. Hvor folk kan hilse på hverandre og snakke sammen. Ikke bare skrive i et forum ;)

 

Vet ikke hvor alle bor engang, men en liten kjøretur skader vel ingen...

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår