Gå til innhold

Volvo242tic: Volvo242 - mitt 242 prosjekt

Ranger emnet

volvo242TIC

Anbefalte innlegg

igår ble stempelfjørene måla, og fila..

ny kam er også på plass..

kryssbolt lagra ligger å godgjør seg i frysern..

siden råden skal presses på kryssbolten (og kald pressing suger) fryser vi kryssbolt lagra, og varmer litt på lille enden på rådenen.. så får vi et kusehår mer åpning..

idag skal overfallslagra måles, veiva i, rådene på stempla, og rådene på veiva..

kjører med hypertec stempel ,så blokka er borra trang, da de utvider seg lite..er flattop stempel, så kan mate litt gass på de..kan nok hende det blir litt gass på sikt..

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • Svar 288
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

en liten update her nå..hvis noen byr seg :wonder det gjør jeg iallefall..hehe

har nå handla inn resten av delene (fint å betale med plastikk så slipper man å se at alle penga blir borte..)

motoren er nå satt sammen, laga braketter for Volvo dynnamo og servo, girkassa på.. i marra blir det montering av gasser, så skal kammen kjøres inn, og motoren prøvekjøres..

ikke i 242'n sia den er langt fra klar, har fått lånt meg en chevelle av en kamerat..så motoren blir testa i den..

blokka,283toppene(som er porta maks,og større ventiler++),nyslipa veiv, og

vektjusterte råder er det eneste som ikke er nytt..ellers er alt nytt..

har jo ikke gidda å kjøpt ny bunnpanne/remhjul sia de jeg hadde var ok..

foreløbig har alt gått smertefritt(untatt i lommeboka da)..heldigvis..

skal få knipsa noen bilder i marra :D

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg og :) alltids morro å se på prosjekter !! V8 er greit det. personlig liker jeg best turbomaskiner, men det er jo skikkelig rått at V8 går så og si rett i 240 da :)

Men EN ting har jeg ikke skjønt ennå. -Hvorfor i huleste skal alle med v8 har automat-kasse :( Må jo ha manuell!

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell er best ja, men tilgangen til manuelle kasser til chevy er dåligere enn automat. Så å si alle amerikanske biler har automat (da kan man kjøre og spise burger uten problem + drikke cola, i tillegg at de ikke gidder å gire). men jeg synes at V8 lyden med automat er tøff. Man gir flatt jern og hører et sammenhengende brøl uten avbrekk.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man leter litt så fungerer det å bruke en T5r kasse! Det er en chevy 5 trinns manuell. Men blir oppgradering p meg der iallefall etterhvert! Lite modifisering så går det lett med en viper kasse som er 6 trinns manuell. Mener betegnelsen på den er T56.

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man leter litt så fungerer det å bruke en T5r kasse! Det er en chevy 5 trinns manuell. Men blir oppgradering p meg der iallefall etterhvert! Lite modifisering så går det lett med en viper kasse som er 6 trinns manuell. Mener betegnelsen på den er T56.

-Ser her ja, visste det var noe !

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit nok at man mister hester med automaten..men automaten girer iallefall kjappere enn du gjør med manuell.. syns egentlig ikke noe om automat selv,men på v8er går det ann..

hadde valget mellom manuell og automat nå, og bestemte meg for å teste automat..syns jeg det er for ræva blir det manuell..

bilder kommer i marra..har isdn så tar evigheter, gidder ikke å uploade nå..

kan jo også nevne at innkjøring av kam etc. gikk bra :D kammen gikk seg ikke ned, nesten ingen lekasjer (litt fra toppdeksel ene sia,og i bunn av register deksel) dette er nå fiksa..

ellers gikk det bra..måtte lage en anordning med ekstra vanndunk i tillegg til radiatoren,da denne er for dårlig til å stå på 2000rpm i 20min..er ikke den radiatoren som skal i volvoen heller forøvrig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og liker du ikke automat så skal jeg etterhver selge min 5 trinns manuell. Ingen aning på pris enda!

hmm, hadde vært digg med manuell på r6'en min..

men, egentlig tror jeg det hadde vært diggere med pustehjelp iform av skrukompressor :)

ellers: t56 går ikke rett i en 240!

bw t56 er ikke bare levert i viper, også i corvette!

viper har sterkere synkroringer.. skal visst duge til 700hk og masse nm.

tremec kassene tåler gjerne mer tror jeg..

T56 i volvo 240!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at T56 ikke går rett ned i en 240, men det er ikke så mye arbeid for å få den i. Gjør litt ekstra for å få den kassa. Men først må den forsterkes litt ;) 700 hk blir ikke nok :)

http://www.ttcautomotive.com/English/products/T-5.asp

http://www.ttcautomotive.com/English/products/T-56.asp

du får ca. 70kg ekstra vekt..

dette er jo den idèelle kassen:

http://www.ttcautomotive.com/English/products/TKO.asp

spørs hva den koster!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider