Gå til innhold

HK vs NM! Trenger litt info =)

Ranger emnet


Speedy=)

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer ganske enkelt på hva NM gjør for bilen kontra HK. Hva gir bilen mest av aksellerasjon, ytelse etc... Hva er viktigst å ha mest av med tanke på å ha en bil som skal dra?

 

Av det jeg har forstått virker det som om det er NM'ern... Når folk bytter chip på bil virker det som om det er Nm'ern som er mest interessant, men jeg vet at HK betyr utrolig mye, jeg skjønner bare ikke helt hva som gjør hva for motoren... Eneste jeg vet er at dieselbiler er "sterke" og at de har mer NM enn bensinbiler, men hva betyr "sterk"...?

 

Takker for all info :pray

 

Speedy

99 Mitsubishi 3000GT US-Spec selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en eller annen tråd her ble det postet en link til noen artikler som Torbjørn Lindstrøm har skrevet. Der stod det mye god informasjon om hk vs nm og trimming og sånn. Den linken tror jeg hadde forklart deg det meste. Jeg har desverre rotet den bort. Kan noen venligst poste den linken her? Ikke bare den som omhandler hverdagsakselerasjon, men den siden hvor der var tre forskjellige artikler..

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo tygge litt på det supernorske ordet "seigdragningsevne" (for dreiemoment) :)

 

 

Jeg vil heller si det sånn at seigdragningsevne er et resultat av mye dreiemoment.. En motor med mye dreiemoment kan du slippe ned på turtall, og når du gir gass kommer den likevel igjen selv med stor belastning. Det vil jeg kalle seiglivet. En motor kan ha mye toppeffekt, men lite dreiemoment på lavt turtall, da dauer den med belastning på lavt turtall..

 

 

The Edge

 

Edit: Ja, glemte "på lavt turtall" i slutten på første setningen her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg legge til at det er relevant for god seigdragningsevne at du oppnår maks dreiemoment lavt nede i turtallsregisteret og beholder det etterhvert som turtallet øker.. har du maks dreiemoment ved 2000 rpm og beholder det til 4500 rpm så har du en motor med god seigdragningsevne.. I motsatt tilfelle: oppnår du først maks dreiemoment ved feks 5000 rpm kan man si at motoren ikke er særlig god på seigdragning, men er heller mer en turtallsmotor som gjerne må kjøres litt mer aktivt...

 

Turtallspunktet for maks dreiemoment og maks antall HK trenger ikke være det samme.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og kikk litt på disse linkene over moment og effektkurver:

 

Først et par turtallsmotorer.

 

http://www.squadra-tuning.com/English/EN_alfa_33_16v.htm

 

http://www.squadra-tuning.com/English/EN_alfa_156_25_V6_24v.htm

 

Så et par med momentet lavt på skalaen.

 

http://www.squadra-tuning.com/English/EN_alfa_155_Q4.htm

 

http://www.squadra-tuning.com/English/EN_alfa_155_V6.htm

 

http://www.squadra-tuning.com/English/index-EN.htm

 

Viss du ser på kurvene følger effekt og momentkurva hverandre, og det er fordi at effekt er et resultat av moment per tidsenhet (dvs. turtall)

 

En motor på en liter og 100 hk/ 100 Nm på 7000 rpm vil med utveksling 10:1 ha 1000 Nm på hjula ved 7000 rpm, men det vil gå veldig seint

 

En motor på 6 liter 300 hk ved 5500 rpm og 500 Nm ved 3000 rpm trenger kun ei 2:1 utveksling for å klare 1000 Nm på hjula og vil dermed gå mye roligere.

Men begge vil klare å trekke det samme lastet, men den motoren med mest hk klarer det fortest.

 

Eg trur faktisk at dei fleste her inne har meir moment på trøeme på sykkelen enn på motoren i bilen, men siden turtallet er så lite og effekten dermed blir minimal går bilen en del fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at hvis man har en arm på en meter (latmannsarm) og belaster denne med 1kg, så har man 1nm. Arrester meg hvis jeg tar feil, men etter mine beregninger må du endten være veldig tung, eller ha en litt spesiell sykkel for at det skal bli noe serlig moment av det...

'88 Porsche 944 Turbo S Silver Rose

 

Porsche Club Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at hvis man har en arm på en meter (latmannsarm) og belaster denne med 1kg, så har man 1nm. Arrester meg hvis jeg tar feil,

 

Du tar feil. Belaster du den metersarmen med 1 Newton, så har du en Newtonmeter. 1 kg gir 9.81 Newton rettet mot bakken. (Graviteten)

Ergo har du 9.81 Nm med en kg på en meters stang.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, nå husker jeg. Du har rett.

 

Tror fortsatt karen skal være tung for å generere veldig mange NM på sykkelen.

 

Ca 20 cm fra kranken til pedalen. klarer han å presse 100kg, genererer han da ca 200NM. Det er jo mer enn jeg tenkte meg, men jeg har 500NM på veiva, så jeg mangler i allefall litt..

 

Men jeg tar poenget..

'88 Porsche 944 Turbo S Silver Rose

 

Porsche Club Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår