Actros Skrevet Juli 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2005 Har et problem med AC på bilen min, det virker nemlig ikke. Har prøvd å feilsøke litt selv nå, men å finne feilen uten å ha koblingsskjema eller annen verkstedlitteratur er jo som å finne nåla i den berømte høystakken. Det jeg har kommet fram til er at kompressoren kobler ikke inn. Dette styres av et rele, og når jeg tar en ledning mellom 30 og 87 i releholderen så slår kompressoren inn. Prøvde å kjøre en liten tur med denne tjuvkoblingen, og da funker det fint. Har også målt meg fram til at releet har jording, men det får ikke styrestrøm (+) til å slå inn. Har sjekka at ledningene rundt bryter og ved releholderen ser greie ut, og har sjekka at ledningene er skikkelig på på alle sensorer jeg finner. Og siden jeg ikke vet mer om systemet så er dette liksom det eneste jeg kan gjøre. Om noen har tips om hva mer jeg kan sjekke så mottas dette med takk. Om noen sitter på et koblingskjema eller noe annet relevant så mottas det og med takk. Bilen er en Rover 45, 2001 modell. Har forstått det sånn at kompressoren ikke skal gå hele tiden, men koble seg inn og ut med jevne/ujevne mellomrom. Er det ofte den skal koble seg inn/ut? Og hva er hensikten med det? Hva skjer om jeg tjuvkobler så den står innkoblet hele tiden? Tåkelysreleet står nemlig rett attmed AC-releet, og da er det fristende å lure til seg styrestrøm derifra og sette inn på AC-releet slik at jeg kan koble kompressoren ut/inn med tåkelysbryteren. Da kan jeg f.eks. la AC gå til det er levelig inni bilen og så koble ut til det blir for varmt igjen. Høres dette ut som en plan, eller kommer jeg til å ødelegge noe med dette? Denne nødløsningen vil da brukes i maks et par uker, da skal bilen uansett på service med mere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondie Skrevet Juli 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2005 Gjer du det kan du i verste fall blåse kompressoren. Og då snakker me fort 4-5000 kr + arbeid å skifte den. Siter MK3 2001 Ford Mondeo 2.0 - ex politibil Mk3 2002 Ford Mondeo 1,8 - bytta inn MK1 1994 Ford Mondeo 1,8 - solgt 2004 Chrysler Voyager 2,4 SE - firmabilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggy Skrevet Juli 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2005 Grunnen til at den kobler ut og inn er for å regulere kjølekapasiteten. Akkuratt som at kompressoren på kjøleskapet ditt starter og stopper. Jo større behov, jo lengre gangtid har den. Om den låses i på-stilling blir det kaldere og kaldere inntil balanse oppnås. Dette sliter en del på kompressoren, men jeg tror nok du skrur av ac før den går......Med mindre du sitter i varmedress sommerstid, da! Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagnusVW Skrevet Juli 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2005 Har du sjekket termostaten? Siter 97 Audi A4 Avant 85 Golf II - *Vraka* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros Skrevet Juli 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 Har du sjekket termostaten? Nei, har ikke det. Hvor sånn ca står den da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagnusVW Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 Har aldri vært borti rover, så det vet jeg desverre ikke. Uansett må den jo ligge en plass i signalveien, så det skal ikke være så vanskelig å finne den. Siter 97 Audi A4 Avant 85 Golf II - *Vraka* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertR Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 er der nok gass i annlegget? hvis ikke vil det også føre til at komressoren ikke kobler inn... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelroger Skrevet Juli 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2005 Hei. Årsaken att komprssoren din kobler ut og inn kan være stort sett to årsaker.at mengden veske eller att trykket i systemet ditt har fallt.Det gjør att den ikke starter.Skjelden og aldri att det er elektro feil på ac,driver med det daglig.Att den kobler inn å ut er litt forskjellig bil til bil,noen har det sånn for slitasje,men ikke alle merker har det.Så dra til ett autorisert ac verksted å få de til å sjekke mengde og trykk på systemet ditt,så ordner det seg sikkert :fuckme2: OgIKKE,gjentar IKKE tvangskjør den,da snakker vi maaaaange tusenlapper!!!!!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbokano Skrevet Juli 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 16, 2005 er nok mest trolig det er lite væske på anlegget ja,da vill lavtrykksventilen slå til og nekte kompressoren å starte.. Siter Quattro driftsquad! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros Skrevet Juli 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 16, 2005 Oki, takk for svar. Skal få sjekket om det er nok væske, så får vi se. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Juli 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 16, 2005 AC min fungerer heller ikke, ingen ting skjer når jeg trykker på brytern inne i bilen, lampa på bryteren lyser den å ingen ting skjer. Tok og pressa litt på ventilen i motor rommet, og der kom det ut en liten fis,som ikke varte lenge:p Så jeg har nok samme problem som deg, running on empty ;) Går det ann å fylle på selv, kjøpe en beholder og fylle på? Vet hvor stort trykk det skal være, for alt står på klistermerke under panseret. Opelroger?? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondie Skrevet Juli 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2005 AC min fungerer heller ikke, ingen ting skjer når jeg trykker på brytern inne i bilen, lampa på bryteren lyser den å ingen ting skjer. Tok og pressa litt på ventilen i motor rommet, og der kom det ut en liten fis,som ikke varte lenge:p Så jeg har nok samme problem som deg, running on empty ;) Går det ann å fylle på selv, kjøpe en beholder og fylle på? Vet hvor stort trykk det skal være, for alt står på klistermerke under panseret. Opelroger?? Er best å la eit kjølefirma eller evnt. ein bilverkstad som har utstyr til det ordne dette Siter MK3 2001 Ford Mondeo 2.0 - ex politibil Mk3 2002 Ford Mondeo 1,8 - bytta inn MK1 1994 Ford Mondeo 1,8 - solgt 2004 Chrysler Voyager 2,4 SE - firmabilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fartstripa Skrevet Juli 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2007 kan nok tyde på at det er lavtrykkspressostaten som har slått ut ja. som opelroger sier så stemmer det ikke at det kan være to feil. lavt trykk og lite væske er samme feilen. Det du kan ha gjort ved å tvangskjøre den er å trekke fuktighet inn i systemet hvis lekasjen er på lavtrykkssiden. By the way, jeg er kuldetkniker og har utstyr for fylling. rimelige priser. Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.