Gå til innhold

GTI 16v eller GTI G60 ?

Ranger emnet


Ole-H

Anbefalte innlegg

Fordeler 16V:

Driftsikker

Sterk motor

Billigere i innkjøp og i drift enn G60

 

Ulemper 16V:

Tung

PL-utgaven har bare 129 HK.

 

Fordeler G60:

G-lader! :)

Lettere enn 16V (skyt meg om jeg tar feil)

Sterkere ved høyere hastigheter

Forholdsvis enkel å bygge om til turbo, om du ønsker

 

Ulemper G60:

Bilen må kjøres varm før man kan kjøre "vanlig"/fort (for ikke å ødelegge G-laderen)

G-laderen er relativt dyr å overhale (noe som må gjøres oftere om man kjører mye stygt)

G-laderen er dyr i innkjøp

 

Mulig at noe er feil..

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler 16V:

Driftsikker

Sterk motor

Billigere i innkjøp og i drift enn G60

 

Ulemper 16V:

Tung

PL-utgaven har bare 129 HK.

 

Fordeler G60:

G-lader! :)

Lettere enn 16V (skyt meg om jeg tar feil)

Sterkere ved høyere hastigheter

Forholdsvis enkel å bygge om til turbo, om du ønsker

 

Ulemper G60:

Bilen må kjøres varm før man kan kjøre "vanlig"/fort (for ikke å ødelegge G-laderen)

G-laderen er relativt dyr å overhale (noe som må gjøres oftere om man kjører mye stygt)

G-laderen er dyr i innkjøp

 

Mulig at noe er feil..

 

Hva er PL utgaven for noe?

 

Det er vel bare og kjøre normalt med g60`n til han blir varm, eller må man kjøre veldig veldig forsiktig?

 

BHvor mye koster det ca. og overhale g-laderen, og hvor ofte ved pen kjøring?

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

 

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16V kom i to utgaver. Den før 89 hadde motoren med motokode KR,og hadde 139 ville heste. I 89 kom nye regler,og da måtte de gjøre om på motoren,sette på katalysator og gjøre om litt i det elektriske anlegget. Denne motoren har motorkode PL og 129 hester. 10 hester forsvinner i katalysator og slappere kammer om jeg ikke tar helt riv ruskende feil. Er vel også noen forandringer i innsugsdiameter. Mindre innsug på PL enn på KR..

(Correct me if i'm wrong!)

 

Når det gjelder å kjøre varm G60,så er det først og fremst for å få opp varmen i olja før man begynner hardkjøret. Ladern må ha god smøring og olje. Å kjøre den varm er jo noe man gjør de første 10minuttene av kjøreturen. Kjøre rolig og ikke gi på hardt osv. Når oljetempen har kommet seg opp dit den skal,så er det bare å kjøre flatt jern.

Serviceintervallen varierer for hvordan du selv behandler motoren og G-ladern.

Hvis ladern er overhalt hos en som er flink og vet hva han driver med så er det godt mulig å kjøre 40000km-+ før neste overhaling.

 

mvh

- 85 VW Golf G60 8vT

- 87 VW Golf II 1,8 (Solgt)

- 69 VW Boble (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå at 16V KR er den mest driftsikre.

 

En standard overhaling av G-ladern koster litt over 5000 kroner. Pris og kvalitet varierer fra hvem som utfører jobben.

Har ikke erfaring med G-ladere, men jeg er ganske sikker på at Frode G. aka Polo Classic her på forumet gjør en meget bra jobb.

 

Som sagt må oljen kjøres varm. Frode snakket om at man burde holde seg under 3000 rpm frem til det ble grei temperatur. Dette er svært rolig kjøring, men det er vel en vanesak. Med mindre ladehjul bør man holde enda lavere turtall.

 

Leste også et annet sted hvor det stod at ny/nyoverhalt G-lader ikke skal kjøres noe særlig over 3000 de første X antall kilometerene. Husker ikke hvor langt.

Tipper Frode kan gi deg et bedre svar.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå at 16V KR er den mest driftsikre.

 

En standard overhaling av G-ladern koster litt over 5000 kroner. Pris og kvalitet varierer fra hvem som utfører jobben.

Har ikke erfaring med G-ladere, men jeg er ganske sikker på at Frode G. aka Polo Classic her på forumet gjør en meget bra jobb.

 

Som sagt må oljen kjøres varm. Frode snakket om at man burde holde seg under 3000 rpm frem til det ble grei temperatur. Dette er svært rolig kjøring, men det er vel en vanesak. Med mindre ladehjul bør man holde enda lavere turtall.

 

Leste også et annet sted hvor det stod at ny/nyoverhalt G-lader ikke skal kjøres noe særlig over 3000 de første X antall kilometerene. Husker ikke hvor langt.

Tipper Frode kan gi deg et bedre svar.

 

Menne om det er byttet over til turbo. Vil dette være bedre en g-lader når man tenker på levetid på motor?

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

 

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For no tull!!!! Gå for 1.3L! hehehe...

 

Men uansett, en kamerat av meg hadde g60, og den hadde problemer med g-laderen stort sett HELE tiden! Og den ekke voldsomt billig å bytte ut....

 

Om man ikke tar vare på den blir den ødelagt. Sånn er det bare.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga min 16V 5000km med EKSTREMT(!) hard kjøring...ingen problemer som helst med motoren eller noe annet, men den var i veldig god stand da.. Hadde åpen luftfilterboks og 2.5" eff.anlegg med 3" DTM-potte.. Halvparten av argumentet for å gi gass var lyden, og den andre halvparten var tørre, fine og tomme veier midt på natta :D :D

 

Etter at jeg solgte den (angra som en hund) gikk den ytterligere 15000 passelig harde km før den ble kræsja.. Oljeskift ble utført hver 5000km med Castrol olje.. Da jeg kjøpte bilen hadde den gått 203.000km..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår