Gå til innhold

Innkjøring av motor...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hey hey...

 

Motoren min er nå overhalt og masse nye deler på, og de fleste sier litt forskjelling når det gjelder innkjøring. Åssen skal jeg kjøre inn motoren, vanlig kjøring og gasse på litt hardt noen ganger ? i såfall hvor høyt skal jeg dra den ?

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting du bør sjekke:

 

* Bytta kam/løftere? (Gjelder kun vanlige, ikke rulle-løftere)

Følg bruksanvisninga om hvordan innkjøring skal gjøres - typisk 20-30min med turtall mellom 2000-4000rpm, UMIDDELBART etter første start... Tomgang er visst det verste kam/løftere kan oppleve som "jomfruelige". (Har selv kjøpt en motor med ny trimkam, som "gikk flat" etter kort tid pga feil innkjøring)

 

* Nye stempelringer? Igjen, følg bruksanvisninga om hvordan motoren skal kjøres for å "sette" eller kjøre til ringene fort, før ruheten etter honinga blir slitt vekk. Gjør den det FØR ringene har satt seg, kan du slite LENGE med oljeforbruk, da de ikke klarer å slites til mot en "glatt" overflate. Bestemorkjøre kan være ille her også altså. Siste Chevy SB jeg monterte sammen med nye ringer, sto det skulle kjøres 3 (eller 10?) ganger med fullt pådrag, fra 35 til 50 mph, uten nedgiring. Sånn sett har du det lettere med din manuelle kasse, enn å prøve dette med automat (som jeg gjorde - hekte av vaieren på th350)

 

Har hørt andre steder at motoren skal kjøres hardt, men ikke grisekjøres. Gjerne fullgass aks i ett gir, motorbrems ned, så aks opp, osv. Da blårøyken gir seg kan du stoppe (eller er tom for olje :boxing )

Mener dette ble nevnt i en annen tråd (bare å søke).

 

Ellers er disse to tingene de 2 med størst viktighet for videre drift av motoren, selv om det er masse andre glide/slite/friksjonsflater som skal "gå seg til" i en ny motor, eller hvor det er bytta masse deler.

 

Og det er fortsatt lov å bruke fornuft! :) (Selv om det er vanskelig å holde igjen når kompiser vil se/høre/kjenne hvordan den nye motoren går :()

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting du bør sjekke:

 

* Bytta kam/løftere? (Gjelder kun vanlige, ikke rulle-løftere)

Følg bruksanvisninga om hvordan innkjøring skal gjøres - typisk 20-30min med turtall mellom 2000-4000rpm, UMIDDELBART etter første start... Tomgang er visst det verste kam/løftere kan oppleve som "jomfruelige". (Har selv kjøpt en motor med ny trimkam, som "gikk flat" etter kort tid pga feil innkjøring)

 

* Nye stempelringer? Igjen, følg bruksanvisninga om hvordan motoren skal kjøres for å "sette" eller kjøre til ringene fort, før ruheten etter honinga blir slitt vekk. Gjør den det FØR ringene har satt seg, kan du slite LENGE med oljeforbruk, da de ikke klarer å slites til mot en "glatt" overflate. Bestemorkjøre kan være ille her også altså. Siste Chevy SB jeg monterte sammen med nye ringer, sto det skulle kjøres 3 (eller 10?) ganger med fullt pådrag, fra 35 til 50 mph, uten nedgiring. Sånn sett har du det lettere med din manuelle kasse, enn å prøve dette med automat (som jeg gjorde - hekte av vaieren på th350)

 

Har hørt andre steder at motoren skal kjøres hardt, men ikke grisekjøres. Gjerne fullgass aks i ett gir, motorbrems ned, så aks opp, osv. Da blårøyken gir seg kan du stoppe (eller er tom for olje :boxing )

Mener dette ble nevnt i en annen tråd (bare å søke).

 

Ellers er disse to tingene de 2 med størst viktighet for videre drift av motoren, selv om det er masse andre glide/slite/friksjonsflater som skal "gå seg til" i en ny motor, eller hvor det er bytta masse deler.

 

Og det er fortsatt lov å bruke fornuft! :) (Selv om det er vanskelig å holde igjen når kompiser vil se/høre/kjenne hvordan den nye motoren går :()

 

Heisan... bra svar. :)

 

Har ikke byttet kam, bare nye stempler og ringer,løftere,vippearmer,støtstenger,tenningsbox, gått ifra 0.030 til 0.040 overborr og såklart byttet alle lager samt dreid svinghjul og ny clutch...

 

Hva er din konklusjon ? Kjøre "normalt" også gi på litt noen ganger opp til 4500 rpm ca ? (sperra står på 4500 ser du ) Også gradvis høyne sperre ettersom milene går ? Hvor lenge "må/bør" jeg kjøre den inn ?

 

Jeg har bare kjørt ca 10 mil med den ennå, og ja, masse spørsmål :D

 

Takker masse for svar !

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her har jeg nevnt før; motoren bør få fullt turtall så snart som mulig for å "kjøre inn" stempelfjører/sylindre. Gjør du ikke det vil du lage en ørliten slitekant i sylindrene på det nivået stemplene når ved f.ex. 4000omdr.

Ved høyere turtall når stemplene littegrann lengre, og stempelfjørene avrundes mot slitekanten. Det her finner du mer om på performanceforumet jeg viste deg.

 

Så lenge du ikke plager motoren bør den kjøres normalt friskt :drive2

1964 Ford Fairlane 500 RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tja, det beste hadde jo vært å sett hva produsenten av ringene mener, men man får jo bare gjøre det beste ut av det!?

 

Ca 10mil alt? Vel, ingenting er "for sent", men det gir best effekt tidlig etter honing, å "sette" ringene litt. Min mening, ikke bibelen: Dra noen harde pull mellom 2-4K, eller 2.5-4.5K hvis kammen din er "uggen" på lave turtall. Kjør vanlig (IKKE som bestemor, men maks 75% pådrag, og sjelden fullgass - i såfall kort) videre til ca 50mil... Bytt olje + filter igjen - nyt!

 

Her kan du få like mange meninger som svar, så spør gjerne noen motorbyggere hva de anbefaller kunder. Ellers: Dette med fornuften igjen :)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tja, det beste hadde jo vært å sett hva produsenten av ringene mener, men man får jo bare gjøre det beste ut av det!?

 

Ca 10mil alt? Vel, ingenting er "for sent", men det gir best effekt tidlig etter honing, å "sette" ringene litt. Min mening, ikke bibelen: Dra noen harde pull mellom 2-4K, eller 2.5-4.5K hvis kammen din er "uggen" på lave turtall. Kjør vanlig (IKKE som bestemor, men maks 75% pådrag, og sjelden fullgass - i såfall kort) videre til ca 50mil... Bytt olje + filter igjen - nyt!

 

Her kan du få like mange meninger som svar, så spør gjerne noen motorbyggere hva de anbefaller kunder. Ellers: Dette med fornuften igjen :)

 

hmmm...får ta noen telefoner imorra ja, alle mener litt forskjelling og det var akkurat derfor jeg lagde tråden. :D

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 426hemi

kjør 100 mil med under 1/3 gass og ca max 3000 rpm (for å kjøre inn lagere).

Deretter kjører du inn ringa: dra på ganske hardt noen ganger.

Bytt olje og kjør vanlig.

Kjører du hardt med engang risikerer du å smelte ned/ få smelteflekker på lagerene dine, det er ikke lurt.

Er ikke vanskeligere enn dette. Har du bytta kam og løftere må følger det vel med innstruksjon på delene (tomgangskjøring 20min el noe).

Har selv akkurat kjørt inn motoren min, kjørte 100 mil før bånn gass den fungerer som bare det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei...

 

Snakket med Sarpsborg motorverksted istad og han sa at jeg bare skal gjøre som jeg gjør nå, kjøre ganske pent men ikke på lavt turtall, helst ikke under 2000, og ikke overdrive på turtallet heller, han syntes det hørtes veldig bra ut med sperre på 4500 rpm nå, og deretter sette den opp etterhvert...:)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår