Gå til innhold

Svakheter på sierra


artex

Anbefalte innlegg

ikke NOE negativt å si om DOHC-maskinen?? Har dere røyka alle mann?? nå skal jeg fortelle dere en liten historie. det var en gang en pappa som het Per. han hadde en 92-modell Sierra stv, litt sliten i lakken i grunn, men med en bensingjerrig DOHC maskjin som han var fornøyd med. så en dag røyk toppakninga på vidundermaskina og han klødde seg i hodet. ford ville ha ~5000 for jobben så her måtte Per skru selv. etter nytt toppakningssett til 2000kr, og ha sendt toppen til planering, ble det montert sammen igjen og det fungerte fint en stund. så røyk registerkjedet pga. en strammer som ikke likte seg, og den fine DOHC maskina totalhavarerte. Så var det bare å finne seg en byttemotor fra en DOHC 4x4 og bytte bunnpanne og være 45oo,-kr fattigere.

 

Så litt senere kom det en sønn som het Harald inn i ford-verdenen. Han hadde en slik en "sedan" med 4 dører. en riktig kul ungdomsbil egentlig som skulle bli ganske fet etterhvert.. også der satt det en vidundermaskin, og det var han veldig glad for når han dro og kjøpte bilen...RØVERKJØP ropte han. og bilen var fin den, men motoren røyk jo selvfølgelig toppakninga etter ca. 180k, og det var så dyrt mente han at han kjørte til den motoren ikke ville mere. Så bar det til Lørenskog og hente seg en ny DOHC motor...et rimelig eksemplar til 15oo,-kr, gått 160k. Fornøyd kjørte han hjem og noen uker senere hadde han satt i motren, og alt var godt i 2 uker. Etter den tid var han sikker på at toppakningen var røket IGJEN, og han forbannet DOHCen. Så da var det bare å bite i det sure eplet og ringe Ford og bestille toppakningssett til 2ooo,-kr. Og sende toppen til planering...det koster å være kar. I ettertid konstanterer han at det er en god del oljeforbruk på den nye motoren... :(

 

 

Men phet lyd med powerfilter og litt eksos? Ja.

 

Går den BEDRE, rimeligere, og penere enn OHC? Ja.

 

Lærer du ufrivillig å bytte toppakning? Ja..

 

Er det en problemmotor??....Ja.

 

Reduserer dette innlegget markedsverdien av nevnte biltype? (forhåpentligvis ikke..)

 

 

Peace out, y'all

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppakningen skal ikke ryke uten videre.. Den ryker når motoren blir for varm, man må jo selv passe på at kjølevannet ikke koker.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår