Gå til innhold

Gamlinger i trafikken...

Ranger emnet

CoilOver

Anbefalte innlegg

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det beste er de som ligger i 50-60 i 70-80 sonen, får å så fortsatt holde 50-60 når de kommer i 40 sonen.....

Er veldig enig der det må jeg bare si, det er absolutt helt merkelig at de får seg til å gjøre slikt. Har vell med at de ikke følger no med på speedometeret i det heletatt...

Ellers har jeg ei bestemor på 79år som er helt på stasjon, hun skjønner at hun ikke tilhører eliten av sjåfører på veien og kjører gjerne akkurat i fartsgrensa eller maks fem under såvidt jeg har sett. Hun kjører ut på en avkjørsel om mulig så snart det har blitt 3-4 biler bak seg fordi det da begynner å bli vanskeligere for folk å kjøre forbi selv om det kommer en rettstrekke så rekker ikke alle liksom.

På andre siden av familien har jeg dog en bestefar som er helt loco, han var ofc ikke så gale når han ikke besto legesjekken for 3-4 år siden og mistet førerkortet, men han var nok redusert til at han ikke hadde lagt merke til at førerkortet hans faktisk var utgått for tre måneder siden når vi oppdaget det. Vi hørte dog en del rundt med folk som bruker å kjøre på bygdeveien der han bodde de siste årene han kjørte. De sa han kjørte litt midt på veien men at han alltid kjørte langt ut og stoppet helt om han møtte en bil eller at det kom en bil bak han. Slapp alltid forbi, og gjorde sånnset ikke noe galt. Han kjørte dog rolig der han følte for det, men var det 80-90 over fjellet så ga han gass og kjørte på;)

Det skaper jo en viss forestilling om hvor stor forskjell det kan være, og at det derfor trengs grundigere kontroll på de eldre.

Jeg vet tilfeldigvis at det er normalt å spørre de som kommer til sjekk om hvilken uke dato og år det er for å se om de er klar i hode. Det blir for lite mener nå jeg.

Å dere som klager over hvordan unge sjåfører driver på, det er da rimelig normalt at man prøver ut litt i starten for å se hvordan det funker. At noen ikke kjenner sine egne grenser kan ikke alle lide for.

Slik jeg ser det er det staten som må ta på sg skylda for en mengde av trafikkdrepte og skadde her i landet. De bruker for lite penger på vei og bygger ikke tryggest mulige veier, de bygger billigst mulig!

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående eldre folk, så syns jeg at det skulle vært normalt, med en 45 min tur med en kjørelærer hvert 2. år for å sjekke at de kan kjøre trygt i trafikken. Holder ikke med en legesjekk, hvor de sjekker helsa og klarhet i topp etasjen, når refleksene har dratt til havs!

Angående de yngre, så ja de fleste kameratene mine er glade i fart, noen er mer bevisst på hvor trygt det er, mens andre kjører utrygt til tider. Men dette vil ikke forandre seg noe spesielt om man flytta alders kravet til 20, 22, 25 år. Siden det blir nytt, moro og oppsiktsvekkende uansett.

Jeg har sett flere ganger gamlinger i prosche osv, selv om sniler av gårde i 40 km/t i 50-sona, og like irriterende det når jeg tenker at han har nok aldri kjørt raskere enn 100 km/t med bilen.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste med gamlinger i trafikken er at de er livredde for akselerasjon. (0-100 på 4 minutter:D) Må jo skjønne at de skal bruke fartsøkningsfeltet (heretter FØF) for å komme opp i samme fart som resten av trafikken, men de akser fra 30 til 50 i 80 sonen og skifter felt lenge før FØF er slutt. Må jo kjøre forbi i FØF for å komme fram.

94 BMW E36 316i compact

94 Opel Astra 1.6si sedan (Død)

8? Lånt Ford Fiesta 1.0 Idiotibil (Pyntet med teip og levert tilbake)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en gamling en gang, rundt 70-80 år med høreapparat og greier i en Sierra cosworth. Måtte se to ganger da jeg først så sjoføren.... Han kjørte ikke akkurat svin, men holdt fartsgrensen. Bilen var btw veldig orginal.

Jeg satt på lasse's i bamble kommune, da jeg så heftig med bremselys i den store rundkjøringa, var en med en el-bil som kjørte mot enveiskjøringa.. det er nok sjakktrikset:coplight

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider