Gå til innhold

Bygge motor

Ranger emnet


AC^

Anbefalte innlegg

Skal bygge motor å da har jeg tenkt på å handle ei borra (97mm) B230FT (93 mod) blokk, smidde wiseco stempler, smidde H profil stålråder og ei smidd B23 veiv. Noen som har noen formeninger om åssen dette vil komme til å fungere? Har tenkt til å dra ut en plass mellom 300 og 400 gamp... Men denne bunndelen skulle vel kunne tåle 500? Er 97mm litt mye borring på denne blokka?

Ellers har jeg lurt på å bruke 531 topp med større eksosventiler og større forbrenningskammer...

 

Trenger forresten ei Getrag 265 kasse hvis det er noen som veit om ei!

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, veit den må jo da slipes, men alternativt hadde det jo gått ann å bruke ei B23 blokk. Er litt usikker på om det vil holde med så mye som 97mm borring... Blir så jævelig dyrt i maksinering osv hvis en skal bruke ei B230FT blokk veit...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde da holde langt til 3-400 gamp det der.

 

Original, renovert, og balansert bunndel holder til 350hk bare så du vet det, og folk har kjørt med mer enn det.

Jeg må si jeg syns det er litt bortkasta å bruke så mye penger på 3-400 gamp. notin

 

Det du også kan vurdere er B23ET bunndel, original stempler og råder her holder jo til 400hk. Renovert og balansert.

 

Og 97mm er litt i meste laget er det ikke? Må jo spesialbestille stempler for den dimmen. Blir veldig tynne sylindervegger også.

 

Jeg ville satsa på en overhalt B230FK/FT eller B23ET med original innmat, blir ekstremt mye billigere, og holder for de kreftene du vil ha.

Med originalborring, så får du den hona og kjøper nye ringer. Mange som mener at man burde unngå borring så lenge ikke blokket er helt utslitt.

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde da holde langt til 3-400 gamp det der.

 

Original, renovert, og balansert bunndel holder til 350hk bare så du vet det, og folk har kjørt med mer enn det.

Jeg må si jeg syns det er litt bortkasta å bruke så mye penger på 3-400 gamp. notin

 

Det du også kan vurdere er B23ET bunndel, original stempler og råder her holder jo til 400hk. Renovert og balansert.

 

Og 97mm er litt i meste laget er det ikke? Må jo spesialbestille stempler for den dimmen. Blir veldig tynne sylindervegger også.

 

Jeg ville satsa på en overhalt B230FK/FT eller B23ET med original innmat, blir ekstremt mye billigere, og holder for de kreftene du vil ha.

Med originalborring, så får du den hona og kjøper nye ringer. Mange som mener at man burde unngå borring så lenge ikke blokket er helt utslitt.

Jeg veit... 97 mm er litt mye. Det er optimalt å bare rette vegga te 96,1 - 96,2...

Jeg har vurdert å bruke B230FT bunndel, men der er det ikke smidd veiv og da må jeg inn med B23 veiv og da må motoren linjas opp på nytt, noe som koster endel.. Det er vel best å bruke smidde stempler og råder, for da er motoren motagelig for mer effekt seinere.

En anna løsning og den beste er å bruke B230FT blokk, B23 veiv, smidde stempler og råder. Men dette koster jo noe hinnsides.

Den blokka jeg har kommen over som er borra te 97 mm får jeg ganske billig, derfor det frister litt! Der er det smidde wiseco stempler og smidde stål råder og B23 veiv... må ut me ca 12-15 for det... Ferdig maskinert og ubrukt, noe en har ligganes...

Skal jeg ha B230FT, borra te 96,1 me smidde stempler og råder og smidd B23 veiv kommer det på 25-30....

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kommer ikke på 25k som du mener bunnen din vil koste

 

veeeeldig intr. hvis d ik er snakk om for mange høvdinger her!

send meg no spec om motoren då????

nissan cherry 1,3gl :( :(

1978 volvo 242! b19a masse rust..

plan : rustfri, mørk sølv grå, turbo, og orginal look!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du klarer å bygge 230 blokk med smidd b23 veiv og smidde stempler og råder for 25-30k. Hvis du ikke tenker på å bruke originale B23ET saker da? Men det vil nok fortsatt knipe.

 

B230 veiva holder nok for godt over 400hk, er rådene som ryker.

Stemplene skal også være gode for godt over 400hk, så du kan jo evnt. bare montere H-profil råder...

Forresten hvis du skal bygge en motor med så skuddsikker innmat, er det bare tull å bruke et blokk som er borra til 97mm. Da kan like godt alt være skuddsikkert.

 

Med parner råder, venolia stempler, b23 veiv og b230 blokk har du jo en blokk som kan tåle latterlig mye hk (600? 800? 1000?) og det er jo tullete når du ikke skal ha mer enn 3-400hk..

 

Syns det er en "trend" i Norge om å bygge latterlig dyre og solide bunndeler for "pislete" effektutak.. I Sverige er det bare bruk og kast. :P

Hvis du har ambisjoner om å bygge en motor som skal gå i timesvis på bane og gate osv. så kan det vel være en idè men...

 

Du burde planlegge motoren din nøye hvertfall.

Hva skal du bruke den til? Gate? Bane? Dragrace?

Hvor mye effekt skal du ha? (3-400hk er jo litt grenseland på hva originalinnmat tåler så...)

Hvor mye penger skal du bruke?

Hvor mye av arbeid skal/kan du gjøre selv?

 

Osv. ;)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du klarer å bygge 230 blokk med smidd b23 veiv og smidde stempler og råder for 25-30k. Hvis du ikke tenker på å bruke originale B23ET saker da? Men det vil nok fortsatt knipe.

 

B230 veiva holder nok for godt over 400hk, er rådene som ryker.

Stemplene skal også være gode for godt over 400hk, så du kan jo evnt. bare montere H-profil råder...

Forresten hvis du skal bygge en motor med så skuddsikker innmat, er det bare tull å bruke et blokk som er borra til 97mm. Da kan like godt alt være skuddsikkert.

 

Med parner råder, venolia stempler, b23 veiv og b230 blokk har du jo en blokk som kan tåle latterlig mye hk (600? 800? 1000?) og det er jo tullete når du ikke skal ha mer enn 3-400hk..

 

Syns det er en "trend" i Norge om å bygge latterlig dyre og solide bunndeler for "pislete" effektutak.. I Sverige er det bare bruk og kast. :P

Hvis du har ambisjoner om å bygge en motor som skal gå i timesvis på bane og gate osv. så kan det vel være en idè men...

 

Du burde planlegge motoren din nøye hvertfall.

Hva skal du bruke den til? Gate? Bane? Dragrace?

Hvor mye effekt skal du ha? (3-400hk er jo litt grenseland på hva originalinnmat tåler så...)

Hvor mye penger skal du bruke?

Hvor mye av arbeid skal/kan du gjøre selv?

 

Osv. ;)

Grunnen til att jeg tenker på å bygge såpass solid er det at jeg skal ha det til å holde, denne bilen skal gå etter veien også. En annen grunn er at når jeg skal ha mere effekt trenger jeg ikke rive hele motorn....

Det som er litt leit da er at når en kommer i grenseland me ei veiv, så er det ikke fullt så morsomt lenger for hvis den ryker så ryker alt...

Jeg hadde ikke vurdert den blokka med 97 borring hvis jeg ikke hadde fått den såpass billig, men skal jeg få en til å maskinere ei B230FT blokk og B23 veiv så koster det endel.. Og smidde stempler og råder i tillegg...

 

Dette her er jo også verdt en liten titt:

 

http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=86

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til att jeg tenker på å bygge såpass solid er det at jeg skal ha det til å holde, denne bilen skal gå etter veien også. En annen grunn er at når jeg skal ha mere effekt trenger jeg ikke rive hele motorn....

Det som er litt leit da er at når en kommer i grenseland me ei veiv, så er det ikke fullt så morsomt lenger for hvis den ryker så ryker alt...

Jeg hadde ikke vurdert den blokka med 97 borring hvis jeg ikke hadde fått den såpass billig, men skal jeg få en til å maskinere ei B230FT blokk og B23 veiv så koster det endel.. Og smidde stempler og råder i tillegg...

 

 

Nettopp, så hvis du først skal bruke så mye penger, hvorfor ikke bruke en ordentlig blokk med en gang?

En blokk som er borra så mye vil jo ikke holde for høye effekter. Folk pleier jo vanligvis å forsterke blokka hvis de skal over 5-600hk.. Og å borre et blokk til 97mm er jo alt annet enn forsterking. ;)

Jeg ville styrt unna den blokka hvertfall.

I Sverige får du en tom B230 blokk for tusenlappen eller mindre...

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, så hvis du først skal bruke så mye penger, hvorfor ikke bruke en ordentlig blokk med en gang?

En blokk som er borra så mye vil jo ikke holde for høye effekter. Folk pleier jo vanligvis å forsterke blokka hvis de skal over 5-600hk.. Og å borre et blokk til 97mm er jo alt annet enn forsterking. ;)

Jeg ville styrt unna den blokka hvertfall.

I Sverige får du en tom B230 blokk for tusenlappen eller mindre...

Veit.... Enig der, men var bare det att den var så billig veit! Hehe

Bare rådene er jo verdt 5 og stempla 10 lixom...

Den blokka der hadde vært GROM hvis den ikke hadde vært borra så mye... Er jo ubrukte deler!

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du i det hele tatt borre opp blokka?

 

-Jeg ville jo bare tatt å beholdt originalt sylindervolum evt bettongfylling. Også bare grom innmat. H-råder, wiseco stempler, marineveiv eller liknende. 531-topp med større ventiler og greit forbrenningskammer, maxportet, dobble ventilfjører. gvasskam. Også et greit datasprut med gode dyser, direct-fire tenning + stor alu-ic + diverse.

 

-Da skal det jo bare være justeringa som har noe å si... -Blir man ikke fornøyd med antallet hk man får, så må man jo bare hive på mer ladetrykk og justere kammen/gvasskam + justere bensintrykk og justere blandingsforholdet.

-Sikkert noen som har mer å tilføye her :P

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du i det hele tatt borre opp blokka?

 

-Jeg ville jo bare tatt å beholdt originalt sylindervolum evt bettongfylling. Også bare grom innmat. H-råder, wiseco stempler, marineveiv eller liknende. 531-topp med større ventiler og greit forbrenningskammer, maxportet, dobble ventilfjører. gvasskam. Også et greit datasprut med gode dyser, direct-fire tenning + stor alu-ic + diverse.

 

-Da skal det jo bare være justeringa som har noe å si... -Blir man ikke fornøyd med antallet hk man får, så må man jo bare hive på mer ladetrykk og justere kammen/gvasskam + justere bensintrykk og justere blandingsforholdet.

-Sikkert noen som har mer å tilføye her :P

Klar over det, men grunnen til at jeg vurderer den blokka som er borra såpass mye er at jeg får den til under halve prisen..

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår