Gå til innhold

Registrere om GrpA/WRC biler til gatebruk. Kjøring på treff.

Ranger emnet


mazdafun

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er det noen som vet hvordan det stiller seg med å registrere en Grp A rallybil om til en Gatebil uten restriksjoner? Hva må bygges om?

 

Og hvordan man stilles på ett banetreff (Gatebil, bilmekaniker.no, NSK, etc)?

 

Veitrafikkloven skal jo gjelde, og da har man strengt tatt ikke lov til å kjøre med en Grp A/WRC bil der (?). Som jeg har hørt, gjelder bruksretten kun til/fra og under NBF/FIA lisensierte løp (?). (Tekniske unntak for rallybiler -Støy, utslipp, belter, stoler, helbilgodkjenning, etc)

 

Ser man gjennom fingrene på dette ved treff og godkjenning, eller er det lov?

 

F.eks Hafsengen sin WRC. Er den godkjent for gatebruk med hvite skilter? Evt hvordan fikk han godkjent den?

 

(*-tenker ikke på restriksjoner ved sorte skilter. Den er helt klar)

 

Noen som vet?

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gpA eller WRC bil som har hvite skilter kan du vel kjøre med, f.eks Celica GT4 til Roger Stensøy....

 

Ellers er jo biler med skilt, godkjent for bruk på offentli vei, bare at det ligger inne bruksforbud på de fra myndigheter...

 

Min mening: Er det SKILTER godkjent på vei på bilene, skal det ikke være noe problem å kjøre på treff, uansett om du heter hafsengen og kjører Escort WRC, eller heter hansen og kjører en lancia stratos ....

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så fremt at du registrer den med skilt som hvit bakgrunn og svarte tall/bokstaver det vill si at du betaller alt såm : mva, toll osv så kan du kjøre den på veien mener jeg å ha hørt , men registrer du den med skilt som har svart bakgrunn og gulle tall så kan du kun kjøre den under løp og mellom fartsetaper , mener jeg for da betaller du bare moms på bilen , å for å reg. den så må jo alt lys og horn være i orden å det er det jo på en rallybil,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så fremt at du registrer den med skilt som hvit bakgrunn og svarte tall/bokstaver det vill si at du betaller alt såm : mva, toll osv så kan du kjøre den på veien mener jeg å ha hørt , men registrer du den med skilt som har svart bakgrunn og gulle tall så kan du kun kjøre den under løp og mellom fartsetaper , mener jeg for da betaller du bare moms på bilen , å for å reg. den så må jo alt lys og horn være i orden å det er det jo på en rallybil,

 

Hvis jeg ikke tar helt feil er gul skrift med svart bakgrunn de skiltene som blir brukt på Svalbard og et par øst-europiske land. Skiltene som står på rallybiler i Norge har hvit tekst på svart bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så fremt at du registrer den med skilt som hvit bakgrunn og svarte tall/bokstaver det vill si at du betaller alt såm : mva, toll osv så kan du kjøre den på veien mener jeg å ha hørt , men registrer du den med skilt som har svart bakgrunn og gulle tall så kan du kun kjøre den under løp og mellom fartsetaper , mener jeg for da betaller du bare moms på bilen , å for å reg. den så må jo alt lys og horn være i orden å det er det jo på en rallybil,

 

Hei.

 

Neste gang leser du helt ned ; (*-tenker ikke på restriksjoner ved sorte skilter. Den er helt klar) :roll:

 

Det er bruksbegrensninger på rallybiler med hvite skilt også, for de har så mange unntak fra kjøretøyforskrftene (avgass, bremser, seter, etc)

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en rallybil du har lyst til å bruke på div banetreff, så kan du jo sette prøveskilter på den på banetreffene til du har ordna hvite skilter på den hvertfall, men det har du jo selvfølgelig tenkt på.

 

Hei.

 

Prøveskilter er jo greit det, men jeg hadde tenkt å få til en godkjent bil som man kan bruke på veien også.

 

Og når noen har hvite skilter på f.eks. en WRC (Hafsengen), så er det int. om denne er godkjent uten rallybil-begrensninger eller ikke.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar helt feil er gul skrift med svart bakgrunn de skiltene som blir brukt på Svalbard og et par øst-europiske land. Skiltene som står på rallybiler i Norge har hvit tekst på svart bakgrunn.

 

Jupp http://www.its-learning.com/data/124/25905/Photoshop/048_sp3_bruno_arntsen%20copy2%20CalibR.jpg

Caution Cloud 40 Hairpin Right 100 Narrows

Through Gates And Opens 70 Flat To Finish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det å få skilter uten å betale moms og avgifter du vil? eller er det å få hvite skilter igjen på en bil som allerede er/har vært tollet og momset inn? Hvis det er en norsk bil, så er det vel bare å gjøre det du føler du bør gjør for å evt kunne få skilter på bilen, installere div lys. Du trenger ikke alle setene, kan registrere den som 2 seter. Hvis du ringer biltilsynet og sier du har en rallybil som du vil registrere. så er det sikkert noen som kan fortelle deg minimum av det du må i bilen, du må sikkert fjerne en stolpe i velteburet som hindrer deg å komme ut, den kan du jo skru på igjen når du er på bane. tror de ville ha en plate over dørsiden ved fører og passasjer. når du jekker opp bilen, så skal ikke fjærene være løse. Har en kompis som skal bygge en banebil med skilter, han har pratet med biltilsynet, tror det var sånn ca det de sa. det var mere, men jeg husker ikke alt. du må ha 3 punkts sele tror jeg, så kan du ha 4 punkts i tillegg.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rallybil har som regel innskrevet i vognkortet at det er kun tilatt å kjøre til og fra løp , og til og fra organisert trening.

 

Med organisert trening så mener en trening der NBF og lokale myndigheter er varslet...

 

 

Men til vanlig veibruk så er ikke en Wrc/gruppe a bil godkjent. Hvertfall hvis en har dette innskrevet i vognkortet. Og det skal faktisk gjøres når bilen vises hos biltilsynet.

 

Men er en heldig så kan en slippe unna.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår