Gå til innhold

Hva skjer med + / - feil?

Ranger emnet


j0k3r

Anbefalte innlegg

Lurte på hva som skjer hvis man kobler feil, med pluss/minus på høytaler kablene.. Blir det da helt "fucka" lyd...? :wonder

 

Edit: JA, jeg veit det kanskje er et dumt spørsmål, og JA, jeg veit at det bare er å prøve.. Men har ikke bilen tilgjengelig akkurat nå, også satt jeg bare å tenkte på detta.. hehe :)

* 00' Mercedes-Benz 220 CDI

* 89' Volvo 240 sedan

[x] 86' Volvo 240 stv

[x] 84' Mercedes-Benz 190E

[x] 90' Opel Omega A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden blir ikke "føkka", men du fasevender signalet til høyttaleren... Altså istedet for å slå innover, slår elementet utover ved samme signal.

 

Noen andre gidder sikkert å utdype litt mer ;)

 

Så lenge begge (EDIT: kanalene) er fasevendt/koblet likt så spiller det ikke all verdens rolle, hvis de derimot er koblet motsatt vil de jobbe motsatt, noe som lett kan høres i form av et "skjevt" lydbilde og fravær av bass (kanalene utligner hverandre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten riktig :)

 

Det mest vanlige er å merke elementet med + eller rødt på den polen hvor elementet slår utover ved påsatt positiv spenning. Når du bytter om på dette vil altså elementet slå innover istedet, men noe farligere enn det er det ikke. Det kan være en fordel å lytte seg frem til hva som spiller best. Bytt om + og - på diskantene først, så mellomtonene osv. Bare pass på å alltid ha samme fase på hver side, hvis ikke får du et litt "syretripp-preget" lydbilde damndamn :)

 

Det bør samtidig nevnes at et element aldri slår kun en vei, det styres både innover og utover av forsterkeren. Derfor blir uttrykket "slå utover eller innover" litt feil.

 

Endel produsenter (f.eks. Audio Physik) hevder at basselementet alltid skal tilkobles i motsatt fase av mellomtone og diskant, men dette gjelder hovedsaklig i hjemme-hifi sammenheng, hvor både delefilteret er faseoptimert (forhåpentligvis...) og alle elementene er samlet på nogenlunde samme plass. I en bilkupe blir det straks litt komplisert, og også her må man ta hensyn til delefilterets flanker. Men fase er ganske så komplisert, så jeg tror vi stopper her.. :)

 

EDIT:

Bare pass på å alltid ha samme fase på hver side,

litt håpløst forklart ja.. det jeg mente var altså at dersom du bytter om + og - på f.eks. venstre diskant, må du gjøre det samme på høyre diskant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår