Gå til innhold

Porting

Ranger emnet


Ferrari

Anbefalte innlegg

verktøyet som egentlig er det mest opptimale er en trykkluft sliper..sånn med liten slipestift som går 40.000omdreininger(!)

i "bibelen" min(trim bok fra '69) står det at for en ikke-konkuranse motor, er det liten vits å begynne omfattende arbeid md toppen, dvs store materialfjerninger, men det som kan lønne seg, er å plukke alt fra hverandre, bytte nødvendig innmat, å rett å slett en skikkelig overhaling.(dette gjelder jo ikke om bilen er ny, men etter 10-15 år kan det svare seg)

 

så kan du som sagt fjerne alt som stikker ut i kanalene som hindrer flowen, asmt runde alle kanter, men som nevnt tidliggere, en ikke-kyndig bør også holde seg vekke mest mulig fra ventil/ventiltetninger, da dette er rimelig følsomt, å en kan fort drite på lokket..

han som nevnte smergelpapir, jeg tror ikke jeg ville brukt det, er litt for grovt, selv om en får smergelpapir med svært høy korntetthet. jeg ville heller brukt "polèr fille". er akkurat som en kjøkkenfille, bare tykkere og stivere. det jeg har vært borti har vært rødt, men finnes sikkert i andre farger og..md dette får d en mye finere overflate.men mest annbefalt er en "dings" du setter på slipemaskiner(jeg har bare brukt det på trykkluftsliper, store typen) da får du ekstremt glatte/blanke flater, men kommer jo selvsagt an på materiale du polèrer. denne er jo fin å trykke inn i kanaler o.l.

håper dette kan være til noen hjelp:) snakker ikke av erfaring med topp arbeid, men leser masse å snakker mye med mange om dette da trimming er en av mine større interesser;)

 

om noen er uenigge med meg eller mener jeg prater bare tull,setter jeg pris om dere sier ifra og sier hva/hvor jeg har feil..er ute etter å lære MER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt mye trykkluftverktøy til porting og det er gjerne et must når du skal fjerne mye, minuset er at den blir allt for kald å holde i etter en stund og at den er for "lett" men hver sin smak det er resultatet som teller, det er klart at det er noen som lurer på om dette har noe for seg og om dette alene gir så mye hk...men dette er grunnlaget!! det man egentlig gjør er jobben som fabrikken aldrig gjorde... altså perfeksjonere toppen din..hørte en gang at på en standard V8 kunne man tjene opp til over 30 hk....har selv hatt veldig god

erfaring med dette på std motorer..en annen ting er hva hk sier men du har gjerne forbedret den mye på forskjellige turtallsområder(kvikkere/bedre respons)og dette er før du har satt inn trimkam mm..tenk på hva det da kan

bli etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt 2nd hand info...

Ved å glatte(polere) innsugportene vil en i praksis øke tversnittarealet på porten, hvor mye en port flower er vel ikke alltid like interesant. ..

 

En større port vil bare kunne fylle sylinderen til en viss mengde , det som er vel så viktig er jo hastigheten på lufta, uten denne vil en fylle sylinderen til en viss grad og så vil resten blåse ut igjen i innsuget til du når høyere turtall. altså vil det da være utforming på innsugportene og evnen denne har til å kunne fylle sylinderen best/raskest mulig i et gitt rpm register som gir effekt..

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår