Finepix Skrevet Mars 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Hvorfor synker turbotrykket når motoren kommer opp på 5-6000 o/min? Trykket faller fra ca 0,6 til ca 0,5, og motoren slutter liksom å "dra"... Jeg tror tenningen kan være et par grader for lav, kan dette være årsaken? Tenkte kanskje at den ikke klarer å forbrenne bensinblandingen fullstendig på høye turtall, og derfor ikke produserer nok eksos til å dra turboen???? -eller er det helt på villspor.... Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Mars 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Er det ikke sånn det blir med for liten turbo? Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran Turismo 3 Skrevet Mars 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 det kan være det ja.. Eller så er det hull i tuboen ha ha... Siter 88 Ford Sierra Rs Cosworth 2wd 75 Ford Escort MK2 RS2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsmx5 Skrevet Mars 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 200sx'en min var også sånn når jeg ladet 1bar så falt trykke til 0.9bar ved ca 6000rmp Siter 1992 skyline R32 1994 s13 gpsports driftebil x1992 mazda mx5 turbo x1991 nissan 200sx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Pinglete VAG turbo? Kom det plutselig? Går den ujevnt? Sjekk pluggene (en plugg minimum) og si hvordan den ser ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet Mars 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Kan jo kanskje tyde på at turbon ikke klarer å gi nok volum til å opprettholdet trykket når turtallet stiger, ja... Dersom du henter styretrykk til wastegaten fra utgangen på kompressorhuset kan du prøve å flytte den til plenumet (der du måler trykket?). Er litt "race", men på den måten kompenserer du for trykkfall i systemet slik at wastegaten justeres av "aktuelt" turbotrykk. Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Mars 21, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Originally posted by V Racing Kan jo kanskje tyde på at turbon ikke klarer å gi nok volum til å opprettholdet trykket når turtallet stiger, ja... Dersom du henter styretrykk til wastegaten fra utgangen på kompressorhuset kan du prøve å flytte den til plenumet (der du måler trykket?). Er litt "race", men på den måten kompenserer du for trykkfall i systemet slik at wastegaten justeres av "aktuelt" turbotrykk. Turboen er orginal til motoren, og jeg regner med at 0,6 bar er det den skal levere orginalt. Styringstrykket til wastegaten kommer fra eksosmanifolden mener jeg, før turboen altså. Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Mars 21, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Originally posted by Robert Pinglete VAG turbo? Kom det plutselig? Går den ujevnt? Sjekk pluggene (en plugg minimum) og si hvordan den ser ut Jepp. det er en pinglete turbo på en pinglete motor... sånn sett er nok ikke det problemet. Bilen går rent og fint ellers, og ja, problemet kom plutselig etter at jeg bygde om bilen til turbo....:) Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet Mars 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Originally posted by Finepix Styringstrykket til wastegaten kommer fra eksosmanifolden mener jeg, før turboen altså. Styretrykk fra eksosen er "gammeldags" og ikke mye brukt idag. Ville kanskje vurdert å bygge om det... Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Mars 21, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Originally posted by V Racing Styretrykk fra eksosen er "gammeldags" og ikke mye brukt idag. Ville kanskje vurdert å bygge om det... Jepp. er klar over at det er en litt pussig løsning. Er jo ganske enkelt å bygge om også, men det er vel kanskje ikke dette som lager mitt nåværende problem, siden det er orginalt mener jeg... Kan problemet ligge i tenningstidspunket? Det virker jo som at ikke motoren klarer å drive turboen skikkelig, for lite eksos liksom... Kan det være at den får for lite bensin, og dermed ikke produserer nok avgasser? Skal prøve å måle litt lambda-verdier i morgen... Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet Mars 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Tror ikke det ligger i tenninga. Da skal den si såfall være veldig lav... Og siden den klarer å bygge trykk tidligere på rpm skalaen såtror jeg problemet ligger i selve turboen (sliten/skadet?) eller i ladetrykksreguleringen. Regner med at det er Audi`n det er snakk om? Har ladet godt over en bar med originalturbo på de, så 0,6 skal ikke være noe problem. Litt "synsing": Med eksosregulering vil man etterhvert som eksostrykket stiger relativt mer enn turbotrykket (vil skje oppover i turtallsområdet ettersom eksosmengden øker) slippe ut for mye gjennom wastegaten til å opprettholde ladetrykket... Kan faktisk være at trykket faller originalt også? :) Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A3TQ Skrevet Mars 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Originally posted by Finepix Hvorfor synker turbotrykket når motoren kommer opp på 5-6000 o/min? Trykket faller fra ca 0,6 til ca 0,5, og motoren slutter liksom å "dra"... Jeg tror tenningen kan være et par grader for lav, kan dette være årsaken? Tenkte kanskje at den ikke klarer å forbrenne bensinblandingen fullstendig på høye turtall, og derfor ikke produserer nok eksos til å dra turboen???? -eller er det helt på villspor.... Turboen orker ikke mer på sånne turtall, tror nå jeg. Jeg fikk se en turbo tilsvarende den jeg har her forleden, og det er utrolig hvor liten der er. Min leverer max 0,9-1,1 bar, men trykket faller ved 5-6000, nesten ned mot orginaltrykket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 HVordan virker eksosregulert wastegate? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet Mars 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Originally posted by Robert HVordan virker eksosregulert wastegate? Det er eksostrykket som åpner/styrer wastegaten i stedenfor ladetrykket. Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Originally posted by V Racing Det er eksostrykket som åpner/styrer wastegaten i stedenfor ladetrykket. Ja, det skjønte jeg og da!! Men hvordan kan eksostrykket justere ladetrykk? Teknisk forklaring ønskes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.