Gå til innhold

synkende turbotrykk.....

Ranger emnet


Finepix

Anbefalte innlegg

Hvorfor synker turbotrykket når motoren kommer opp på 5-6000 o/min? Trykket faller fra ca 0,6 til ca 0,5, og motoren slutter liksom å "dra"... Jeg tror tenningen kan være et par grader for lav, kan dette være årsaken? Tenkte kanskje at den ikke klarer å forbrenne bensinblandingen fullstendig på høye turtall, og derfor ikke produserer nok eksos til å dra turboen???? -eller er det helt på villspor....

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo kanskje tyde på at turbon ikke klarer å gi nok volum til å opprettholdet trykket når turtallet stiger, ja...

 

Dersom du henter styretrykk til wastegaten fra utgangen på kompressorhuset kan du prøve å flytte den til plenumet (der du måler trykket?). Er litt "race", men på den måten kompenserer du for trykkfall i systemet slik at wastegaten justeres av "aktuelt" turbotrykk.

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V Racing

Kan jo kanskje tyde på at turbon ikke klarer å gi nok volum til å opprettholdet trykket når turtallet stiger, ja...

 

Dersom du henter styretrykk til wastegaten fra utgangen på kompressorhuset kan du prøve å flytte den til plenumet (der du måler trykket?). Er litt "race", men på den måten kompenserer du for trykkfall i systemet slik at wastegaten justeres av "aktuelt" turbotrykk.

 

Turboen er orginal til motoren, og jeg regner med at 0,6 bar er det den skal levere orginalt.

 

Styringstrykket til wastegaten kommer fra eksosmanifolden mener jeg, før turboen altså.

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Pinglete VAG turbo?

 

Kom det plutselig?

 

Går den ujevnt?

 

Sjekk pluggene (en plugg minimum) og si hvordan den ser ut

 

Jepp. det er en pinglete turbo på en pinglete motor... sånn sett er nok ikke det problemet. Bilen går rent og fint ellers, og ja, problemet kom plutselig etter at jeg bygde om bilen til turbo....:)

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V Racing

 

Styretrykk fra eksosen er "gammeldags" og ikke mye brukt idag. Ville kanskje vurdert å bygge om det...

 

Jepp. er klar over at det er en litt pussig løsning. Er jo ganske enkelt å bygge om også, men det er vel kanskje ikke dette som lager mitt nåværende problem, siden det er orginalt mener jeg...

 

Kan problemet ligge i tenningstidspunket? Det virker jo som at ikke motoren klarer å drive turboen skikkelig, for lite eksos liksom... Kan det være at den får for lite bensin, og dermed ikke produserer nok avgasser? Skal prøve å måle litt lambda-verdier i morgen...

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det ligger i tenninga. Da skal den si såfall være veldig lav... Og siden den klarer å bygge trykk tidligere på rpm skalaen såtror jeg problemet ligger i selve turboen (sliten/skadet?) eller i ladetrykksreguleringen.

 

Regner med at det er Audi`n det er snakk om? Har ladet godt over en bar med originalturbo på de, så 0,6 skal ikke være noe problem.

 

Litt "synsing": Med eksosregulering vil man etterhvert som eksostrykket stiger relativt mer enn turbotrykket (vil skje oppover i turtallsområdet ettersom eksosmengden øker) slippe ut for mye gjennom wastegaten til å opprettholde ladetrykket...

 

Kan faktisk være at trykket faller originalt også? :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Hvorfor synker turbotrykket når motoren kommer opp på 5-6000 o/min? Trykket faller fra ca 0,6 til ca 0,5, og motoren slutter liksom å "dra"... Jeg tror tenningen kan være et par grader for lav, kan dette være årsaken? Tenkte kanskje at den ikke klarer å forbrenne bensinblandingen fullstendig på høye turtall, og derfor ikke produserer nok eksos til å dra turboen???? -eller er det helt på villspor....

Turboen orker ikke mer på sånne turtall, tror nå jeg. Jeg fikk se en turbo tilsvarende den jeg har her forleden, og det er utrolig hvor liten der er. Min leverer max 0,9-1,1 bar, men trykket faller ved 5-6000, nesten ned mot orginaltrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår