Finepix Skrevet Mars 21, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Originally posted by Robert Ja, det skjønte jeg og da!! Men hvordan kan eksostrykket justere ladetrykk? Teknisk forklaring ønskes. Turboen blir tyngre å drive til mer trykk den lader, og da vil også trykket i eksosmanifolden øke. (pga økt trykk på andre siden av turboen, kompressorsiden altså) Når trykket i eksosen blir høyt nok vil dette overvinne fjærkrafta i wastegaten slik at den åpner, og eksosen vil kunne passere utenom turboen, slik at ikke ladetrykket blir for høyt.... Ikke verdens beste forklaring da men....:D Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet Mars 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Før turbon bygges et eksostrykk som naturlig nok er det driver turbon. Når wastegaten er stengt vil eksostrykket, og dermed turbotrykket, øke ettersom mengde bensin som forbrennes. Det er en viss sammenheng mellom ladetrykk og eksostrykk, og man kan da bruke eksostrykket til å regulere wastegaten. Avhengig av turbogeometri er nok ikke denne sammenhengen lik over hele registret, og derfor er ikke eksostrykket like egnet til å styre wastegaten som ladetrykket. :) Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Mars 21, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Originally posted by V Racing Tror ikke det ligger i tenninga. Da skal den si såfall være veldig lav... Og siden den klarer å bygge trykk tidligere på rpm skalaen såtror jeg problemet ligger i selve turboen (sliten/skadet?) eller i ladetrykksreguleringen. Regner med at det er Audi`n det er snakk om? Har ladet godt over en bar med originalturbo på de, så 0,6 skal ikke være noe problem. Litt "synsing": Med eksosregulering vil man etterhvert som eksostrykket stiger relativt mer enn turbotrykket (vil skje oppover i turtallsområdet ettersom eksosmengden øker) slippe ut for mye gjennom wastegaten til å opprettholde ladetrykket... Kan faktisk være at trykket faller originalt også? :) Det er Audien det er snakk om ja, så den bør kunne prestere mer enn 0,6 bar. Har ikke fått kontrollert kompressorsiden for skader, men jeg tror ikke turboen er slitt. Ikke noe unormal slakk i lageret vertfall. Skal ta en titt på wastegaten i morgen, og evt bygge den om til ladetrykkstyring fra plenumkammeret. "Problemet" er bare at jeg da trolig må ha en boost-controller, for det skal vel litt til at fjærspennnet i wastegaten vil "passe" en slik ombygging. Har du noe formening om hvilken retning trykket vil forandre seg? Logisk sett vil vel trykket bli litt høyere om jeg setter ladetrykk på wastegaten...(pga friksjon og tap i turboen)??? Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet Mars 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Originally posted by Finepix Turboen blir tyngre å drive til mer trykk den lader, og da vil også trykket i eksosmanifolden øke. (pga økt trykk på andre siden av turboen, kompressorsiden altså) Når trykket i eksosen blir høyt nok vil dette overvinne fjærkrafta i wastegaten slik at den åpner, og eksosen vil kunne passere utenom turboen, slik at ikke ladetrykket blir for høyt.... Ikke verdens beste forklaring da men.... Oi! Ble en liten dobbeltforklaring der, gitt :D Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet Mars 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Originally posted by Finepix Det er Audien det er snakk om ja, så den bør kunne prestere mer enn 0,6 bar. Har ikke fått kontrollert kompressorsiden for skader, men jeg tror ikke turboen er slitt. Ikke noe unormal slakk i lageret vertfall. Skal ta en titt på wastegaten i morgen, og evt bygge den om til ladetrykkstyring fra plenumkammeret. "Problemet" er bare at jeg da trolig må ha en boost-controller, for det skal vel litt til at fjærspennnet i wastegaten vil "passe" en slik ombygging. Har du noe formening om hvilken retning trykket vil forandre seg? Logisk sett vil vel trykket bli litt høyere om jeg setter ladetrykk på wastegaten...(pga friksjon og tap i turboen)??? Eksostrykket er jo høyere enn ladetrykket, ja. Hvor mye tør jeg ikke tippe på... Hjelper ikke med boostcontroller heller da de jo ikke kan øke styretrykket til wg. Ny fjær er nok tingen. Eller høyere ladetrykk :D Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Mars 21, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Originally posted by V Racing Eksostrykket er jo høyere enn ladetrykket, ja. Hvor mye tør jeg ikke tippe på... Hjelper ikke med boostcontroller heller da de jo ikke kan øke styretrykket til wg. Ny fjær er nok tingen. Eller høyere ladetrykk :D Etter litt tenking er jeg helt enig i at boost-controllere ikke kan trylle ja...:D Jeg får prøve meg frem med sykkelpumpe og manometer, så jeg finner ut hvor kraftig den fjæra egentlig er... er den over 1k spørs det om jeg ikke trenger en ny ja.... evt kan jeg jo dele den i to:D Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 21, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2003 Kjøp deg ekstern Wastegate da vel! Er ikke såååå vanskelig å mekke til noe så det virker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RaCk Skrevet Mars 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2003 Bare ett svar på dette problemet. Mat på mer. ;) Siter ^RaCk^ @ Efnet Robert Krondorfer ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboXs Skrevet Mars 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2003 jeg og lurer på det men jeg tror du har en for svak wastegate hvid ikke jeg har misfoståt da Siter Bmw M3 Turbo Nissan king-cab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Mars 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2003 kan vel være en kombinasjon av -for liten turbo -for trang intercooler -for trangt eksosanlegg som forårsaker trykkfall på høyt turtall.... nå vet jeg ikke åssen utstyr du har,men generelt er det vel sånn ihvertfall.. Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Mars 22, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2003 Originally posted by Robert Kjøp deg ekstern Wastegate da vel! Er ikke såååå vanskelig å mekke til noe så det virker. Det ER en ekstern wastegate....... Er jo AUDI da...:) Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2003 Isåfall er det jo enda enklere, bare til å bytte den med en nyere type, borre hull i et insugsrør og tut å kjør Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.