Gå til innhold

synkende turbotrykk.....

Ranger emnet


Finepix

Anbefalte innlegg

Originally posted by Robert

 

 

Ja, det skjønte jeg og da!! Men hvordan kan eksostrykket justere ladetrykk? Teknisk forklaring ønskes.

 

Turboen blir tyngre å drive til mer trykk den lader, og da vil også trykket i eksosmanifolden øke. (pga økt trykk på andre siden av turboen, kompressorsiden altså) Når trykket i eksosen blir høyt nok vil dette overvinne fjærkrafta i wastegaten slik at den åpner, og eksosen vil kunne passere utenom turboen, slik at ikke ladetrykket blir for høyt....

 

Ikke verdens beste forklaring da men....:D

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før turbon bygges et eksostrykk som naturlig nok er det driver turbon. Når wastegaten er stengt vil eksostrykket, og dermed turbotrykket, øke ettersom mengde bensin som forbrennes.

 

Det er en viss sammenheng mellom ladetrykk og eksostrykk, og man kan da bruke eksostrykket til å regulere wastegaten. Avhengig av turbogeometri er nok ikke denne sammenhengen lik over hele registret, og derfor er ikke eksostrykket like egnet til å styre wastegaten som ladetrykket.

 

:)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V Racing

Tror ikke det ligger i tenninga. Da skal den si såfall være veldig lav... Og siden den klarer å bygge trykk tidligere på rpm skalaen såtror jeg problemet ligger i selve turboen (sliten/skadet?) eller i ladetrykksreguleringen.

 

Regner med at det er Audi`n det er snakk om? Har ladet godt over en bar med originalturbo på de, så 0,6 skal ikke være noe problem.

 

Litt "synsing": Med eksosregulering vil man etterhvert som eksostrykket stiger relativt mer enn turbotrykket (vil skje oppover i turtallsområdet ettersom eksosmengden øker) slippe ut for mye gjennom wastegaten til å opprettholde ladetrykket...

 

Kan faktisk være at trykket faller originalt også? :)

 

Det er Audien det er snakk om ja, så den bør kunne prestere mer enn 0,6 bar. Har ikke fått kontrollert kompressorsiden for skader, men jeg tror ikke turboen er slitt. Ikke noe unormal slakk i lageret vertfall.

 

Skal ta en titt på wastegaten i morgen, og evt bygge den om til ladetrykkstyring fra plenumkammeret. "Problemet" er bare at jeg da trolig må ha en boost-controller, for det skal vel litt til at fjærspennnet i wastegaten vil "passe" en slik ombygging. Har du noe formening om hvilken retning trykket vil forandre seg? Logisk sett vil vel trykket bli litt høyere om jeg setter ladetrykk på wastegaten...(pga friksjon og tap i turboen)???

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Turboen blir tyngre å drive til mer trykk den lader, og da vil også trykket i eksosmanifolden øke. (pga økt trykk på andre siden av turboen, kompressorsiden altså) Når trykket i eksosen blir høyt nok vil dette overvinne fjærkrafta i wastegaten slik at den åpner, og eksosen vil kunne passere utenom turboen, slik at ikke ladetrykket blir for høyt....

 

Ikke verdens beste forklaring da men....

 

Oi! Ble en liten dobbeltforklaring der, gitt :D

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

 

Det er Audien det er snakk om ja, så den bør kunne prestere mer enn 0,6 bar. Har ikke fått kontrollert kompressorsiden for skader, men jeg tror ikke turboen er slitt. Ikke noe unormal slakk i lageret vertfall.

 

Skal ta en titt på wastegaten i morgen, og evt bygge den om til ladetrykkstyring fra plenumkammeret. "Problemet" er bare at jeg da trolig må ha en boost-controller, for det skal vel litt til at fjærspennnet i wastegaten vil "passe" en slik ombygging. Har du noe formening om hvilken retning trykket vil forandre seg? Logisk sett vil vel trykket bli litt høyere om jeg setter ladetrykk på wastegaten...(pga friksjon og tap i turboen)???

 

Eksostrykket er jo høyere enn ladetrykket, ja. Hvor mye tør jeg ikke tippe på...

 

Hjelper ikke med boostcontroller heller da de jo ikke kan øke styretrykket til wg. Ny fjær er nok tingen. Eller høyere ladetrykk :D

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V Racing

 

Eksostrykket er jo høyere enn ladetrykket, ja. Hvor mye tør jeg ikke tippe på...

 

Hjelper ikke med boostcontroller heller da de jo ikke kan øke styretrykket til wg. Ny fjær er nok tingen. Eller høyere ladetrykk :D

 

Etter litt tenking er jeg helt enig i at boost-controllere ikke kan trylle ja...:D

 

Jeg får prøve meg frem med sykkelpumpe og manometer, så jeg finner ut hvor kraftig den fjæra egentlig er... er den over 1k spørs det om jeg ikke trenger en ny ja.... evt kan jeg jo dele den i to:D

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår