Gå til innhold

Hva er egentlig "en pling og en plong" ?

Ranger emnet


twinflower

Anbefalte innlegg

Enklest og billigst, mulig, men lønner seg hovedsakelig på turbobiler (både diesel og bensin)

Som i størst grad blir gjort på tyske biler, da turbotrykk også blir justert når du "chipper" bilen. Er vel derfor noen chip-produsenter også har med eksos-anlegg i pakka, for å få bedre flow som er fint å ha ved høyere turbotrykk.

På japanske biler så styres ikke turbotrykket på denne måten, så der hører man ikke om de samme effekt-tallene ved å "chippe" bilen.

Klart effekt-økningen har noe med justeringen av tenningstider også, men hovedsakelig har det nok mest med økning av turbotrykket å gjøre vil jeg tro.

Så det er ikke bare å kjøpe seg Ferrari og reise over svenskegrensa og kjøpe "en liiiten 200-kroners chip" for å få den til å bånne 300km\t, for å sette det på spissen.. ;)

'90 Toyota MR2 Turbo

'82 BMW 525iA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke mye tvil om at det skal mer en ei plombering og en "pling" til for å skille en 280hesters motor fra en 500hesters.

 

Talla er en ting, kjørbarheten er er en annen ting.

 

Nei, vi får ta Autofil med en klype salt, og heller kose oss med "sprellene" til Jan Erik, mye morro også da :popcorn

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Autofil sees best med et lass av salt.

De fleste vil nok definere "en pling og en plong" som en relativt enkel operasjon, det er nok ikke tilfellet for å få ut 500hk av en RB26. Det finnes ingen "plomber", hva skulle isåfall det være? En loff i eksosen? Man må nok, som noen her allerede har nevnt, gjøre mer eller mindre omfattende inngrep for å oppnå denne effekten. Jeg tror kanskje dette har noe med at man har forvekslet det faktum at RB26 er dimensjonert for mye mer effekt, enn de 280 originale hestekreftene, med at den kan trimmes en del uten å bytte innmat.

 

 

Når det gjelder "en chip", så er vel dette ofte en brikke med et map/program for tenning og bensin, som er i henhold til oppjustert turbotrykk, som faktisk er det som gir den ektra effekten. Dvs. på sugemotorer vil det oppnås minimalt med effektøkning, men man har derimot er mer optimalt program for motoren, noe som kan gi lavere forbruk, men lite ekstra effekt.

Husk at en motor går på luft og bensin, jo mer luft, jo mer bensin, dess mer effekt! En sugemotor kan ikke få inn mer luft enn den klarer å suge inn, mens en turbomotor har en turbo som tvinger inn luft. Det siste der ble veldig basic, men det er kanskje noen her som har nytte av denne informasjonen? ;)

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Ser at dette er en 2 år gammel tråd, men svaret er ikke komt frem så vidt jeg ser..

 

Han sier at det bare er å fjerne en plin og en plong og en dært, men så lett er det ikke.

 

Motoren er heller ikke strupet noe mer ned enn andre japse motorer, du kan ikke strupe fra 500 til 280..

 

Bilen de hadde i Autofil var ca500hk, MEN eneste som var orginalt i den motoren var nesten bare blokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Er det ingen her som kjenner mannen som eier bilen da? Det er jo samme skylinen som er brukt i den oljetesten på bilforumet!

 

Kanskje dette er et sent svar på denne tråeden. Men jeg våger meg likevel til å svare..

 

Kjenner ikke eieren på denne Skylinen men jeg mener denne mannen jobber på Bjørnstad Bil som ligger i Fannrem, Orkdalen i Sør-Trøndelag. De har også noen "syke" Evoer og Nissan 200 SX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår