Gå til innhold

Hva er egentlig "en pling og en plong" ?

Ranger emnet


twinflower

Anbefalte innlegg

Alle husker Jan Erik's geniale kommentar mens han med hue nedi en Skylinemotor snakket om hvor lett det var å få motoren fra 250 til 500 hester.

 

Man skulle visstnok fjerne en pling og en plong og noe småtterier, men nøyaktig HVA er en pling og en plong?

 

Kan noen fortelle meg akkurat hva som må til for å få disse ekstra 250 hestene?

(Det er bare ren nysgjerrighet dette, og ikke la tråden spore av med hvor oppskrytt skyline eller autofil er, slikt er ikke så relevant her)

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pling og en plong"-uttalelsen er like verdifull som det faktum at han i samme innslag om skyline hevder at det sitter en 2,6liters V6 under panseret på

GT-Ren han kjører. Det er bare piss. Kort og godt.

"It's not WHAT you know, it's WHO you know!"

 

1988 bmw 525 turbo (watch out)

1994 Nissan Skyline GTS-T (overnight parts from japan)

1992 Mazda Rx7 Type R (apexi, greddy, blitz, öhlins,haltech,REamamiya(selges) nå c-west++ ) Snart f***ing fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier han vel 280 Hk i innslaget om jeg husker rett, men om han hevder at det er en V6 så driter han nok på draget.. fram med rettetanga Jan Erik, her er det en rekkemotor.

 

Du bør vel poste dette under Nissandelen for å treffe de rette folkene ;)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pling og plong: er noe man ikke vet navnet på og man lager da et navn på det.

 

f.eks. en LITEN del kan være en: dings, liten dubeditt :D

 

Det du sikkert må fjerne i en slik Skyline er vel noen blomberinger her og der, men om det er bare det som skal til tviler jeg på..

 

Og når Jan Erik sa det så ler han litt, kalles HUMOR, akuratt likt i f.eks. TopGear de har det morsomt når det lager programemn og det er da vel ikke så viktig om du/dere får 100% rett data, der vet jo hva som er rett.

 

men noe som irriter meg med Autofil er at Jan Erik sier noe, og det står noe annet i beskrivelsen av bilen, det burde de kalre å få likt.

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit.

 

Altså.

Denne tråden handler ikke om Jan Erik, og det handler enda mindre om alt han sier. Det jeg ville ha svar på var hva som måtte til for å slippe løs de siste hestene.

 

Plomberinger var det som først slo meg, siden (jeg tror) bilen er trimmed ned for å komme gunstigere ut i andre markeder med andre avgiftssystemer.

 

Så, anyone?

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit.

 

Altså.

Denne tråden handler ikke om Jan Erik, og det handler enda mindre om alt han sier. Det jeg ville ha svar på var hva som måtte til for å slippe løs de siste hestene.

 

Plomberinger var det som først slo meg, siden (jeg tror) bilen er trimmed ned for å komme gunstigere ut i andre markeder med andre avgiftssystemer.

 

Så, anyone?

 

nå er ikke jeg noen skyline ekspert, men som på alle turbobiler er det vel åpnere luftfilter, større eksosanlegg, høyere turbotrykk og mer bensin som er "trikset". Det som gjør skyline spesiell er at det er mer å hente med disse modifiseringene, enn på andre biler, med unntak av supra da.

edit: skal vel også sies at nissan har gjort en god jobb med topp og bunndel på disse motorene. overdimensjonert rett og slett.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er heller ikke jeg noen ekspert, men sånn som jeg har forstått det er motoren utviklet for å produsere 500hk. Men for å oppnå så høy effekt må du gjøre en god del, og i fare for å få juling for å ikke vite dette 100% så tror jeg det dreier seg om noe så omfattende som porting av topp, turbobytte/justere trykket, omprogrammering/chipping.

 

Det er vel egentlig ikke bare å fjerne en pling og en plong, men det er vel enklere å få 500hk ut av børsa der i forhold til mange andre i samme klassen.

1996 BMW 520i

x 1992 VW Passat stv

x 1984 Opel Senator 3.0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at "en pling og en plong" er: større turbo, ny motorstyring, og sikkert en del andre småting..

 

har ikke no spes peiling på skyline men klarer bensinpumpa å gi 500 hester? Er dysene store nok? er orginalkjøleren stor nok? er oljekjøleren stor nok?

 

Er en del ting som er vesentlig for å få 500 hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få 500hk ut av en RB26 må du gjøre følgende.

Boostcontroller

Større dyser

Større turboer

Større bensinpumpe

Nytt eksosanlegg

Nytt luftfilter

 

"bare å fjerne en pling og en plong ja" ahahahhaha ahahahhaha

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår