Gå til innhold

montering av forsterker på kasse

Ranger emnet

B230ft

Anbefalte innlegg

driver å bygger anlegg, er helt ferdig med kassen nå..driver og monterer..så lurte jeg på om det er "skadelig" å monte forsterker/kondis på kassen? er målere(metre) på forsterkeren, og de er vel rimelig følsomme, kan det være skadelig for de om det dunker litt?

en ting til jeg reagerte litt på, forsterkeren ble ganske varm etter en liten stund spilling..såpass varm at jeg ikke greide holde fast på den mer en 5-10sek..er åp kjøleribbene vel og merke..men alikevel?

mvh

endra topic..for nytt problem dukka opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

driver å bygger anlegg, er helt ferdig med kassen nå..driver og monterer..så lurte jeg på om det er "skadelig" å monte forsterker/kondis på kassen? er målere(metre) på forsterkeren, og de er vel rimelig følsomme, kan det være skadelig for de om det dunker litt?

en ting til jeg reagerte litt på, forsterkeren ble ganske varm etter en liten stund spilling..såpass varm at jeg ikke greide holde fast på den mer en 5-10sek..er åp kjøleribbene vel og merke..men alikevel?

mvh

Hva tror du er værst, ristingen i en bil når den kjører eller vibrasjonene i en basskasse når bassen dunker??? :drive2

Det er ikke noe farligt å montere forsterkeren på basskassen. At forsterkeren blir meget varm kan jeg ikke svare deg på med såpass lite info man har tilgjengeligt om anlegget ditt.

Anbefalingen min vil være at du montere forsterkeren din på den plassen den vil få mest luft på basskassen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehem! jo" det ER skadelig, og på mange forsterkere mister du til og med garantien!

sub-kassen er det desidert værste stedet du kan finne på å montere forsterkeren omtrent. ser du i manualen står det helt sikkert der også med stor svart skrift "do NOT mount this amp to a woofer enclosure".

fest den heller til bakseteryggen eller et annet sted med mindre vibrasjoner. ellers ender du fort opp med at etter en stund begynner komponentene i forsterkeren å løsne og den blir deffekt/delvis deffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehem! jo" det ER skadelig, og på mange forsterkere mister du til og med garantien!

sub-kassen er det desidert værste stedet du kan finne på å montere forsterkeren omtrent. ser du i manualen står det helt sikkert der også med stor svart skrift "do NOT mount this amp to a woofer enclosure".

fest den heller til bakseteryggen eller et annet sted med mindre vibrasjoner. ellers ender du fort opp med at etter en stund begynner komponentene i forsterkeren å løsne og den blir deffekt/delvis deffekt.

Har enda tilgode å se dette i en manual og jeg har hatt maange forskjellige forsterkere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja blir nok montert på kassen..

driver å stresser som faen nå for å bli ferdig!skal på jobb 7 i morgen tidlig..og da kan søvn være en gunstig ting å ha med seg i sekken!;)

men om noen kunne vært en engel og sendt mld på 47011310 om åssen jeg skal gjøre når jeg monterer kondensatoren..

er den letteste måten å lade opp kondissen før jeg kobler den til noe som helst? hvor lenge kan den ligge etter opplading før den blir "vrang"?

blir evig taknemmelig om noen som har peil gidder å sende meg en mld om hva de mener som er best!

er forresten en 1.5Farad earthquake kondiss.. som sagt; EVIG TAKKNEMMELIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt tre forsterkere, arisona eagle, ultimate og zapco. har stått i alle dem. har også stått i manualen til 2 andre forsterkere som jeg ikke husker merket på. feilen kommer ikke med en gang selvfølgelig, for komponentene sitter jo fast. men over tid med vibrasjoner vil komponentene etter vært løsne og føre til dårlig kontakt (som kan være nermest umulig å se om man bare ser fort over kretskortet).

men selvfølgelig, dere gjør som dere vil. men om deler begynner å løsne eller forsterkeren blir ustabil etter kanskje ett, 2, eller kanskje 5 år, så vet dere hva feien antageligvis er. feilen kommer ikke med en gang, men utsettes forsterkeren for kraftige vibrasjoner vil feilen komme, det er bare spørsmål om tid hvis det er kraftige nok vibrajoner.

om du absolutt MÅ feste den til kassen, så fest den på den platen som er minst mulig da denne har minst vibrasjoner, og i tillegg stiv opp kassen ekstra der du fester den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja blir nok montert på kassen..

driver å stresser som faen nå for å bli ferdig!skal på jobb 7 i morgen tidlig..og da kan søvn være en gunstig ting å ha med seg i sekken!;)

men om noen kunne vært en engel og sendt mld på 47011310 om åssen jeg skal gjøre når jeg monterer kondensatoren..

er den letteste måten å lade opp kondissen før jeg kobler den til noe som helst? hvor lenge kan den ligge etter opplading før den blir "vrang"?

blir evig taknemmelig om noen som har peil gidder å sende meg en mld om hva de mener som er best!

er forresten en 1.5Farad earthquake kondiss.. som sagt; EVIG TAKKNEMMELIG!

Først så kobler du alt opp slik det står i bruksanvisningen som følger med forsterker, kondensator og annet utstyr som skal monteres. Dvs. legg opp alle strøm, signal og høytalerkabler. MERK: ikke monter sikringen ennå!!! Når alt er koblet opp så bruker du lyspæra som følger med til å lader opp kondensatoren. Det gjør du ved å koble lyspæra fra pol til pol på sikringsholderen din, når lyspæra har slukket så kan du sette inn sikringen og du er klar til å begynne å spille.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så kobler du alt opp slik det står i bruksanvisningen som følger med forsterker, kondensator og annet utstyr som skal monteres. Dvs. legg opp alle strøm, signal og høytalerkabler. MERK: ikke monter sikringen ennå!!! Når alt er koblet opp så bruker du lyspæra som følger med til å lader opp kondensatoren. Det gjør du ved å koble lyspæra fra pol til pol på sikringsholderen din, når lyspæra har slukket så kan du sette inn sikringen og du er klar til å begynne å spille.

Lykke til!

T A K K ! ! !

det var akkurat det jeg ville høre!(det er jo selvfølgelig den beste måten å gjøre det på! forstår ikke hvorfor jeg ikke tenkte på det selv!)(står forrsten det i bruksanvisningen!? har studert den opp og ned i mente men fant alldrig noe annet enn at jeg måtte lade den opp, ingenting om hvordan..)

men nå blir det lading bånn gass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm tror kansje jeg snart burde fått meg en egen sticky tråd i likhet med nidaroo om alle newb spørsmålene mine! men jeg er rimelig fersk på dette området, så spør heller en gang for mye enn en for lite...

koblingen av kondissen gikk helt greit..lyspæra(motstanden) slukka alldrig helt, var et bittelite lysskjær i de som ikke ville vekk..så jeg satte på sikringen igjen, og idet jeg tok på minussen på batteriet fikk jeg en god gnist, ikke noe sånn veldig, men den kom ihvertfall..så skjekket jeg at alt virket, og det gjorde det(meget frkk den kondissen i mørke earthquake!;)) så kjørte jeg en liten tur bort for å høre om det fremeles var noe trøkk i anlegget..men til min store skuffelse var det helt dødt!(nesten)

tidliggere har jeg bare spillt med kassen løs "nedi" bagasjerommet, og da har subbene dundret serdeles godt, men nå var det som om det var noe som holdt dem helt igjen! bilen er en volvo740, og for de som vet er det ganske trangt under hattehylla, og kassen ble noen millimeter for høy, så jeg måtte faktiskt til med to jekke under for å få løftet hattehylla litt opp, for så å bruke ganske god kraft for å smyge kassen inn. det jeg vil frem til er at kassen står ganske fastklemt under, kan det ha noe med at den ike spiller så bra som den gjorde før? elementene står inn mot seteryggen, og jeg har mere enn 5ca(som er vel minimum klaring ved denne løsningen?)

ellers kan je ha gjort feil med paralellkoblingen av elementene?(minus på pluss og pluss på minus)

håper så indelig at noen ser syn på å hjelpe en stakkars newb!

mvh ronny ellingsen

sorry alle skriveleifene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm tror kansje jeg snart burde fått meg en egen sticky tråd i likhet med nidaroo om alle newb spørsmålene mine! men jeg er rimelig fersk på dette området, så spør heller en gang for mye enn en for lite...

koblingen av kondissen gikk helt greit..lyspæra(motstanden) slukka alldrig helt, var et bittelite lysskjær i de som ikke ville vekk..så jeg satte på sikringen igjen, og idet jeg tok på minussen på batteriet fikk jeg en god gnist, ikke noe sånn veldig, men den kom ihvertfall..så skjekket jeg at alt virket, og det gjorde det(meget frkk den kondissen i mørke earthquake!;)) så kjørte jeg en liten tur bort for å høre om det fremeles var noe trøkk i anlegget..men til min store skuffelse var det helt dødt!(nesten)

tidliggere har jeg bare spillt med kassen løs "nedi" bagasjerommet, og da har subbene dundret serdeles godt, men nå var det som om det var noe som holdt dem helt igjen! bilen er en volvo740, og for de som vet er det ganske trangt under hattehylla, og kassen ble noen millimeter for høy, så jeg måtte faktiskt til med to jekke under for å få løftet hattehylla litt opp, for så å bruke ganske god kraft for å smyge kassen inn. det jeg vil frem til er at kassen står ganske fastklemt under, kan det ha noe med at den ike spiller så bra som den gjorde før? elementene står inn mot seteryggen, og jeg har mere enn 5ca(som er vel minimum klaring ved denne løsningen?)

ellers kan je ha gjort feil med paralellkoblingen av elementene?(minus på pluss og pluss på minus)

håper så indelig at noen ser syn på å hjelpe en stakkars newb!

mvh ronny ellingsen

sorry alle skriveleifene!

Skjønner godt hvis ikke dette spiller så bra, du har koblet disse to elementene opp i 16 ohm:D Du skal koble - til - og + til +, ikke omvendt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med minus på pluss og pluss på minus var j det jeg måtte dobbelsjekke om jeg hadde gjort feil..men er 99%sikker på at jeg gjorde det riktig!

hvos stort rom skal subbene ha i forkant for å spille bra? er rimelig luftig både forran og på sidene, så skjønner ike helt hvorfor det blir sånn!

men får prøve å lirke kassen ut igjen i dag, å åpne opp å se at jeg virkelig har gjort det rett...

har desverre ikke kamera hjemme nå så får ikke tatt bilde å vist hvor gode forrhold subbene egentlig har(etter min mening)

men skriver inn her når jeg finner ut noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider