Gå til innhold

B234 i 240

Ranger emnet


Evolve

Anbefalte innlegg

Hm,vet det er en med slik motor(er vel en turbomotor det da men) i 240 her på forumet.Det blir nok litt special ja..

Du har jo ikke plass til å ha fordelern bakpå toppen hvis du ikke modifiserer torpedoveggen,og ikke er det noen plass å sette den "bolt on" i framkant heller.Altervativet er å bygge noe specialgreier slik at den står frampå den ene kammen.Motorfestene blir også noe special fordi b234 har en helt anne blokk enn andre b230 motorer..

 

Jeg ville heller bygd 16v topp på en vanlig b230 blokk(har gjort det selv)

Men er det kun snakk om en vanlig b234 uten trim hadde jeg ikke orket allt det styret for å få en 16v motor i en 240.

 

elektisk sett er jo ledningsnett ifra 240 lh2,4 en enkel løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva må gjøres for å få en b234 i en volvo 240. Mye modifikasjoner som må gjøres, eller er det stort sett "greit"?

En komplett liste med ting som trengs hadde vært fint! :bump

 

Ta kontakt med Aasane bilopphugging de vet jeg har vært borti det med å montere foordeleren i framkant,en kamerat av meg kjøpte en B234F motor av dem for en 6-7år siden som var byggd om til å passe i 240.De lagde også motorfester for ham.

Han samme kameraten hadde også en annen 240 med B234F motor som fordeleren satt i bakkant,men der var motoren flyttet fremover(merk.fordeleren hadde maks 1cm klaring til torpedoveggen!).Den bilen ble solgt til en i brummundal for ca 3år siden.Skal se om jeg kan ha noen bilder av den.

-90mod 745 ferdig bygget om til 965/V90

-86mod 745tic

-99mod MB C180T Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men det er jo ikke bare bare å sette 16v topp på f.eks en b230ft?

Hva må gjøres her?

 

Hvis du bare slenger på en 16v topp på en b230 ft,kommer den til å gå dårligere enn med vanlig 8v topp..

 

Du må også frese ventilspor i stempla,kjøpe enten "custom made" kamdriving

eller fixe noen special selv,ha innsug og manifoild som passer 16v toppen

samt endre tenninga på noe vis,ellers kommer du til å ha nm i tenningsbank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa. men det er jo aånt man burde fikse da, ellers blir det jo noe jævlig tenningsbank.

 

 

men har du fortsatt det spakstellet, og evt en master pumpe og en slave pumpe til clutch?

 

stian..

 

skal se når jeg får tid,meget travelt for tiden..Skal sjekke litt nermere mot helga,skal på skrot-tur igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok noe som heter det ja,men det har absolutt ingenting med tenningskurve å gjøre.

 

Direct fire er coil per cylinder,altså ingen fordeler...

 

Jeg har ikke peiling på detta, -men justerer ikke dette tenningen av seg selv siden det er fordelerløs tenning, hvis det kombineres med datasprut? Eller noe slikt?

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på detta, -men justerer ikke dette tenningen av seg selv siden det er fordelerløs tenning, hvis det kombineres med datasprut? Eller noe slikt?

 

neinei,det er kun det at det ikke er noen fordeler..selvsagt er det noe som styrer coilene.

De fleste kjører med direct fire på datasprut,men der er det jo den som sitter med pc`n som bestemmer allt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår