Gå til innhold

Finne batteri på dynga

Ranger emnet

PoW1

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt å anskaffe meg et ekstra batteri til et av mine fremtidige bilstereoprosjekter.

Det jeg lurer på er:

1. Kan jeg finne et hvilket som helst fungerende batteri, mekke en fin boks, og sette det i bagasjerommet? eller er dette farlig?

Isåfall; hvilke type batterier er jeg ute etter?

2. Hvor vanskelig er det og bytte dynamo selv? Og kan dette også bli funnet på dynga?

Vet at dette høres litt rart ut, men når ikke pengene strekker til, så må man tenke kreativt..

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dynamo kan fint hentes på dynga ja. batteri også i og for seg, men mange av batteriene på dynga er ødelagte eller helt utbrukte. men om du finner ett som er i ok stand er det ikke noe galt med å bruke det.

skal du ha syrebatteri må du bare være forsiktig så du er sikker på at det ikke kan lekke syre fra batteriet og at batteriboksen ikke er helt tett da batteriet skal ha god ventilasjon under lading. et gjelebatteri er vel kanskje det beste da det ikke er noen fare for lekasje. om du finner det da, men det er vel kanskje ikke så lett å få tak i på dynga? skal du ha syrebatteri bør du også lage boksen av noe som kan motstå syren i tilfelle noe skulle skje.

når det gjelder bytting av dynamo burde det ikke være noe stort problem om du finner en som passer rett inn i orginalfestene. er vel bare å koble fra batteriet, slakk opp reima, skru løs dynamoen og + kabelen, så monterer du bare den nye i motsatt rekkefølge? tror ikke det er stort vanskligere enn det. planlegger å bytte dynamo selv også. skal på skrota selv etterpå å se om jeg finner en. :) støvete lommebok her også, hehe.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vanlige blybatterier utvikler knallgass ved lading. Knallgass kan fort si BANG dersom du ikke har tilstrekkelig ventilasjon, så dersom du går for et vanlig batteri ville jeg bygd en lufttett kasse med egen ventilasjonsåpning ut av bilen. Såkalte gele/dryfit/vedlikeholdsfrie batterier utvikler svært lite knallgass og kan i tillegg monteres hur som helst. Uansett vil det aller beste være å bruke to identiske batterier som er ca like gamle.

2. Vanskelighetsgrad kommer nok litt an på hva slags bil du har, men dersom du har en verkstedhåndbok, f.eks. fra Haynes, vil du nok klare det selv. Jeg er usikker på hvorvidt dynamoer demonteres av bilopphuggerne, ettersom de som oftest kan leveres inn til overhaling og bli "som nye". Men ring en hugger å hør hva slags sjanser det er. En byttedynamo kan også være en grei løsning :)

EDIT: Jan Erik var kjappere enn meg der ja. I tillegg husket han viktige punkter ang. batterisyre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider