Mad-Ass Skrevet Juli 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2005 hvordan er det å sette på en 16V topp fra B234F på en B230F motor? er dette plug&play? Siter -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Juli 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2005 Må bytte stempler (pga ventilene slår nedi), innsug og manifoil må byttes til 16V (annen flens). fordelerlokket må byttes til cosworth type (med kabelene ut på siden, Lysaker bil har disse), Må oxo få tak i regreim som passer. hørte et sted at reima fra Opel Ascona 1,6 diesel skal passe, men er usikker. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Juli 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2005 For å få dit en 16v topp på en b230 blokk trengs nok litt modifiseringer. 1:du må frese ventiluttak i stempla 2:du må ha regreim,spennrulle og modifisere diverse i forhold til kamdriving. 3:innsug og grenrør som passer 16v toppen. 4:skal motoren i en 240 blir det ennda mere modifiseringer angående hvor en skal sette fordelern. 5:oljepumpa blir i minste laget pga de hydrauliske trykkerne. 6:en real endring av tenningskurve. Er nok en hel masse å gjøre,en må spørre seg hvorfor ikke en 8v topp istedet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Juli 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2005 Jeg gjorde selv dette i en 740/960 en gang.. Da brukte jeg en vanlig b230blokk 92/93 modell eller noe slik. "glt" 16v topp,innsug,b204 grenrør. Brukte nedreide b234 stempel,regreim ifra ascona 1,6 diesel,golf 2 16v spennrulle,b234 drev nede på veiva(forsterka det) måtte også dreie av 5mm på viftereimshjulet nede på veiva,gjenge opp til m10 og sette i pinneskrue der hvor spennrullen skulle sitte.og en hel del andre småmodifiseringer.. Dette var som dere ser en billig motor å lage,kjørte med lh2,4 med special 16v chip.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad-Ass Skrevet Juli 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2005 Skal stå i en 740, om det blir aktuelt... Er det noe forskjell på modifiseringene ved en B230F, FT og FK? Siter -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Juli 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2005 Akkuratt samma, litt offtopic, men det er bedre å legge pengene inn i en bearbeidet 8V topp, tjener nok mer på det, mye lettere å få tak i deler + masse erfaring hos de som utfører arbeidet. De aller fleste som trimmer bruker faktisk 8V toppen da denne gjør jobben sin så å si like godt som 16V. Men skal du ha 16V så er det best å kjøpe en ferdig B204 eller B234 fra sverige, ligger massevis av dem på dynga Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet Juli 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2005 Akkuratt samma, litt offtopic, men det er bedre å legge pengene inn i en bearbeidet 8V topp, tjener nok mer på det, mye lettere å få tak i deler + masse erfaring hos de som utfører arbeidet. De aller fleste som trimmer bruker faktisk 8V toppen da denne gjør jobben sin så å si like godt som 16V. Men skal du ha 16V så er det best å kjøpe en ferdig B204 eller B234 fra sverige, ligger massevis av dem på dynga Er vel ikke alle som er helt enig i det du sier der. ;) Det jeg har hørt er at opp til 400hk er det 8v som er det greieste, men over 400hk burde man gå over på 16v, fordi det er lettere å få ut mer effekt med den toppen. Men er jo folk som har bremsa over 800hk med 8v topp så, så alt går ann, men da er det gjort myyyyye med toppen. ;) Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2005 Er vel ikke alle som er helt enig i det du sier der. ;)Det jeg har hørt er at opp til 400hk er det 8v som er det greieste, men over 400hk burde man gå over på 16v, fordi det er lettere å få ut mer effekt med den toppen. Men er jo folk som har bremsa over 800hk med 8v topp så, så alt går ann, men da er det gjort myyyyye med toppen. ;) 16v har bedre flow! men: dyrere å trimme! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Juli 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2005 vil vel få mer nm pga kjappere luftinnstrømning ?? Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lupez Skrevet Juli 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2005 får meir HK ut av ein 16 ventiler,men meir Nm ut av ein 8 ventiler.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.