Gå til innhold

El-feil, hvordan feilsøke?

Ranger emnet


kroz

Anbefalte innlegg

Tror jeg har en kortslutning siden bilen tappes for strøm når tenningen står på. Hva er letteste måte å feilsøke dette på når jeg ikke vet hvor jeg skal begynne?

 

Batteriet detter med ca 0.1V i sekundet, jeg skrudde av tenninga når jeg nådde 3.5V, da turte jeg ikke mer :p

 

Og forresten, dynamoen lader.

 

Gjelder en sliten Ford Scorpio '86.

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det ettermontert urstyr som har skylden i slike feil :)

 

Så et godt tips er å begynne der. Cd-spiller\spredere og lignende.

Vis det ikke hjelper å koble fra disse tingene, må du få lånt deg ett tangampermeter, og lete deg frem til synderen.

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på at et vanlig tanga-mperemeter :) ikke måler likestrøm, kun vekselstrøm, da det ikke er magnetfelt rundt en leder som fører likestrøm...

 

Har hørt det finnes tangamperemeter som måler likestrøm, men har ikke vært borti dette, og regner med det er dyrt...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på at et vanlig tanga-mperemeter :) ikke måler likestrøm, kun vekselstrøm, da det ikke er magnetfelt rundt en leder som fører likestrøm...

Feil. Det oppstår uansett et magnetfelt rundt en leder som fører strøm.

 

Angående feilsøkningen, så er det ypperlig å måle strømmen fra jordkabelen til minuspolen på batteriet, for så å trekke ut sikringer. Men dette funker selvfølgelig ikke helt perfekt hvis det er en ape som har drevet og koblet i bilen på forhånd. Slik er (var) det i Accorden min; hele ledningsnettet i et svare rot, og jeg hadde store vanskeligheter med å få ting på stell igjen. Takk og pris for GK Elektro, VK1 Elektronikk og VK1 Elektro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Det oppstår uansett et magnetfelt rundt en leder som fører strøm.

 

Angående feilsøkningen, så er det ypperlig å måle strømmen fra jordkabelen til minuspolen på batteriet, for så å trekke ut sikringer. Men dette funker selvfølgelig ikke helt perfekt hvis det er en ape som har drevet og koblet i bilen på forhånd. Slik er (var) det i Accorden min; hele ledningsnettet i et svare rot, og jeg hadde store vanskeligheter med å få ting på stell igjen. Takk og pris for GK Elektro, VK1 Elektronikk og VK1 Elektro.

 

Du har delvis rett, magnetfeltet er der... men det veksler ikke, så strømmen kan ikke induseres! Det er derfor man ikke kan bruke transformatorer på likestrøm...

Dette burde du ha lært...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har delvis rett, magnetfeltet er der... men det veksler ikke, så strømmen kan ikke induseres! Det er derfor man ikke kan bruke transformatorer på likestrøm...

Dette burde du ha lært...

Jeg har da vel ikke sagt noe om indusering av strøm, og det er jo fantastisk åpenbart at man benytter AC til transformatorer (hva nå enn dette har med saken å gjøre).

 

Sjekk ut Flukes tangampéremetermodeller 336 og 337, disse tilbyr måling av likestrøm, til en MSRP av rundt USD$280. Eller man kan kjøpe et billig-billig multimeter som fyller samme funksjon til 10% av kostnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Har allerede røska ut cd-spiller og forsterker men det hjalp lite.

Forrige eier av bilen var hobby-elektroniker og det er så mange skjøter og sukkerbiter at det er helt kvalmt. Ledninger er også skjøtet med forskjellige farger så det er umulig og si hva som er hva. Noen som har en link eller fem til koblingsskjemaer på denne bilen?

 

Pga dårlig vær i går fikk jeg ikke prøvd å nappe sikringer, men det blir gjort så fort sola kommer fram igjen.

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår